P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265419 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #500 Gepost op: 19 maart 2013, 15:50:28
Zo vind ik het vreemd dat er tegenwoordig in Noord en Oost Gelderland bij de "inmelden c2000" meldingen in veel gevallen een adres staat. Vaak zijn dit toch de meldingen waarbij je als hulpdienst geen zin hebt in "journalisten". Het zou toch heerlijk zijn dat meldingen waarbij slachtoffers betrokken zijn afgeschermd konden worden? Persvrijheid is een mooi goed, maar mag best zijn beperkingen kennen.
Even bot gezegd: waarom moet een centralist bepalen wat voor de pers wel of niet interessant is? Dat je bij een assistentie ambulance geen fotografen wil vanwege de privacy van het slachtoffer, daar kan ik mij nog wel wat bij voorstellen. Dat is simpel op te lossen. Zet er dan neer: PRIO 1 Inmelden C2000 (betreft: assistentie ambulance). Maar bij incidenten waar zeker nieuwswaarde is mogen ze het adres er gewoon in laten staan. Helaas gebeurd het dus meestal andersom. Bij geweldsdelicten waar een COH nodig is, een wietplantage etc. staat juist meestal geen adres. Dat is prima op te lossen met een goed persalarmeringssysteem, maar mijn ervaring leert dat dat nog wel eens niet wordt gebruikt hier in de regio. Daar zie je dan het probleem dat de politie gaat bepalen wat nieuwswaarde heeft en wat niet, en dat is dus in strijd met de grondwet (pers moet overheid kunnen controleren).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #501 Gepost op: 19 maart 2013, 15:51:03
Ik heb meer vertrouwen in Hunter dan de minister als het de werking van P2000 betreft. Als ze alles zouden gaan vervangen voor 1 oktober (voor flex pagers bijvoorbeeld) dan hadden we daar al wel een aanbesteding van gezien.

Volgens mij is de enige snelle 'oplossing' het alarmeren via de P2000 pager zonder locatiegegevens en nadere info via C2000 en/of MDT via beveiligde lijn.

Remco

Dus jij wil Hunter als minister? 98uiye   098uo
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #502 Gepost op: 19 maart 2013, 15:52:35
Blijft een tweestrijd, ik kan tijdens mijn werkzaamheden bij de brandweer sommige "journalisten" wel schieten, maar als je zelf een melding mist is het altijd mooi om het even te kunnen bekijken op de plaatselijke 112 site..  e050
Noem het maar een kat en muisspel. Maar zoals ik elders op het forum al aangaf: gebruik je positie/macht in zo'n geval. Laat de bevelvoerder de politie vragen om een ruime afzetting met roodwitte lintjes en het probleem met fotografen is redelijk opgelost als ze in de weg lopen. Laat dan enkel nog geaccrediteerde media binnen de lintjes en voila!
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

REvW

• Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
Reactie #503 Gepost op: 19 maart 2013, 16:02:37
Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing, mits men zich ook netjes aan de regels kan houden.
En wat betreft een persalarm, de informatie die men op dat moment naar buiten brengt moet gewoon kloppend zijn, anders heeft dat hele alarm geen nut..
Snelle berichtgeving, vooral bij incidenten in de blauwe tak, heeft zich al meer dan eens als nuttig bewezen.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #504 Gepost op: 19 maart 2013, 16:53:51
Dat hadden we vroeger hier in de regio West Veluwevallei in het analoge tijdperk ook al. 5tvo gevolgd door gesproken woord, wat alleen maar korpsnaam plus 'spoed' of 'geen spoed' was. Daarna werd vanaf de post telefonisch contact opgenomen met de AC.

Ha :D :D Die ken ik nog. "Nader bericht, spoed. Nader bericht, spoed". Heel apart om te horen :)

guest8310

• Gast
Reactie #505 Gepost op: 19 maart 2013, 17:13:46
Toch heeft het "openbaar alarmeren" (dus niet gecodeeerd) ZONDER adresgegevens, wel zo zijn nadelen. Zo is de ontvangst van ons MDT in de kazerne matig, en is deze dus niet altijd gevuld met de incidentgegevens zodra je instapt. Als je alleen met "Prio X, Plaatsnaam" gaat alarmeren, zullen we dus moeten wachten met wegrijden tot we spraakcontact met de meldkamer hebben gehad om de locatie van het incident te horen. Zeker met grotere incidenten waarbij in één keer direct meerdere eenheden gealarmeerd zijn en zich inmelden, kun dit echt een probleem vormen!
Nu, met alle gegeven in de pager, weet je vanaf het moment dat je van je bank thuis opstaat, al waar je heen moet. Je kunt nadenken over de route, het object/de locatie en eventuele bijzonderheden. Ik zie dit echt niet graag verdwijnen...

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #506 Gepost op: 19 maart 2013, 17:30:00
Vers van de pers; vtsPN weet van niets. Dus...

Zeeland

• Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #507 Gepost op: 19 maart 2013, 19:56:54
Misschien ideetje om petitie op te zetten op petities.nl?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #508 Gepost op: 19 maart 2013, 19:59:32
Misschien ideetje om petitie op te zetten op petities.nl?

Wat voor petitie?

Zeeland

• Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #509 Gepost op: 19 maart 2013, 20:14:54
Wat voor petitie?

Behoud huidige situatie? Of in iedergeval systeem waarbij pers goed gealarmeerd word, ook bij brandweerinzetten en bijvoorbeeld niet alleen politie.