P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265434 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #510 Gepost op: 19 maart 2013, 20:58:47
Zoals Hunter al aangaf denk ik dat we ook een grote stap voorwaarts maken qua privacy door alle P2000 internetsites te gaan verbieden.
Privacygevoelige informatie en adresgegevens van "slachtoffers" komen dan niet tot in de lengte van dagen op het www te staan.

Als ze dat eens aan zouden pakken en beboeten zal de behoefte aan gecodeerde berichten mijn inziens af gaan nemen en misschien zal er dan ook langzaam weer meer info in de P2000 berichten verschijnen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Rufes

• Forum gebruiker
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #511 Gepost op: 19 maart 2013, 21:04:39
Maar kunnen dan niet alle P2000 berichten afgeschermd worden? Hier in Kennemerland werd dat gedaan tot voor kort. Alleen de prioriteit, ambulance, plaatsnaam. Sinds een paar weken worden er weer postcodes meegestuurd. Is er een ongeval dan wordt er een alarmering gegeven van de persinformatie.

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #512 Gepost op: 20 maart 2013, 08:27:50
Even kijken waarom de brandweer in de straat staat of op de website zien waar iemand door een ambulance is opgehaald zodat inbrekers weten waar een huis leegstaat. Dat kan binnenkort niet meer.

Als het aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie ligt, zijn 112-meldingen via het netwerk P2000 niet langer openbaar zichtbaar via internet. Dat meldt hij de Tweede Kamer naar aanleiding van vragen van de SP.

Lees hier verder

(c) De Volkskrant

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #513 Gepost op: 20 maart 2013, 08:44:44
Ik zie het allemaal zo snel nog niet gebeuren. Het probleem ligt denk ik bij de vele P2000-websites, die door iedere leek te bezoeken zijn. Als je ervoor kan zorgen dat de P2000 meldingen enkel ontvangen kunnen worden via pagers, en dus niet meer op de diverse P2000-sites, dan blijven de ontvangers met een pager over, te weten; de hulpdiensten, pers en overige (professionele) hobbyisten.

Deze oplossing zal wel niet mogelijk zijn, maar het lijkt me ook dat P2000 simpelweg niet kan verdwijnen voordat er een goed (en werkend) systeem draait m.b.t. persinfo.  ;)

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #514 Gepost op: 20 maart 2013, 09:40:58
Bestaat de mogelijkheid niet om het publiceren van P2000 berichten bij wet te verbieden?
Of was dit niet altijd al het geval maar wordt het gedoogd? (Of haal ik nu heel erg dingen door elkaar?)

Dat zie ik nl. eerder gebeuren en lijkt me beter dan het P2K netwerk versleutelen of adressen weghalen..

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #515 Gepost op: 20 maart 2013, 09:56:08
Verkoop p2000 ontvangers aan banden leggen, net zoals de Galaxy Pager ook niet te verkrijgen is voor particulieren en de p2000 websites verbieden. En je bent voor 80% klaar gok ik zo.

Vervolgens zorgen dat de capcodes 'geheim' blijven/verstrekt worden aan diegene die dat echt nodig hebben (lees: HV'ers en (officiële) pers).

Hiermee zou je echt al een bult aan mensen de 'toegang' ontzien!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #516 Gepost op: 20 maart 2013, 09:57:00
Citaat
Alarmmeldingen niet op internet

Minister Opstelten wil ervan af dat alarmmeldingen te zien zijn op internet. Hij deelt de zorgen van de SP dat de privacy in het geding is, antwoordt hij op Kamervragen.

Als iemand een 112-melding doet, worden de hulpdiensten via het P2000-systeem gealarmeerd. Die meldingen kunnen met een scanner worden opgepikt en daarna kunnen ze worden gepubliceerd op websites. Ook adresgegevens zijn dan openbaar. Opstelten wil in de toekomst het berichtenverkeer via P2000 gecodeerd gaan versturen. Daardoor is scannen niet langer mogelijk.

De minister overlegt nog met de Nederlandse Vereniging van Journalisten over manieren waarop de media geïnformeerd blijven worden over alarmmeldingen. Hij benadrukt dat media een belangrijke rol spelen bij het informeren van de maatschappij over incidenten.

Opstelten noemt het "noodzakelijk om tot een scherpe afweging te komen tussen het verstrekken van informatie in het algemeen belang en de invloed hiervan op de privacy".
http://nos.nl/artikel/486582-alarmmeldingen-niet-op-internet.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #517 Gepost op: 20 maart 2013, 10:42:27
Als privacy het probleem is, waarom dan niet gewoon de straten en/of huisnummers uit de melding halen? Alleen een melding voor welk voertuig het is en hooguit welke richting (zodat ze weten of ze rechtsaf of linksaf moeten als ze de kazernedeur uit rijden). En dan de rest van de melding via C2000 tijdens het inmelden of aanrijden.

Dan hoeft de hardware niet veranderd te worden, alleen een deel van de software in de meldkamers en de manier van werken. Lijkt mij de makkelijkste, goedkoopste en snelste oplossing....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #518 Gepost op: 20 maart 2013, 10:50:56
Als privacy het probleem is, waarom dan niet gewoon de straten en/of huisnummers uit de melding halen? Alleen een melding voor welk voertuig het is en hooguit welke richting (zodat ze weten of ze rechtsaf of linksaf moeten als ze de kazernedeur uit rijden). En dan de rest van de melding via C2000 tijdens het inmelden of aanrijden.

Dan hoeft de hardware niet veranderd te worden, alleen een deel van de software in de meldkamers en de manier van werken. Lijkt mij de makkelijkste, goedkoopste en snelste oplossing....

Zie onderstaande:

Toch heeft het "openbaar alarmeren" (dus niet gecodeeerd) ZONDER adresgegevens, wel zo zijn nadelen. Zo is de ontvangst van ons MDT in de kazerne matig, en is deze dus niet altijd gevuld met de incidentgegevens zodra je instapt. Als je alleen met "Prio X, Plaatsnaam" gaat alarmeren, zullen we dus moeten wachten met wegrijden tot we spraakcontact met de meldkamer hebben gehad om de locatie van het incident te horen. Zeker met grotere incidenten waarbij in één keer direct meerdere eenheden gealarmeerd zijn en zich inmelden, kun dit echt een probleem vormen!
Nu, met alle gegeven in de pager, weet je vanaf het moment dat je van je bank thuis opstaat, al waar je heen moet. Je kunt nadenken over de route, het object/de locatie en eventuele bijzonderheden. Ik zie dit echt niet graag verdwijnen...

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #519 Gepost op: 20 maart 2013, 10:55:59
Zie onderstaande:

Ja, mee eens. Maar daarom zeg ik ook de richting er bij geven. Zodat je bijvoorbeeld al weet welke kant je op moet bij de eerste 2 kruispunten. Dan heb je die tijd om contact te zoeken. Dat lijkt me wel te doen.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid