P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265461 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #560 Gepost op: 23 maart 2013, 12:39:12
Het is gewoon belachelijk dat de alarmeringen van de hulpdiensten online komen en voor iedereen zo vrij te lezen zijn. Het gaat niemand wat aan dat er een ambulance moet naar mevrouw Jansen op de dorpsstraat 12 of een brandweerauto naar Piet op de achterweg. Het punt is dat het een beetje uit de hand is gelopen. De sites zijn bij heel veel mensen bekend en meldingen worden zo rechtstreeks automatisch op Twitter gezet.
Pas geleden belde een meneer mij ontzettend boos op. Een paar weken eerder had meneer brand in z'n huis gehad. Meneer was inmiddels benaderd door allerlei bedrijven en verzekeringen die natuurlijk zijn adres op een van de P2000 websites had zien staan. Meneer was laaiend dat wij zijn adres zomaar aan derden hadden gegeven...
Sterker nog ik hoef geen eens meer te vertellen aan sommige of m'n dienst druk was. Die hebben alles meegelezen op zo'n online website... Of een melder die belt en die wel heel goed verteld wat ik moet aanmaken: "ja hier is een buitenbrand overige meneer" waaat zegt u ;D
Als die websites weg zijn zal dat al heel veel schelen denk ik. Maar dat zal niet de een op de andere dag geregeld zijn ben ik bang.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #561 Gepost op: 23 maart 2013, 12:42:39
Waar ik op doel en dat las ik een beetje in de posting waar ik op reageerde, is dat social media straks P2000 zal gaan vervangen. In die zin dat "men straks toch wel weet wat er aan de hand is en waar". Dat is van dezelfde orde als de eerdere uitspraak dat alle steekpartijen toch wel over Twitter zouden gaan. Natuurlijk zal er zeker wat extra communicatie Twitter gaan plaatsvinden, maar dat zal zich geenszins verhouden tot het aantal meldingen wat niet meer te volgen is. Alsof iedereen straks elke onder A1 gierende ambulance gaat twitteren. Branden en ongevallen staan toch wel op Twitter, ik zou niet weten wat het wegvallen van P2000 daar aan zou moeten veranderen?

Bovendien, de discussie verschuift een beetje, aangezien er geïnvesteerd wordt aan het instandhouden van P2000 en Opstelten met zijn uitspraken een lang aanbestedingstraject in de war aan het schoppen is. In dat perspectief is de kans groot dat de inhoud van de berichten zal gaan veranderen, wellicht in combinatie met het aanpakken van P2000-monitors. Als commerciële aanbieders van semafonie dat kunnen, waarom zou de Nederlandse overheid dat dan niet kunnen?

Martin63

• Forum gebruiker
Reactie #562 Gepost op: 23 maart 2013, 13:24:01
Ik weet nog wel een betere manier van alameren.
Zet gewoon een grote sirene op de kazernes en laat die gaan loeien als iedereen naar de kazernes moet komen omdat er een brand is.
In de kazernes krijgt men dan wel te horen wat er waar aan de hand is.
Geen problemen meer met het meelezen van berichten.
Geen dure alarm onvangers meer,geen kosten om een netwerk in de lucht te houden.
Kijk eens wat je bespaart op kosten en op privacy

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #563 Gepost op: 23 maart 2013, 13:29:35
Zet gewoon een grote sirene op de kazernes en laat die gaan loeien als iedereen naar de kazernes moet komen omdat er een brand is.
Geen dure alarm onvangers meer,geen kosten om een netwerk in de lucht te houden.

Nouja, privacy... iedereen in een straal van 5km om de kazerne weet dat de brandweer een uitruk heeft....

Martin63

• Forum gebruiker
Reactie #564 Gepost op: 23 maart 2013, 13:30:39
Het personeel van een ambulance krijgt alleen een piep op een alarmontvanger, en vervolgens kunnen die in de ambulance horen via c2000 waar ze heen moeten, of zelfs via een gsm.
Wat is er nu zo moeilijk?

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #565 Gepost op: 23 maart 2013, 13:30:54
Ja en dan laten we ze vervolgens uitrukken met paard en wagen. En branden blussen met een emmer water.
geen dure voertuigen meer.
Geen probleem meer met een pomp die uitvalt,
Kijk eens wat je bespaart op kosten van de brandweer dan...

Martin63

• Forum gebruiker
Reactie #566 Gepost op: 23 maart 2013, 13:31:59
Nouja, privacy... iedereen in een straal van 5km van de kazerne weet dat de brandweer een uitruk heeft.
Klopt, maar niet waarheen.
zulke filmpjes kom je ook wel tegen op youtube, vooral over duitse brandweer korpsen

Martin63

• Forum gebruiker
Reactie #567 Gepost op: 23 maart 2013, 13:33:03
Ja en dan laten we ze vervolgens uitrukken met paard en wagen. En branden blussen met een emmer water.
geen dure voertuigen meer.
Geen probleem meer met een pomp die uitvalt,
Kijk eens wat je bespaart op kosten van de brandweer dan...
hebben we zelfs geen regio's meer voor nodig, kijk eens wat je nog meer bespaart op de brandweer.
het voordeel van het paard is dat die altijd start.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #568 Gepost op: 23 maart 2013, 13:34:00
Ik vind 'privacy' altijd zo'n dooddoener

Tsja, ik vind "de buurt kan het ook gewoon zien" ook zo'n dooddoener als het gaat over privacy.

....oftewel, waar leggen we de grens van de privacy dan?

Nou, daar dus...
En als mod op een internet forum ga ik ervan uit dat jij je beseft dat niet beschermde gegevens op internet voor miljoenen mensen toegankelijk zijn, en ook voor langere tijd (jaren). En dat dat gegeven dus direct een grote impact kan hebben op de privacy van een persoon/personen. Het is natuurlijk niet voor niks dat op dit forum ook een "alleen voor leden" gedeelte is.... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

ljibbe

• Manschap-B / Hoofdbrandwacht, Chauffeur Voertuigbediener.
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #569 Gepost op: 23 maart 2013, 13:40:12
Goedendag,

Zo te lezen zijn er vele meningen over het wel dan niet mee kunnen lezen via de P2000 site's die veelal in de lucht zijn.

Mijn mening of het wel dan niet goed is de sit's te behouden is niet relevant hier, al ben ik wel van mening dat het als hulpverlener wel es leuk is om te weten wat er om ons heen gebeurdt. Ik vraag me wel af hoe het in de toekomst wordt als de P2000 site's niet meer werken, ik weet doordat ik zelf wel es in de meldkamer ben geweest dat ook daar een P2000 site wordt gebruikt ter controle om te zien of de melding er wel goed uit is gegaan, hier op de MkNN wordt dit veelvuldig gedaan en zie je ook bij elke werkplek de monitor groot op een computerscherm !