P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265451 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #610 Gepost op: 21 mei 2013, 23:59:51
Uhhh? Ik snap je punt niet..

De meldkamer kan dus voorkomen dat het telefoonnummer van piketmeneer Jaap zichtbaar is op het internet terwijl degene waar de melding aan verzonden wordt wel de informatie krijgt om zijn werk te doen.

De meldkamer zal dat doen omdat ze weten dat er anders een kans aanwezig is dat internetters Jaap gaan bellen. Ze vinden de privacy van hun eigen Japie heel belangrijk. Als je je eigen personeel zo belangrijk vindt moet je de burgers net zo belangrijk vinden en zorgen dat een adres van iemand met een hartstilstand ook niet openlijk op internet staat zoals "Steenweg 13 te Grubbenvorst - AED inzet/Reanimatie".

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #611 Gepost op: 22 mei 2013, 00:04:31
De meldkamer kan dus voorkomen dat het telefoonnummer van piketmeneer Jaap zichtbaar is op het internet terwijl degene waar de melding aan verzonden wordt wel de informatie krijgt om zijn werk te doen.

De meldkamer zal dat doen omdat ze weten dat er anders een kans aanwezig is dat internetters Jaap gaan bellen. Ze vinden de privacy van hun eigen Japie heel belangrijk. Als je je eigen personeel zo belangrijk vindt moet je de burgers net zo belangrijk vinden en zorgen dat een adres van iemand met een hartstilstand ook niet openlijk op internet staat zoals "Steenweg 13 te Grubbenvorst - AED inzet/Reanimatie".

Ik had het over de MON (Meldkamer Oost Nederland) Die alarmeren de ambulance niet via pager. Wanneer de brandweer de ambu moet gaan assisteren gebruikt met meestal de term tilassistentie of inmelden c2000 zonder adres.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #612 Gepost op: 22 mei 2013, 01:20:48
Ik had het over de MON (Meldkamer Oost Nederland) Die alarmeren de ambulance niet via pager. Wanneer de brandweer de ambu moet gaan assisteren gebruikt met meestal de term tilassistentie of inmelden c2000 zonder adres.

Als ze in heel Nederland met precies hetzelfde systeem werken doet het er niet toe. Als ze in Oost Nederland kunnen zorgen dat telefoonnummers van personeel niet zichtbaar zijn op internet dan kunnen ze in Gelderland-Zuid ook zorgen dat reanimaties niet meer zichtbaar op internet staan met het adres.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #613 Gepost op: 22 mei 2013, 01:32:07
P2000 is voor ons een manier om te alarmeren of een bericht te versturen. Als ik een tel nummer moet doorgeven heb ik 10sec nodig om een bericht te typen. Als ik dit zelfde bericht moet gaan doorbellen ben ik minstens 60sec extra kwijt. Dat zijn kostbare seconden als we het druk hebben.
We hebben een heel mooi duur systeem dat in heel veel landen wordt gebruikt. In alle landen is dit netjes afgeschermd behalve in Nederland. Daar zit het probleem denk ik of ze moeten de boel technisch kunnen gaan afschermen.

Er is een verschil tussen alarmeren of een bericht versturen zoals een tel nummer. De eerste wordt automatisch opgemaakt bij het aanmaken en alarmeren van een melding. De tweede is een handgeschreven bericht wat veel gebruikt wordt bij het informeren van een dienst of persoon.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #614 Gepost op: 22 mei 2013, 01:50:44

En dat is meteen ook het pad om te bewandelen. Een pager zou in mijn ogen moeten dienen om een eenvoudig bevel te geven: "Dringend kazerne bellen", "A1 uitruk", etc. Verdere info kan je dan nog altijd via SDS op de boordradio consulteren. Eventueel neem je als inslaapwacht de portofoon mee die je inschakelt als de pager zo een A1-alarm uitbraakt. Je meldt je eventueel via spraak aan (alarm ontvangen, wie komt er nog, bijzonderheden?), loopt naar de ambulance, neemt daar nog eens kennis van de SDS en Kees is vertrokken  :)

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #615 Gepost op: 22 mei 2013, 06:41:42
Nee, dat kunnen ze niet.

Alleen de meeste P2000 monitoren schermen dat telefoonnummer af, voordat ze de pagina publiceren. Zij doen dat dus, niet de meldkamers.

Peen
Redacteur van

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #616 Gepost op: 22 mei 2013, 10:04:09

Sorry, maar dit is echt "de klok horen luiden". Die adressen worden verzonden omdat die standaard in GMS staan, dat is een standaard onderdeel van het werkproces. Het versturen van telefoonnummers is geen standaard werkproces, dat is iets waarvoor extra handelingen moeten worden gedaan, dus dat is gewoon appels met peren vergelijken. Daarnaast; er gaan wel degelijk regelmatig telefoonnummers over P2000 van OvD's en weet ik wie allemaal nog meer. Sommige P2000-monitoren maken ze onzichtbaar, maar dat is een ander verhaal.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #617 Gepost op: 22 mei 2013, 10:51:46
Sorry, maar dit is echt "de klok horen luiden". Die adressen worden verzonden omdat die standaard in GMS staan, dat is een standaard onderdeel van het werkproces. Het versturen van telefoonnummers is geen standaard werkproces, dat is iets waarvoor extra handelingen moeten worden gedaan, dus dat is gewoon appels met peren vergelijken. Daarnaast; er gaan wel degelijk regelmatig telefoonnummers over P2000 van OvD's en weet ik wie allemaal nog meer. Sommige P2000-monitoren maken ze onzichtbaar, maar dat is een ander verhaal.

Jij moet eens teruglezen en de juiste persoon aanvallen. Dan kom je er snel achter dat ik niet direct een mening vorm maar hier een vraag heb gesteld en een antwoord heb gekregen.

Misschien moeten de professionals en de echte deskundigen hier maar eens zorgen dat autodidacten en hulpverleningsliefhebbers zonder kennis van zaken er geen onzin meer uitkramen.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #618 Gepost op: 22 mei 2013, 12:10:57
Dus...
Volgens mij zijn alleen de amateurfotografen echt blij dat alles open en bloot in beeld komt. Lekker afschermen die boel, scheelt een hele hoop ramptoeristen.
Arts  www.alphalog.nl

oma

• Senior gebruiker
Reactie #619 Gepost op: 22 mei 2013, 12:23:38
Dus...
Volgens mij zijn alleen de amateurfotografen echt blij dat alles open en bloot in beeld komt. Lekker afschermen die boel, scheelt een hele hoop ramptoeristen.

Ik ben het helemaal met je eens, doc. Ik denk dat we het enige land ter wereld zijn waar er sprake is van door de overheid gefaciliteerd ramptoerisme.