P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265423 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #620 Gepost op: 22 mei 2013, 13:08:06
Dus...
Volgens mij zijn alleen de amateurfotografen echt blij dat alles open en bloot in beeld komt. Lekker afschermen die boel, scheelt een hele hoop ramptoeristen.

Dat 'lekker afschermen' gaat dus op het P2000 netwerk niet lukken.
Om na al die jaren de online monotoren nog onder controle te krijgen lijkt me niet realistisch (nog los van iedereen met een pieper op zak).
Als je dus iets wilt doen aan de informatie die publiek beschikbaar komt dan zal dat in de meldkamer moeten worden opgepakt...

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

oma

• Senior gebruiker
Reactie #621 Gepost op: 22 mei 2013, 13:19:41
Dat 'lekker afschermen' gaat dus op het P2000 netwerk niet lukken.
Om na al die jaren de online monotoren nog onder controle te krijgen lijkt me niet realistisch (nog los van iedereen met een pieper op zak).
Als je dus iets wilt doen aan de informatie die publiek beschikbaar komt dan zal dat in de meldkamer moeten worden opgepakt...

Remco

Als we niet in staat zijn om te zorgen dat het lukt moeten we onze trots maar over de schutting donderen en onze zuiderburen om advies vragen. Belgen zijn vriendelijke mensen, dus ik ga er vanuit dat ze ons wel willen helpen.

Ik denk net dat Nederland één van de weinige landen is waar er zoveel kan en mag op dat vlak.

In België is er in 2011 een omzendbrief verschenen die één en ander bepaalt inzake de alarmering, teneinde de privacy van de oproeper te beschermen. Het komt erop neer dat de aard van de interventie wél mag worden vermeld in tekstberichten (is immers géén persoonsgegeven) maar niet de straat en/of het huisnummer (kan immers redelijkerwijs wél gemakkelijk tot het identificeren van een persoonsgegeven leiden) tenzij het echt-echt noodzakelijk is om een interventie mogelijk te maken. Wanneer de alarmering echter dient om vrijwillige brandweermannen op te roepen, kunnen zij in de kazerne nog voor vertrek kennis nemen van de adresgegevens en mag het dus niet. Een OvD die daarentegen rechtstreeks van thuis uit naar de interventie vertrekt, mag dit adres dan wel ontvangen. In praktijk trekken echter veel balorige korpsen zich weinig aan van die omzendbrief en alarmeert men rustig met alles erop en eraan, tot aan de vermelding of iemand bij een zelfmoord nog aan de galg hangt of niet, toe.

Daarnaast worden alarmmonitors op internet meteen offline gehaald en wordt er vervolgd.

Per regio wordt er afgesproken wie de pers informeert (brandweer- of politievoorlichter) en dit gebeurt officieel doorgaans enige tijd na de alarmering, tenzij men zelf lucht krijgt van een incident en zelf informatie opvraagt bij de overheid. Men heeft eraan gedacht om mensen met een perskaart sneller en méér info te bezorgen doch het Grondwettelijk Hof heeft eerder al geoordeeld dat een verschil tussen iemand mét en iemand zonder perskaart discriminerend is en er dient te worden gekeken naar de aard van de arbeid en niet het statuut van ene of gene "reporter". In dat opzicht zou iedereen die rechstreeks of onrechtstreeks meewerkt aan nieuwsverspreiding die info moeten kunnen krijgen.

Wat mij opvalt is dat we er in Nederland altijd als de kippen bij zijn om kritiek te leveren op andere landen. Asterix heeft dit bijna een maand geleden gepost, schijnbaar is er geen enkele professionele hulpverlener die het lef heeft om te posten dat wij in Nederland hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #622 Gepost op: 22 mei 2013, 13:55:29
Als we niet in staat zijn om te zorgen dat het lukt moeten we onze trots maar over de schutting donderen en onze zuiderburen om advies vragen. Belgen zijn vriendelijke mensen, dus ik ga er vanuit dat ze ons wel willen helpen.

Wat mij opvalt is dat we er in Nederland altijd als de kippen bij zijn om kritiek te leveren op andere landen. Asterix heeft dit bijna een maand geleden gepost, schijnbaar is er geen enkele professionele hulpverlener die het lef heeft om te posten dat wij in Nederland hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik lees in het stuk van Asterix dat in Belgie een instructie is over het niet vermelden van detailgegevens in de melding maar dat dat toch gebeurd.

Wel is men in Belgie blijkbaar succesvol in het offline halen van Belgische P2000 websites. Ik denk dat dat in Nederland niet meer gaat lukken maar van mij mogen ze een poging wagen (al dan niet met hulp van de Belgen).
Dan nog blijft iedereen met een P2000 pager rond lopen dus de fotografen e.d. ben je dan nog niet kwijt.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #623 Gepost op: 22 mei 2013, 14:23:25
Ik lees in het stuk van Asterix dat in Belgie een instructie is over het niet vermelden van detailgegevens in de melding maar dat dat toch gebeurd.

Tja, het kunnen handhaven is natuurlijk nog iets anders... Het afbakenen van wat kan en niet kan, is echter een eerste noodzakelijke stap.

Wel is men in Belgie blijkbaar succesvol in het offline halen van Belgische P2000 websites. Ik denk dat dat in Nederland niet meer gaat lukken maar van mij mogen ze een poging wagen

Kijk wat er met een ander forum is gebeurd na een gerechtelijke uitspraak. Ik denk dat de meesten wel eieren voor hun geld zullen kiezen eens het zo ver is.

Dan nog blijft iedereen met een P2000 pager rond lopen dus de fotografen e.d. ben je dan nog niet kwijt.

Daarom dat je ook de wijze van alarmeren moet aanpassen. Dat is perfect mogelijk (bij ons in België is dat althans zo dus wellicht bij jullie ook). Het komt er op neer dat gevoelige informatie uit de aangemaakte interventiefiche niet wordt doorgezet naar een pagerbericht. Normaal gezien is dat op beheerdersniveau niets méér dan aan- en uitvinken welke velden er uit die XML-file worden doorgezet. Kinderspel maar men moet het natuurlijk wel willen. Idem dito met die 'vrije tekstberichten': vermijd persoonsgegevens en gebruik bij telefoonnummers bijvoorbeeld enkel de extensie (laatste 4 cijfers of zo indien nummer al gekend is bij ontvanger).

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #624 Gepost op: 22 mei 2013, 14:28:19
Jij moet eens teruglezen en de juiste persoon aanvallen. Dan kom je er snel achter dat ik niet direct een mening vorm maar hier een vraag heb gesteld en een antwoord heb gekregen.

Hoge bomen vangen veel wind en daar heb jij wel meer last van. 100 mensen kunnen iets zeggen maar als jij dat doet dan valt dat (om de een of andere reden) 10x meer op.

Als we niet in staat zijn om te zorgen dat het lukt

Waar komt deze aanname vandaan? Er is nergens gezegd dat het "niet lukt", de overheid heeft LETTERLIJK gezegd bij de ingebruikname van P2000 dat men niet zal optreden tegen de publicatie van deze berichten. Dat is dus een bewuste keuze geweest. Vandaag de dag is er nog steeds prima tegen op te treden. Je begint met de groten en de kleinen zijn des te eenvoudiger. Zo moeilijk is het allemaal niet, maar als men het niet wil, dan gebeurt het natuurlijk niet...

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #625 Gepost op: 22 mei 2013, 14:31:04

In België werkt men ook met het Tetra netwerk genaamd Astrid als ik het goed heb. Dit lijkt op C2000 en is versleuteld netzoals hier in Nederland. Ook in Belgie werkt men met pagers om de manschappen op te roepen via een niet versleuteld netwerk. In beide landen hebben ze dus ongeveer dezelfde techniek en dezelfde problemen. Alleen het grote verschil is dat in België de alarmeringen niet op internet verschijnen en iedereen kan meelezen. Tegenwoordig staan alle meldingen direct op twitter en noem maar op. Als ze daar met een stukje wetgeving/handhaving aan wat kunnen doen is het grootste probleem al opgelost. Helaas is dat denk ik niet zo simpel...

Ook in Nederland trouwens is er een brief verstuurd door de heer Opstelten over de manier van alarmeren. En het gaat veranderen alleen ik weet niet wanneer. Een club ergens in het midden van het land is er mee bezig hoop ik O0

Dus om te noemen dat wij een voorbeeld kunnen nemen aan de Belgen is een beetje onzin. De techniek hier is volgens mij een stuk verder dan bij onze buren. Ook moet je dit probleem niet lokaal gaan oplossen maar geheel. Dat neemt niet weg dat we absoluut dingen van elkaar kunnen leren en ik kom graag in de Ardennen trouwens:-)

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #626 Gepost op: 22 mei 2013, 15:08:20
Dus om te noemen dat wij een voorbeeld kunnen nemen aan de Belgen is een beetje onzin. De techniek hier is volgens mij een stuk verder dan bij onze buren.

Hoe bedoel je?

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #627 Gepost op: 22 mei 2013, 15:50:36
Hoe bedoel je?

Ik bedoel er mee te zeggen dat de techniek ongeveer hetzelfde is en niet zo veel verschilt van elkaar. Nederland was een van de eerste met een landelijk dekkend systeem. Ook de manier van gebruiken en de wensen lijken sterk op elkaar. Hier is alleen de wetgeving anders geregeld en heeft men destijds andere keuzes gemaakt.

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #628 Gepost op: 22 mei 2013, 15:57:11
Zonder verder in te gaan op de vervanging van P2000 in Nederland, vraag ik me af of iemand kan uitleggen hoe het geregeld is in Belgie?

Ik lees wel reacties over het ASTRID netwerk, maar toch blijft het mij nog wat onduidelijk.

- Worden de hulpdiensten in Belgie ook gealarmeerd door middel van tekstberichten op pagers?
- Zo ja, hoe zien deze tekstberichten eruit? Is dit inclusief straatnaam, huisnummer?

- Zijn deze berichten mee te lezen voor de 'buitenstaander'? (al dan niet via internet of door het aanschaffen van een pager)
- Hoe wordt de pers gealarmeerd?

Alvast bedankt  ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #629 Gepost op: 22 mei 2013, 16:00:08
Hoge bomen vangen veel wind en daar heb jij wel meer last van. 100 mensen kunnen iets zeggen maar als jij dat doet dan valt dat (om de een of andere reden) 10x meer op.

Waar komt deze aanname vandaan? Er is nergens gezegd dat het "niet lukt", de overheid heeft LETTERLIJK gezegd bij de ingebruikname van P2000 dat men niet zal optreden tegen de publicatie van deze berichten. Dat is dus een bewuste keuze geweest. Vandaag de dag is er nog steeds prima tegen op te treden. Je begint met de groten en de kleinen zijn des te eenvoudiger. Zo moeilijk is het allemaal niet, maar als men het niet wil, dan gebeurt het natuurlijk niet...

Er is inderdaad nergens gezegd dat het niet lukt, echter hoeven ze het ook niet te zeggen. Ik kan namelijk zien dat het ze niet lukt. Wat mij stoort is de laksheid en het genoegen nemen met het feit dat dan maar niet anders is.

Ik heb diep respect voor de Belgen die het probleem onderkennen en zich er niet bij wensen neer te leggen. Ik hekel het cultuurtje van bestuurders en ambtelijke lapzwansen die niet alles in het werk stellen om de privacy van burgers te beschermen.  Schijnbaar zijn het hier alleen  de medische professionals en buitenlanders die zich verbazen dat dit allemaal kan in Nederland. Ik stoor me ontzettend aan een overheid die zegt dat ze niet zullen optreden tegen sensatiezoekers, ramptoeristen en andere perverse randfiguren die menen recht te hebben op het ontvangen van alarmmeldingen omdat ze graag willen weten wie er het huis in brand heeft staan, waar er iemand bekneld ligt onder een grote vrachtwagen of waar er iemand ligt met een hartstilstand.