P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265433 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #630 Gepost op: 22 mei 2013, 17:53:08
Ik stoor me ontzettend aan een overheid die zegt dat ze niet zullen optreden tegen sensatiezoekers, ramptoeristen en andere perverse randfiguren die menen recht te hebben op het ontvangen van alarmmeldingen omdat ze graag willen weten wie er het huis in brand heeft staan, waar er iemand bekneld ligt onder een grote vrachtwagen of waar er iemand ligt met een hartstilstand.

Je haalt een aantal essentiële zaken door elkaar. Het ontvangen van dit soort niet-versleutelde radiosignalen is vrij toegestaan. Het staat echter buiten kijf dat er signalen worden ontvangen door een ander dan de daadwerkelijke ontvanger (lees: geadresseerde, etc). Het verder distribueren van dergelijke "onderschepte" berichten zou strafbaar behoren te zijn, maar dat is nu juist het punt waar de overheid zich blijkbaar niet druk over maakt. Het ontvangen an sich zou wettelijk gezien geen probleem mogen zijn. Dat kun je vanachter je eigen computer (zonder internet) of met een pager. Het feit dat het op internet staat (en op twitter, etc) zorgt ervoor dat het voor iedereen bereikbaar is en dat is van een geheel andere orde dan "voor iedereen te ontvangen". Ik kan Radio 4 ook ontvangen, maar het interesseert me niet, dus ik luister er niet naar.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #631 Gepost op: 22 mei 2013, 18:25:30
Je haalt een aantal essentiële zaken door elkaar. Het ontvangen van dit soort niet-versleutelde radiosignalen is vrij toegestaan. Het staat echter buiten kijf dat er signalen worden ontvangen door een ander dan de daadwerkelijke ontvanger (lees: geadresseerde, etc). Het verder distribueren van dergelijke "onderschepte" berichten zou strafbaar behoren te zijn, maar dat is nu juist het punt waar de overheid zich blijkbaar niet druk over maakt. Het ontvangen an sich zou wettelijk gezien geen probleem mogen zijn. Dat kun je vanachter je eigen computer (zonder internet) of met een pager. Het feit dat het op internet staat (en op twitter, etc) zorgt ervoor dat het voor iedereen bereikbaar is en dat is van een geheel andere orde dan "voor iedereen te ontvangen". Ik kan Radio 4 ook ontvangen, maar het interesseert me niet, dus ik luister er niet naar.

Het punt is dat de overheid het publiceren of openbaar maken niet strafbaar heeft gesteld. Van mij  mogen ze het als extra artikel toevoegen aan dezelfde wetgeving die bestaat voor briefgeheim, email- en telefoonverkeer. Het is communicatie van een meldkamer naar een hulpverlener wat door buitenstaanders, die er niets mee te maken hebben, wordt onderschept.

Radio 4 is een publieke omroep waarbij er zelfs noodzaak is dat het vrij door iedereen te ontvangen is.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #632 Gepost op: 22 mei 2013, 18:30:02
- Worden de hulpdiensten in Belgie ook gealarmeerd door middel van tekstberichten op pagers?
- Zo ja, hoe zien deze tekstberichten eruit? Is dit inclusief straatnaam, huisnummer?

Hier valt geen lijn in te trekken. De 112-centrale ('Hulpcentrum 100') stuurt altijd via een ISDN-lijn een volledig ingevulde interventiefiche in XML-formaat door naar de alarmerings-pc van het lokale brandweerkorps (voor brandweerinterventies maar ook voor de meeste ambulance-opdrachten omdat het gros van deze ritten door de lokale brandweerkorpsen worden uitgevoerd). Aangezien de meeste korpsen in België dan ook nog eens bestaan uit (voornamelijk) vrijwillige brandweerlui, moeten zij dus wel gebruik maken van ASTRID-pagers. Het hangt dan van het lokale korps af welke velden uit die fiche zij door de pc laten kopiëren naar een pagingbericht. Bij sommige wordt een standaardbericht zoals "Ambulancerit" (zonder meer) gegenereerd, bij heel wat andere korpsen is dat een stuk méér informatie, tot pathologie en genoteerde parameters toe ::) Ik heb wel de indruk dat men vanuit de federale overheid daar meer en meer op begint toe te kijken. Zo wordt de pathologie in het bericht al veel vaker gecodeerd als 'Medisch algemeen' maar volledige adressen vallen nog bijna altijd te lezen, zeker bij brandweertechnische interventies waarbij ook het type van interventie wordt vermeld. Nochtans is de Omzendbrief hier zeer duidelijk over. Die kwam er - onder meer - na dit krantenartikel van een intrieste privé-zaak die nooit zou zijn gecommuniceerd maar waarbij onderschepte paging aan de oorzaak van het artikel zou liggen.

Zijn deze berichten mee te lezen voor de 'buitenstaander'? (al dan niet via internet of door het aanschaffen van een pager)

Ja, dit is hetzelfde principe als in Nederland.

Hoe wordt de pers gealarmeerd?

Officieel niet in realtime. In de meeste regio's worden er persberichten door de lokale politie verstuurd, aangevuld met een uitgezuiverde lijst van de oproepen die in de provinciale meldkamer werden ontvangen. Vijgen na Pasen natuurlijk dus lopen bijna alle 112-journalisten rond met pagers. En uiteraard zijn er ook heel wat brandweerkazernes die een gratis krantenabonnement etc krijgen in ruil voor wat soepele communicatie....

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #633 Gepost op: 22 mei 2013, 18:47:12
In Australië zijn er ook live paging website's.

http://paging1.sacfs.org/public.php
http://www.sascan.net.au/?page=grnPaging

En in de Verenigde Staten.

http://www.redlionfire.org/filter.html

Om het even verder internationaal te trekken.

G.Mans

• Forum gebruiker
Reactie #634 Gepost op: 22 mei 2013, 20:38:59
Interessant om die internationale meldingen te zien. Overigens betreffen dat ook meldingen met medische gegevens en staat er vermeld wat de patiënt mankeert.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #635 Gepost op: 22 mei 2013, 20:40:49
Interessant om die internationale meldingen te zien. Overigens betreffen dat ook meldingen met medische gegevens en staat er vermeld wat de patiënt mankeert.

Dat was ook zo op de eerste dag van P2000 (Limburg-Zuid was toen de eerste CPA die overstapte). Ook voor P2000 waren er regio's die gebruik maakte van piepers. Vandaag de dag wordt er veel minder informatie meegezonden en moet men het hebben van de MDT, C2000 of telefoon.

G.Mans

• Forum gebruiker
Reactie #636 Gepost op: 22 mei 2013, 20:45:14
Ik weet het. Maar wij zitten ons hier druk te maken over allerlei dingen zoals ze misschien zouden moeten zijn of gaan. En zo zie je dat ze er elders geen probleem van maken of in mindere mate...  :)

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #637 Gepost op: 22 mei 2013, 20:54:47
Ik weet het. Maar wij zitten ons hier druk te maken over allerlei dingen zoals ze misschien zouden moeten zijn of gaan. En zo zie je dat ze er elders geen probleem van maken of in mindere mate...  :)

Het is een gegeven dat in Angelsaksische landen privacy doorgaans veel minder gewicht krijgt toebedeeld dan in Germaans of Scandinavische landen.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #638 Gepost op: 22 mei 2013, 21:25:50
Dus...
Volgens mij zijn alleen de amateurfotografen echt blij dat alles open en bloot in beeld komt. Lekker afschermen die boel, scheelt een hele hoop ramptoeristen.

Ik maak bezwaar tegen het alsmaar verder isoleren van hulpdiensten. De controlerende functie van media wordt hiermee zwaar ondermijnd. Het is een directe inperking van burgervrijheden. En waarom? Omdat tegenwoordig bij de eerste beste melding complete volksstammen op de been zijn. Ooit nagedacht hoe dat weer komt? Wellicht heeft dit met opvoeding te maken.

Het is een hele enge bedoeling dat de politie middels persvoorlichting het nieuws gaat bepalen. Doen ze in Rusland ook.

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #639 Gepost op: 22 mei 2013, 22:37:33
Ik maak bezwaar tegen het alsmaar verder isoleren van hulpdiensten. De controlerende functie van media wordt hiermee zwaar ondermijnd. Het is een directe inperking van burgervrijheden. En waarom? Omdat tegenwoordig bij de eerste beste melding complete volksstammen op de been zijn. Ooit nagedacht hoe dat weer komt? Wellicht heeft dit met opvoeding te maken.

Het is een hele enge bedoeling dat de politie middels persvoorlichting het nieuws gaat bepalen. Doen ze in Rusland ook.

Voor dat laatste ben ik niet heel erg bang hoor, we zijn wel in Nederland. Mijn ervaring is dat op sommige locaties en/of tijdstippen grote groepen mensen op P2000 meldingen afkomen en dat in de meeste gevallen niet veel mensen of 'ramptoeristen' op deze meldingen afkomen. Stel je voor dat p2000 niet meer openbaar is. Wanneer de media gaat berichten over grote branden ed zullen er nog steeds (grote) groepen mensen op zo'n afkomen.