P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265426 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #640 Gepost op: 23 mei 2013, 00:00:16
Stel je voor dat p2000 niet meer openbaar is. Wanneer de media gaat berichten over grote branden ed zullen er nog steeds (grote) groepen mensen op zo'n afkomen.

Of van de sirene's, whatsapp, ping, facebook, twitter enz enz enz. Die 'grote groepen' mensen komen toch wel.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #641 Gepost op: 23 mei 2013, 16:15:47
Ik maak bezwaar tegen het alsmaar verder isoleren van hulpdiensten. De controlerende functie van media wordt hiermee zwaar ondermijnd. Het is een directe inperking van burgervrijheden. En waarom? Omdat tegenwoordig bij de eerste beste melding complete volksstammen op de been zijn. Ooit nagedacht hoe dat weer komt? Wellicht heeft dit met opvoeding te maken.

Het is een hele enge bedoeling dat de politie middels persvoorlichting het nieuws gaat bepalen. Doen ze in Rusland ook.
Journalisten mogen best aan nieuwsgaring doen, maar dat betekent niet dat heel Nederland live hoeft te zien waar de heli zal gaan landen. Tijdens de hulpverlening zelf zo min mogelijk publiek op en rond het incidententerrein is beter voor de hulpverlening en het slachtoffer. Als P2000 daarvoor op slot moet omdat we slecht zijn opgevoed is dat prima.
Arts  www.alphalog.nl

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #642 Gepost op: 23 mei 2013, 17:23:37
Het probleem ontstaat al bij de melding, behalve de hulpdiensten en media komt ook het kijk verkeer opgang. En daar zit het probleem men komt op de fiets of met de auto en gooit de fiets het liefst naast het incident ook zie je dit vaak met de mensen die met een auto komen. Gevolg de hulpdiensten kunnen een stuk lastiger bij het incident komen wat weer de nodige vertraging geeft met alle gevolgen die daarbij kunnen horen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan auto's die lukraak weggescheten worden. Soms in een veld waar dan even geen heli kan landen die dan ook weer verder van een incident moet landen.....

Kortom we doen het allemaal lekker zelf dat P2000 afgeschermt gaat worden bij gebrek aan verstand en fatsoen.
Ik zie voor de media het probleem niet zo heel erg, het zou bijvoorbeeld geregeld kunnen worden dat je op vertoon van je PPK een pieper kunt aanschaffen zodat de media die over een PPK beschikken wel gewoon de meldingen kunnen blijven mee krijgen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #643 Gepost op: 23 mei 2013, 17:46:59
Ik denk dat een groot deel van die pottekijkers al niet meer zullen komen als de P2000-website's uit de lucht gehaald worden.
Kunnen de P2000 berichten ook geen privacy meer schenden op het internet.

Pers blij, geintresseerde blij en hulpdiensten wellicht blij.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #644 Gepost op: 23 mei 2013, 18:53:00
Ik vraag mij af: waren die problemen met pottenkijkers (en hun auto ergens neerplempen) ook in de tijd van de scannerluisteraar? Komt dit alleen door de P2000 berichten?
Ik heb namelijk meer het idee dat dit fenomeen voortkomt uit bijvoorbeeld Twitter. Elke hulpverleningsinstantie heeft wel een twitteraccount en bij gebeurtenissen worden de tweets onophoudelijk de ether omgeslingerd. Een site met P2000 berichten wordt vaak geraadpleegd door mensen die meer affiniteit hebben met hulpverleningsdienst.

williamharthoorn

• Senior gebruiker
  • www.112barneveld.nl
Reactie #645 Gepost op: 23 mei 2013, 19:06:50
Het probleem ontstaat al bij de melding, behalve de hulpdiensten en media komt ook het kijk verkeer opgang. En daar zit het probleem men komt op de fiets of met de auto en gooit de fiets het liefst naast het incident ook zie je dit vaak met de mensen die met een auto komen. Gevolg de hulpdiensten kunnen een stuk lastiger bij het incident komen wat weer de nodige vertraging geeft met alle gevolgen die daarbij kunnen horen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan auto's die lukraak weggescheten worden. Soms in een veld waar dan even geen heli kan landen die dan ook weer verder van een incident moet landen.....

Kortom we doen het allemaal lekker zelf dat P2000 afgeschermt gaat worden bij gebrek aan verstand en fatsoen.
Ik zie voor de media het probleem niet zo heel erg, het zou bijvoorbeeld geregeld kunnen worden dat je op vertoon van je PPK een pieper kunt aanschaffen zodat de media die over een PPK beschikken wel gewoon de meldingen kunnen blijven mee krijgen.

Alleen kun je als freelance voor een regionale krant werkt geen PPK krijgen als dat je hoofdberoep niet is, en dus ook geen nieuws volgen dus dat is ook geen optie.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #646 Gepost op: 23 mei 2013, 21:43:17
Alleen kun je als freelance voor een regionale krant werkt geen PPK krijgen als dat je hoofdberoep niet is, en dus ook geen nieuws volgen dus dat is ook geen optie.

Die discussie is wel vaker gevoerd en er zitten toch echt mazen in het net (maar misschien zijn die inmiddels gedicht). Ik weet dat jaren geleden iemand een PPK heeft gekregen die slechts fotografeerde als freelancer. Het is dus zeker niet onmogelijk, maar uitzonderingen zullen er altijd wel blijven.

Ik heb namelijk meer het idee dat dit fenomeen voortkomt uit bijvoorbeeld Twitter.

+10

Twitter speelt een enorm grote rol. P2000 en Twitter versterken elkaar en dan wil ik het nog niet eens hebben over P2000-meldingen die naar Twitter gaan, maar het mee kunnen lezen enerzijds en de manier waarop de communicatie rondom een incident zich als een olievlek over Twitter verspreidt. Een paar dagen terug was er blijkbaar(?) iemand voor de metro gesprongen (of gevallen) in Amsterdam. Het duurde even een minuut of 10, 15 (dus P2000 zal niet de voornaamste reden zijn), maar de manier en de snelheid waarmee men elkaar na zat te kakelen daar zouden kippen in een kippenhok nog jaloers op zijn.

Er hoeft maar 1 persoon in de metro te zitten die zoiets op Twitter zet, en je hebt geen P2000 nodig. Dat is iets wat we niet moeten vergeten, het afschermen van P2000 zal lang niet het 'gewenste' resultaat geven, het duurt wellicht alleen iets langer, maar als je dan eenmaal publiek hebt, dan kun je er toch echt niet omheen (lees: uitstel van executie).

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #647 Gepost op: 23 mei 2013, 23:30:29
P2000 wellicht geheel van internet weren, zou een optie kunnen zijn.. maar dan.. over P2000 meldingen tweeten? Wat kan? Wat kan niet?

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #648 Gepost op: 23 mei 2013, 23:45:19
Ik maak bezwaar tegen het alsmaar verder isoleren van hulpdiensten. De controlerende functie van media wordt hiermee zwaar ondermijnd.

En wat controleert de media dan precies bij een woningbrand of een verkeersongeval?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #649 Gepost op: 24 mei 2013, 00:05:14
En wat controleert de media dan precies bij een woningbrand of een verkeersongeval?

In Nederland hebben een aantal scholen voor journalistiek de media gehaald omdat er sprake was van diplomafraude. Dat zegt dus dat je een groot aantal kneuzen rond hebt lopen met een diploma op zak die helemaal niets kunnen.

Ze komen niet veel verder dan naar een brand gaan en controleren of de brandweer het "protocol afzetlintjes" op de juiste wijze implementeert. Daarna schrijft een nieuwsmedium een baggerstukje met een kop als "Brandweer Grubbenvorst neemt het niet zo nauw met de veiligheid". De overige media kopieren het en voeren het primaire nieuwsmedium op als bron.

Voorts is de psychiatrische hulpverlening in Nederland ondermaats, daardoor lopen er veel mensen rond die helemaal niets zijn maar in de stellige overtuiging verkeren dat zij een echte journalist zijn.