Alleen kun je als freelance voor een regionale krant werkt geen PPK krijgen als dat je hoofdberoep niet is, en dus ook geen nieuws volgen dus dat is ook geen optie.
Die discussie is wel vaker gevoerd en er zitten toch echt mazen in het net (maar misschien zijn die inmiddels gedicht). Ik weet dat jaren geleden iemand een PPK heeft gekregen die slechts fotografeerde als freelancer. Het is dus zeker niet onmogelijk, maar uitzonderingen zullen er altijd wel blijven.
Ik heb namelijk meer het idee dat dit fenomeen voortkomt uit bijvoorbeeld Twitter.
+10
Twitter speelt een enorm grote rol. P2000 en Twitter versterken elkaar en dan wil ik het nog niet eens hebben over P2000-meldingen die naar Twitter gaan, maar het mee kunnen lezen enerzijds en de manier waarop de communicatie rondom een incident zich als een olievlek over Twitter verspreidt. Een paar dagen terug was er blijkbaar(?) iemand voor de metro gesprongen (of gevallen) in Amsterdam. Het duurde even een minuut of 10, 15 (dus P2000 zal niet de voornaamste reden zijn), maar de manier en de snelheid waarmee men elkaar na zat te kakelen daar zouden kippen in een kippenhok nog jaloers op zijn.
Er hoeft maar 1 persoon in de metro te zitten die zoiets op Twitter zet, en je hebt geen P2000 nodig. Dat is iets wat we niet moeten vergeten, het afschermen van P2000 zal lang niet het 'gewenste' resultaat geven, het duurt wellicht alleen iets langer, maar als je dan eenmaal publiek hebt, dan kun je er toch echt niet omheen (lees: uitstel van executie).