P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265409 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #670 Gepost op: 24 mei 2013, 13:19:27
Die controlerende functie, passen zij die ook toe op henzelf? JE schrijft zelf al over "onfatsoenlijke pers". Even een paar voorbeelden van berichten van "de pers" uit mijn regio: Artikel 1 en Artikel 2. OF een ander mooi voorbeeld in een filmpje over een agent bij een nietszeggend woningbrandje: Kan jij mij uitleggen wat hier nou zo controlerend aan is van "de pers". Ik zie nutteloze krabbeltjes over noodgevallen die de rest van de wereld geen moer aangaat. En een omroep die wel erg simpel probeert te "scoren". (Al blijkt het filmpje inmiddels verwijderd)
De twee voorbeelden van de traumaheli inzet zijn toch prima? Wat is daar verkeerd aan dan? Ja, er is slechts sprake van een medisch noodgeval waarbij de nieuwswaarde laag ligt. Maar het feit dat een traumahelikopter in een woonwijk landt en een hele straat vol staat met witte en gele busjes, doet veel vragen rijzen bij de buurtbewoners. Een simpel bericht als 'de traumahelikopter was ter plaatse voor een medische inzet' is dan genoeg om in ieder geval het gevoel van (schijn)'veiligheid' te creëren bij de omwonenden. Zou men echter over gaan tot berichtgeving van 'ambulance X staat voor deur Y', dan gaat het mij ook te ver en praten we niet meer over journalistiek. Wat dat betreft vind ik het ook helemaal geen ramp dat bepaalde delen van P2000 afgeschermd zouden worden.

Daar waar echter sprake is van incidenten die direct impact hebben op de samenleving (ernstige ongevallen, branden en delicten) is het wel van belang dat in ieder geval geaccrediteerde pers toegang heeft tot actuele meldingen. Zolang de voorlichting bij de politie (en in mindere mate bij de brandweer) zo loopt zoals het nu doet, dan is er bij het op slot gooien van P2000 zonder toegang voor de pers sprake van een gigantische achteruitgang. Hoe vaak ik het de afgelopen maanden wel niet heb meegemaakt dat bewust of onbewust incidenten door voorlichting niet worden gemeld, terwijl de impact op de samenleving erg groot is (diverse schietincidenten door de politie, woningovervallen, etc.). Hoe moet dat dan straks als de pers geen toegang meer heeft tot de primaire informatiebron? Dan gaan we serieus terug naar toestanden waarbij de voorlichting bepaald wat wel en geen nieuws is. Daar heb je het dus inderdaad over de controlerende taak van de media, alhoewel dit deel van de verslaggeving vaak slechts 5% van het werk betreft. Niet dat ik daarom vind dat de rest van de verslaggeving verwaarloosbaar (niet interessant) is. Slechts 0,1% van de samenleving heeft te maken met 5% van de ernstige incidenten waar de pers een cruciale rol speelt in eventuele vervolgstappen in onderzoek en / of vervolging van 'foute' hulpverleners. De overige 99,9% van de samenleving heeft echter wel te maken met 95% van de incidenten waar zijzelf bij betrokken kunnen raken.

Dat veel hulpverleners hier het idee hebben dat de pers enkel en alleen interesse heeft in haar eigen broodwinning, denk ik dat het in heel veel gevallen juist meerwaarde heeft voor de maatschappij / hulpdiensten zelf. Wat is momenteel een van de belangrijkste speerpunten bij de brandweer? Preventie. Hoe kun je succesvol preventie onder de aandacht brengen als men geen referentiekader heeft? Een fotoitem op een lokale nieuwswebsite over een brand in een woning door een frituurpan kan veel mensen aan het denken zetten. Hoe kun je jongeren laten zien wat de gevolgen zijn van roekeloos rijgedrag? Niet door een stukje tekst met 'auto X is bij straat Y uit de bocht gevlogen en bestuurder (18 jaar) is daarbij om het leven gekomen'. Juist in een maatschappij waarbij iedereen visueel is ingesteld, werken foto's en video's beter dan een standaard Word-sjabloontje dat de voorlichter van dienst na een dag (of twee) per mail verstuurd naar de pers. Mijn gevoel zegt dat heel erg veel hulpverleners de kracht van een paar foto's gigantisch onderschatten. Of zoals laatst zo mooi bleek: een scholier op een brommer die midden in de nacht met veel te veel drank op zichzelf te pletter reed tegen een lantaarnpaal, maakte meer indruk op de klasgenoten die er getuigen van waren dan een paar jaar alcoholcampagnes van Postbus 51 waarschijnlijk kunnen doen. En ja, daar heb je dan een traumaheli melding voor nodig. Is de privacy van het slachtoffer echter in gevaar geweest? Nee, op mijn beelden is de persoon niet te zien. Waarom zou je als hulpverlener dan ontkennen dat dit een win-win situatie is (hoe crue dat ook klinkt). Privacy niet in gevaar, gigantische preventieve werking, etc.

Dan kom je nog op het punt dat een veelgenoemde reactie is: "Jullie weten tegenwoordig toch bijna alles via Twitter?" - Dat klopt, maar zolang incidenten zich niet beperken tot de uren dat ik wakker ben, kan ik niet 's nachts als ik slaap Twitter volgen. Een pager is daarom voor de pers cruciaal: deze maakt mij in ieder geval altijd wakker. Het zelfde als dat de voorlichters hier in de regio vaker belangrijke incidenten via Twitter melden, maar niet via de persregeling op P2000 versturen.

Simpele oplossingen voor het probleem met P2000:
- P2000 op slot doen, pers toegang geven
- P2000 open laten, informatie weglaten die privacygevoelig is (adresgegevens) en de geaccrediteerde pers toegang geven tot een per mobiel te raadplegen systeem waarin wél het adres staat. Media die onzorgvuldig omgaan met dit soort gegevens kunnen dan met enkele stevige gesprekken met de hulpdiensten 'gecorrigeerd' worden.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #671 Gepost op: 24 mei 2013, 13:22:13
Wat zou je er van denken als de doktersassistente van de huisarts de visite aanvragen openbaar zou maken?
Dan moeten de beleidmakers op de meldkamer niet zo ontzettend koppig doen en gewoon informatie via de MDT versturen in plaats van via P2000. Klaar. Als iets niet op slot zit, dan moet je niet gaan lopen klagen dat er mensen mee kunnen gluren.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #672 Gepost op: 24 mei 2013, 13:27:17
...
Simpele oplossingen voor het probleem met P2000:
- P2000 op slot doen, pers toegang geven
- P2000 open laten, informatie weglaten die privacygevoelig is (adresgegevens) en de geaccrediteerde pers toegang geven tot een per mobiel te raadplegen systeem waarin wél het adres staat. Media die onzorgvuldig omgaan met dit soort gegevens kunnen dan met enkele stevige gesprekken met de hulpdiensten 'gecorrigeerd' worden.
En wie is dan 'de pers'?

Dan moeten de beleidmakers op de meldkamer niet zo ontzettend koppig doen en gewoon informatie via de MDT versturen in plaats van via P2000. Klaar. Als iets niet op slot zit, dan moet je niet gaan lopen klagen dat er mensen mee kunnen gluren.
Tja... Dat is niet echt een sterk inhoudelijk argument.

Bij de hockey kan je ook de meisjeskleedkamer in lopen omdat de deur niet op slot zit. Wil nog niet zeggen dat je het moet doen ;)...

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #673 Gepost op: 24 mei 2013, 13:28:45

Dus als ik mijn huis niet op slot doe, moet ik niet gaan klagen dat mijn huis is leeggehaald... beetje rare redenatie. Niet alle data die je ziet of ter ore komt hoef je wat mee te doen. Sterker nog, soms is het niet voor jou bestemd. Dit snappen mijn leerlingen zelfs :-X

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #674 Gepost op: 24 mei 2013, 13:37:18
Dit voelde ik als directe aanval op mijn bericht. Ik ben geen journalist, ik ben slechts geïnteresseerde. Ik ben tevens voorvechter van burgervrijheden. Verbieden van zaken is een rechtstreekse aanval en verre van een oplossing. Dat gezegd hebbende nu een inhoudelijke reactie. Dat er anno 2013 vele 112-sites zijn wordt veroorzaakt door afkalving van de traditionele media. Met name kranten hebben in de loop der tijd vele vaste journalisten de deur gewezen in kader van bezuinigingen. Hierdoor is er onvoldoende capaciteit om nieuws te garen. Veelal doen kranten berichten af met een copy/ paste uit een persbericht waar men vroeger een keurig artikel schreef. Dit stukje werk is overgenomen door die verafschuwde 112-sites.

Het was ook een directe aanval. Jij mag van mij vechten voor burgervrijheden zoveel je wilt, alleen moet je niet burgers vrijheden proberen toe te gaan dichten die behoren tot de vrijheden van de pers.

Het kan mij geen bal schelen hoeveel de traditionele media aan het bezuinigen is. Als niemand meer hun krant wil kopen is het logisch dat ze personeel de deur uit trappen. Het zegt niet dat daarom dorpsdebielen met een gratis website in dat gat moet springen met een 112-website waardoor ze zich ineens zelf beschouwen als "pers".

Moderator Rader heeft vandaag een rapport op dit forum gezet over de staat van de rampenbestrijding. Geen enkele 112-journalist gaat honderden pagina's lezen, kritische vragen stellen, WOB-verzoeken indienen bij de overheid om te achterhalen waarom de rampenbestrijding in 2013 nog steeds niet op orde is. De journalist die dat doet is bezig met een controlerende taak.

Wat ze wel kunnen is hulpverleners in de weg lopen, de familie van dode kindjes op bellen, drammen over een brandweerman die op de verkeerde manier de deur in trapt, janken over een politiewagen die met sirenes rijdt terwijl het niet zou mogen, enz. Het zijn allemaal onderwerpen die niets te maken hebben met de controlerende taak van de pers, het is een demonstratie van domheid.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #675 Gepost op: 24 mei 2013, 13:40:04
Gek hè, als je je huis niet op slot doet en er wordt ingebroken, dan krijg je niks van de verzekering. Waarom zou dat toch zijn???

Je kunt er niet van uit gaan dat alles en iedereen doet wat jij wil. Wat kun je dan het beste doen? Klagen dat anderen moeten stoppen met het gedrag wat jou niet bevalt? Of kun je zelf iets verzinnen waardoor men gedwongen wordt om zich anders te gedragen?

In dit geval kun je niet voorkomen dat men P2000 meeleest. Dus klaagt men dat de bevolking er mee moet stoppen. Dat werkt niet (dat zien men al jaren) en toch doet men er niets aan. Wie is er dan stom bezig?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #676 Gepost op: 24 mei 2013, 13:42:05
Gek hè, als je je huis niet op slot doet en er wordt ingebroken, dan krijg je niks van de verzekering. Waarom zou dat toch zijn???
...
Maar als de insluiper cq dader wordt gepakt wordt hij wel vervolgd... De verzekering heeft met deze hele discussie niets te maken.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #677 Gepost op: 24 mei 2013, 13:50:38

Beleidsmakers op de meldkamer, ministerie dus, hebben aangegeven dat de huidige situatie niet wenselijk is.  De wens van onze collega's op straat is dat ze een zo volledig mogelijk bericht ontvangen. Ook technisch gezien is het een en ander nog niet mogelijk.  Dat betekend dus dat je een stukje techniek en/of wetgeving moet gaan veranderen. En dat gaat gebeuren... Het is alleen een kwestie van tijd.

Het grootste probleem nu is dat iedereen zo kan meelezen en alle informatie zo automatisch op Twitter komt. Ik moet dus ontzettend goed uitkijken met wat ik (handmatig) verstuur. Ook slachtoffers van incidenten worden af en toe lastig gevallen door commerciële bedrijven die hun "hulp" komen aanbieden. Als je hier wat aan kan doen heb je het grootste probleem al verholpen.

Ik snap dat het voor de pers een belangrijke bron van informatie is maar het systeem is daar niet primair voor bedoeld. Er zullen idd andere oplossingen moeten komen. Aan de andere kant kan ik me ook ontzettend ergeren aan onjuiste berichten in de media puur gebaseerd op een P2000 bericht. Toonaangevende media zie ik soms met zulke onzin en verkeerde berichtgeving komen op basis van mijn alarmering dat m'n navel er van om krult :P

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #678 Gepost op: 24 mei 2013, 13:52:53

...

Dit is de boel compleet omdraaien en uit zijn verband halen. Het lijkt de Televaag wel ;) Het feit is namelijk dat niemand iets in mijn huis te zoeken heeft ookal zit de boel niet op slot. Dat de verzekering niet betaalt heeft hele andere redenen en heeft niets met deze vergelijking van doen.

Vrijheid van pers en meningsuiting is een zeer groot goed waar wij allemaal zeer zuinig op moeten zijn. De drogredenen over "controlerende taak"  m.b.t. p2000 meldingen draagt daar niet aan bij.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #679 Gepost op: 24 mei 2013, 13:57:21
Dat niemand iets te zoeken heeft in jouw huis is tot daar aan toe, dat er echter mensen zijn die dat wel doen, is de keiharde werkelijkheid. Dat zelfde heb je met P2000 ook, maar dan in andere verhoudingen. Wie dat niet begrijpt steekt wat mij betreft zijn kop in het zand.  0098