P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265411 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #680 Gepost op: 24 mei 2013, 14:02:28
Dat niemand iets te zoeken heeft in jouw huis is tot daar aan toe, dat er echter mensen zijn die dat wel doen, is de keiharde werkelijkheid. Dat zelfde heb je met P2000 ook, maar dan in andere verhoudingen. Wie dat niet begrijpt steekt wat mij betreft zijn kop in het zand.  0098

Dus "de pers"mag ik nu gelijk stellen aan inbrekers :-\
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #681 Gepost op: 24 mei 2013, 14:05:55
Tja, hoe moeilijk is het nou. Ik schrijf toch echt:
Citaat
maar dan in andere verhoudingen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #682 Gepost op: 24 mei 2013, 14:10:08
Tja, hoe moeilijk is het nou. Ik schrijf toch echt:

Het is niet moeilijk. Al is het in andere verhoudingen, dan nog is het bijzonder. Oké, de pers mag ik gelijk stellen aan een zakkenroller... :) En eigenlijk zeg je daarmee dat het de schuld is van de overheid dat "de pers"geen fatsoen in zijn donder heeft. Bijzonder.

RemRoof

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #683 Gepost op: 24 mei 2013, 14:20:37
In dat geval: lees http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1165668 nog eens door. Misschien dat je het dan wel begrijpt.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #684 Gepost op: 24 mei 2013, 14:21:42
@ 024: Het is logisch dat journalisten de complexe medische en technische discussies op dit forum niet volgen. Immers, kennis moet je opdoen en dat kost in veel gevallen veel geld.

Zou het? Ik denk nou niet dat van een doorsnee-journalist wordt verwacht dat hij alle ontwikkelingen op het vlak van de behandeling van een bepaalde pathologie opvolgt maar een gedegen kennis over de "hulpdienstenwereld" zou toch wel op zijn plaats zijn. Die wereld is immers in het geval van zo een '112-journalist' zijn dagdagelijkse werkplek. Men zou met die kennis méér kunnen bijdragen aan het maatschappelijk debat dan het als een papegaai kritiekloos verspreiden van cafépraat van zogenaamde "klokkenluiders" of de reproductie van platte sensatie-zonder-meer. Ik denk dat zoiets al veer ergernis zou voorkomen  ;)

Als Stefan (toevallig in dit geval, als laatste hierboven) schrijft dat het de schuld van de meldkamer is dat zei ervoor kiezen om de ambulances via P2000 te alarmeren, dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. P2000 is bedoeld om hulpdiensten te alarmeren. Dat er meldkamers zijn die het ook als zodanig gebruiken is dus niet fout, alle investeringen in het systeem zijn juist om die reden gedaan.
Zij die deze berichten tussen zender (Meldkamer) en ontvanger (gealarmeerde eenheid) onderscheppen, DIE zijn fout. De overheid maakt vervolgens de fout (heeft daar bewust voor gekozen jaren geleden) om daar niet tegen op te treden.
Laten we de zaken niet omdraaien.

Anderzijds heeft een instantie die persoonsgegevens inzamelt en vervolgens verwerkt óók een verantwoordelijkheid, zijnde de verantwoordelijkheid om met die gegevens zorgvuldig om te gaan. Als je kijkt naar wat de technische mogelijkheden zijn die vandaag bestaan om gegevens af te schermen én je kruist die overweging met de aard van de te verwerken gegevens (medische info en acute hulpaanvragen van een zeer grote groep burgers) dan moet je zonder meer durven vaststellen dat de overheden in België en Nederland totaal in gebreke blijven.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #685 Gepost op: 24 mei 2013, 14:29:12
In dat geval: lees http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1165668 nog eens door. Misschien dat je het dan wel begrijpt.

Dit heb ik inderdaad gelezen maar doet niets af aan mijn opmerking n.a.v. wat jij opschrijft.

RemRoof

Asterix 900

• Senior gebruiker
Reactie #686 Gepost op: 24 mei 2013, 14:41:34
Een journalist tekent waarnemingen op in schrift en/ of beeld. Als die journalist er niet was en volledig af moet gaan op een persbericht, en dit direct moet aannemen als waar is de functie van journalist geheel overbodig.

Goed maar stel nou dat er een huis afbrandt en de journalist wordt na de bluswerkzaamheden via officiële weg ingelicht dat in straat X een huis is afgebrand. Als ie wil, kan ie dan ter plaatse gaan, vaststellen dat het huis is afgebrand en desgewenst met de politievoorlichter contact opnemen om wat meer info te bekomen. Of zelfs eens bij de buren gaan aanbellen. Dan vervult ie toch zijn rol? Meer zelfs, hij zal zijn rol gemakkelijker kunnen vervullen want het politielint zal inmiddels zijn weggehaald! Wat is dan nog de journalistieke meerwaarde om die melding via P2000 te ontvangen en na een kwartier al ter plaatse te zijn? Volgens mij: geen. Want schrijven over de manier van blussen, doet hij niet (kent hij immers niks van af en de lezers interesseert het geen moer) en de medische begeleiding van slachtoffers vat hij wellicht ook al niet.

Het echte verschil zit natuurlijk in het gegeven dat de journalist in mijn voorbeeld geen sensationele plaatjes over hoge vlammen en misschien zwaar gekwetste slachtoffers kan maken. En dat zal hem zeker en vast dwars zitten want hierdoor zal ie een pak minder sensatiegeile kijkers lokken. Als je echter niet zonder die beelden kan, zegt dat volgens mij al veel over die journalist zijn (gebrek aan) capaciteiten. Het draait dus volgens mij om platte sensatie en dat is iets helemaal anders dan de journalist die moet vermijden dat er naar Russische toestanden wordt afgegleden. Net zoals het om platte sensatie gaat als een ambulance of MMT-heli ergens landt, de journalistieke meerwaarde is immers 0.0.

Asterix 900

• Senior gebruiker
Reactie #687 Gepost op: 24 mei 2013, 14:50:20
Wat is momenteel een van de belangrijkste speerpunten bij de brandweer? Preventie. Hoe kun je succesvol preventie onder de aandacht brengen als men geen referentiekader heeft? Een fotoitem op een lokale nieuwswebsite over een brand in een woning door een frituurpan kan veel mensen aan het denken zetten. Hoe kun je jongeren laten zien wat de gevolgen zijn van roekeloos rijgedrag? Niet door een stukje tekst met 'auto X is bij straat Y uit de bocht gevlogen en bestuurder (18 jaar) is daarbij om het leven gekomen'. Juist in een maatschappij waarbij iedereen visueel is ingesteld, werken foto's en video's beter dan een standaard Word-sjabloontje dat de voorlichter van dienst na een dag (of twee) per mail verstuurd naar de pers. Mijn gevoel zegt dat heel erg veel hulpverleners de kracht van een paar foto's gigantisch onderschatten. Of zoals laatst zo mooi bleek: een scholier op een brommer die midden in de nacht met veel te veel drank op zichzelf te pletter reed tegen een lantaarnpaal, maakte meer indruk op de klasgenoten die er getuigen van waren dan een paar jaar alcoholcampagnes van Postbus 51 waarschijnlijk kunnen doen. En ja, daar heb je dan een traumaheli melding voor nodig.

Dit is totaal onjuist. Wetenschappelijk onderzoek (onder meer in België) heeft aangetoond dat het schokeffect van foto's zeer snel verdwijnt. Zeker in deze tijden waarbij je via allerlei kanalen de grootste bagger over je heen krijgt, zal die gevoeligheid voor zo een beelden alleen maar verder afnemen. Foto's helpen dus helemaal niet, nieuwsberichten eigenlijk ook niet. Mensen denken immers toch altijd dat zij beter voorbereid zijn of adequater zullen handelen dan die onfortuinlijke medemens. Wellicht waren die klasgenoten onder de indruk omdat het ongeval zo dicht bij hun eigen leefwereld heeft plaatsgevonden. Die 100.000 foto's op Google van bromfietswrakken tegen een verlichtingspaal gaan heus geen verschil maken.

Asterix 900

• Senior gebruiker
Reactie #688 Gepost op: 24 mei 2013, 14:52:23
De wens van onze collega's op straat is dat ze een zo volledig mogelijk bericht ontvangen. Ook technisch gezien is het een en ander nog niet mogelijk.

Wat is er niet mogelijk? Zeker in een land dat technisch voorop staat, is dat zeker en vast mogelijk!  ;)

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #689 Gepost op: 24 mei 2013, 15:30:11
Ik heb zijn verhaal goed gelezen hoor, maak je geen zorgen. Zijn post was de aanleiding voor mijn reactie over "de pers". Dat mijn reactie geen 1-op-1 inhoudelijke link heeft met zijn post, doet daar niets aan af.

Dat we P2000 van internet moeten weren, daar heb ik iets verder hierboven al mijn mening over gegeven. Dat de overheid hierin tekort is geschoten ben ik met je eens.
Waar ik het niet mee eens ben is dat men de P2000 berichten nu ziet als "verworven recht". Als Stefan (toevallig in dit geval, als laatste hierboven) schrijft dat het de schuld van de meldkamer is dat zei ervoor kiezen om de ambulances via P2000 te alarmeren, dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. P2000 is bedoeld om hulpdiensten te alarmeren. Dat er meldkamers zijn die het ook als zodanig gebruiken is dus niet fout, alle investeringen in het systeem zijn juist om die reden gedaan.
Zij die deze berichten tussen zender (Meldkamer) en ontvanger (gealarmeerde eenheid) onderscheppen, DIE zijn fout. De overheid maakt vervolgens de fout (heeft daar bewust voor gekozen jaren geleden) om daar niet tegen op te treden.
Laten we de zaken niet omdraaien.

Ambulances via p2000 alarmeren is dan minder slim.