P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265665 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #690 Gepost op: 24 mei 2013, 16:15:09
Wat ze wel kunnen is hulpverleners in de weg lopen, de familie van dode kindjes op bellen, drammen over een brandweerman die op de verkeerde manier de deur in trapt, janken over een politiewagen die met sirenes rijdt terwijl het niet zou mogen, enz. Het zijn allemaal onderwerpen die niets te maken hebben met de controlerende taak van de pers, het is een demonstratie van domheid.

Wat een klinkklare onzin zeg. Makkelijk he, iedereen over 1 kam scheren. Alsof alles in de gezondheidszorg zo perfect is... Het leuke is dat je veel zaken aanhaalt die hier op het forum besproken zijn. Als je je daar echt zo aan ergert, waarom verdoe je je tijd daar dan aan?

Daarnaast, wat is jouw definitie van "pers"? Iemand die foto's maakt en/of op een andere wijze het nieuws komt verslaan kan zich "pers" noemen, zo simpel werkt het nu eenmaal. Het is geen titel of onderscheiding die je krijgt na het afleggen van een staatsexamen, je hebt er geen diploma of certificaat voor nodig. Net zo goed als dat iedereen zich timmerman kan noemen. Of iemand al dan niet serieus wordt genomen hangt puur af van het werk wat hij aflevert. Je kunt jezelf aansluiten bij een van de gevestigde media, of zelfstandig je werk uitvoeren als freelancer...

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #691 Gepost op: 24 mei 2013, 16:23:59
Ambulances via p2000 alarmeren is dan minder slim.
Ja dat dacht ik ook maar schijnbaar werkt het dus zo niet O0

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #692 Gepost op: 24 mei 2013, 16:39:27
Bij woningbrand ed is vaak via foto's en video's al duidelijk om welk huis het gaat. Wat mij betreft vind in die P2000 alarmeringen niet direct leiding tot de schending van de privacy. Wanneer we het hebben over een medische inzet (ambulance alarmering) vind ik het wel schending van de privacy.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #693 Gepost op: 24 mei 2013, 16:40:56
Het echte verschil zit natuurlijk in het gegeven dat de journalist in mijn voorbeeld geen sensationele plaatjes over hoge vlammen en misschien zwaar gekwetste slachtoffers kan maken. En dat zal hem zeker en vast dwars zitten want hierdoor zal ie een pak minder sensatiegeile kijkers lokken. Als je echter niet zonder die beelden kan, zegt dat volgens mij al veel over die journalist zijn (gebrek aan) capaciteiten. Het draait dus volgens mij om platte sensatie en dat is iets helemaal anders dan de journalist die moet vermijden dat er naar Russische toestanden wordt afgegleden. Net zoals het om platte sensatie gaat als een ambulance of MMT-heli ergens landt, de journalistieke meerwaarde is immers 0.0.

Ik bestempel dit maar als onzin.

Net als anderen in deze discussie ontbreekt ook hier iedere nuance. En het gaat in deze discussie van kwaad tot erger. De sjagrijn, sarcasme en hier en daar zelfs haat richting pers (dan wel amateurfotografen e.d.) spreekt bij een aantal boekdelen, deels gelardeerd met overdreven voorstellingen van zaken en aantoonbaar onjuiste veronderstellingen. Voor het gemak ook zo nu en dan alles over één kam geschoren. Geen gezonde basis voor een discussie.

Het is toch volstrekt normaal dat als je als journalist/fotograaf een grote brand verslaat dat je dan ook het liefst een foto van de brand zelf in/op jouw medium plaatst?

Ik kan mij ergens nog wel iets voorstellen van antipathie jegens amateurfotograafjes die in de weg lopen enzo, sporen vernielen, opdringerig zijn etc. Maar als wij nu ook al vraagtekens gaan plaatsen bij het feit dat men bij een artikel over een brand ook graag een foto met de brand daarop plaatst dan kunnen we hier liever stoppen.

En hoezo, foto's van zwaar gekwetste slachtoffers plaatsen? Nederland is een van de landen waar nog het meest discreet met slachtoffers e.d. wordt omgegaan qua beelden. Er wordt nergens zoveel afgeblurd en weggesneden als hier.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #694 Gepost op: 24 mei 2013, 16:53:26

Net als anderen in deze discussie ontbreekt ook hier iedere nuance. En het gaat in deze discussie van kwaad tot erger. De sjagrijn, sarcasme en hier en daar zelfs haat richting pers (dan wel amateurfotografen e.d.) spreekt bij een aantal boekdelen, deels gelardeerd met overdreven voorstellingen van zaken en aantoonbaar onjuiste veronderstellingen. Voor het gemak ook zo nu en dan alles over één kam geschoren. Geen gezonde basis voor een discussie.

Het is toch volstrekt normaal dat als je als journalist/fotograaf een grote brand verslaat dat je dan ook het liefst een foto van de brand zelf in/op jouw medium plaatst?

Ik kan mij ergens nog wel iets voorstellen van antipathie jegens amateurfotograafjes die in de weg lopen enzo, sporen vernielen, opdringerig zijn etc. Maar als wij nu ook al vraagtekens gaan plaatsen bij het feit dat men bij een artikel over een brand ook graag een foto met de brand daarop plaatst dan kunnen we hier liever stoppen.

En hoezo, foto's van zwaar gekwetste slachtoffers plaatsen? Nederland is een van de landen waar nog het meest discreet met slachtoffers e.d. wordt omgegaan qua beelden. Er wordt nergens zoveel afgeblurd en weggesneden als hier.

Moet ik dat plakboek met ongelukken en branden wat ze regio15 noemen beschouwen als een serieus nieuwsmedium omdat ze een tiplijn en redacteur hebben? Of mag ik het gewoon zien als een aantal burgers die een leuke hobby hebben?

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #695 Gepost op: 24 mei 2013, 16:55:08

Geen probleem maar leg dan op zijn minst ook uit waarom het onzin zou zijn. Dat die journalist/fotograaf graag een plaatje van een uitslaande brand wil, begrijp ik perfect maar het zegt niets over mijn aangehaalde argumenten.

Het gaat niet zozeer over het blurren, ik heb het over het bredere kader. Over een rijbaan waar er iemand ligt waarvan je de voeten nog net vanonder een groep hulpverleners ziet tevoorschijn komen, de "actiefoto's" van de verzorging, de hartmonitor die er bij staat. Journalistiek zegt dat toch allemaal niets over zo een ongeval maar het is een leuk, sensationeel plaatje. De lezer staat er als het ware zelf op te kijken.

guest8310

• Gast
Reactie #696 Gepost op: 24 mei 2013, 16:55:25
Prachtige one-liner....    :-X
Maar wat probeer je nou te zeggen?  :-\
Misschien dat je deze reactie nog wat inhoud kan geven zodat het ook daadwerkelijk een bijdrage kan vormen aan de discussie?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #697 Gepost op: 24 mei 2013, 16:59:29
Ja dat dacht ik ook maar schijnbaar werkt het dus zo niet O0

Waar het om gaat is de betrouwbaarheid van de alarmering. In de loop der jaren zijn bepaalde regio's overgestapt op P2000, jaaaren nadat C2000 in gebruik werd genomen. In eerste instantie vond men het niet zo nodig, ze deden het al jaren zonder (in de analoge tijd werd er gebeld, ofzo). Of ze hadden in de analoge tijd ook piepers, maar in het digitale tijdperk zou men het wel via C2000 kunnen. in bepaalde regio's bleek de dekking minder goed en duurde het te lang voordat men een wagen te pakken kreeg. P2000 heeft een veel hogere dekkingsgraad en is voor alarmering vele malen betrouwbaarder.

Dus om te reageren op "schijnbaar werkt het zo dus niet"; P2000 werkt in veel gevallen gewoon beter en daar zit nu de belangrijke afweging in...

guest8310

• Gast
Reactie #698 Gepost op: 24 mei 2013, 17:00:44
Bij woningbrand ed is vaak via foto's en video's al duidelijk om welk huis het gaat. Wat mij betreft vind in die P2000 alarmeringen niet direct leiding tot de schending van de privacy. Wanneer we het hebben over een medische inzet (ambulance alarmering) vind ik het wel schending van de privacy.
Een huis is inderdaad vaak via 1 foto herkenbaar voor de mensen uit de omgeving. Die hadden hetzelfde beeld ook al kunnen hebben door gewoon even op de rookwolken af te lopen. Echter voor mij is een foto van een huis uit een dorp hier 3 kilometer vandaan totaal onherkenbaar en niet te herleiden tot een adres en dus persoonsgegevens. Tenzij ik alle P2000 meldingen in mijn zoektocht betrek, ik wordt er zelfs mee platgegooid, dan hoef ik maar "brand" en de plaatsnaam in te voeren in Google en krijg gelijk 20+ hits met het adres en alle bijbehorende informatie over eenheden en tijdstippen. En dat vind ik een probleem.

Dat geldt voor de brandweer-meldingen dus net zoals dit geld voor die van de gele busjes...

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #699 Gepost op: 24 mei 2013, 17:01:27
Prachtige one-liner....    :-X
Maar wat probeer je nou te zeggen?  :-\
Misschien dat je deze reactie nog wat inhoud kan geven zodat het ook daadwerkelijk een bijdrage kan vormen aan de discussie?

Ik trok min of meer een conclusie van een citaat.