Anderzijds heeft een instantie die persoonsgegevens inzamelt en vervolgens verwerkt óók een verantwoordelijkheid, zijnde de verantwoordelijkheid om met die gegevens zorgvuldig om te gaan. Als je kijkt naar wat de technische mogelijkheden zijn die vandaag bestaan om gegevens af te schermen én je kruist die overweging met de aard van de te verwerken gegevens (medische info en acute hulpaanvragen van een zeer grote groep burgers) dan moet je zonder meer durven vaststellen dat de overheden in België en Nederland totaal in gebreke blijven.
Klopt, ik heb het ook al eerder aangegeven: De overheid heeft hier zeker steken in laten vallen. Er begint nu wat beweging te komen in het proces dat dit zou moeten gaan herstellen. Het vervelende is nu dus alleen dat men hier in Nederland nu denkt dat het vrij lezen van P2000 meldingen een verworven recht is en dat men dat dus niet zomaar zou mogen versleutelen. Daar zit hem het probleem in. (Afgezien van de technische knelpunten die Hunter al eens uiteen heeft gezet.)
Nogmaals, ik erken dat er een goed systeem moet komen voor "de pers". Ik onderken het belang van hun functie, het is één van de door mij aangehaalde "knelpunten". Ik vindt het echter jammer HOE die "pers" daar mee om gaat. In plaats van open te staan of zelfs constructief mee te denken over werkbare oplossingen, blijven zij maar roepen dat P2000 openbaar moet blijven vanwege "hun controlerende functie". En daar ben ik het niet mee eens. De informatie in die meldingen is niet voor hun bedoeld, ze hebben daar dus ook helemaal geen "recht" op. Om dan maar te roepen dat de werkprocessen van de meldkamer maar moeten worden aangepast getuigd naar mijn idee niet echt van begrip in die werkprocessen. Om te zorgen dat zij dus maar wakker kunnen worden van een piepertje naast hun bed, moeten de meldkamers maar alle nuttige informatie uit de meldingen halen zodat daarmee de privacy niet wordt geschaad. Dat is volgens mij verkeerd-om. Er zijn immers zeer goede argumenten om
de eenheden die informatie met de melding direct mee te geven, dat anderen ermee aan de haal (kunnen/"mogen") gaan, dáár zit het probleem.