Dat is zeker wat anders maar plaatst wel deze discussie in een perspectief. Ik had als voorbeeld ook kentekenregistratie-camera's kunnen gebruiken.
Nogmaals, telefoontaps of ketentekenregistratie zijn anders omdat het daar de overheid is die informatie verzamelt over burgers in het kader van opsporing en dergelijke. Die informatie is niet vrij toegankelijk voor burgers. Bij P2000 doet een burger een beroep op een hulpdienst waarbij vervolgens de communicatie tussen meldkamer en hulpdienst (deels) niet is afgeschermd. Hierdoor is de privacy van de melder in het geding, immers kunnen andere burgers (incl. de pers) nagaan wie er om een ambulance heeft gevraagd.
Er wordt ongetwijfeld op meer punten informatie over burgers verzameld door overheden en anderen. Ook niet altijd goed, maar we hebben het nu over p2000. De overheid heeft beslist steken laten vallen bij de implementatie van P2000 en het vervolgens handhaven van de wetgeving.
Hier worden allerlei argumenten gegeven door de (amateur)pers en 112 sites waarom P2000 openbaar zou moeten blijven. Meteen wordt persvrijheid en vrijheid van nieuwsgaring in de ring gegooid. Beide zijn wat mij betreft een groot goed, maar niet ten koste van alles. Daarnaast is de daadwerkelijke nieuwswaardig van het gros van de meldingen niet zo groot. Wat gele, witte of rode busjes en een traumaheli in de straat zijn natuurlijk spannend, maar de berichtgeving op de diverse (kleine) media is wat mij betreft vooral bedoeld om de nieuwsgierigheid van omwonenden (digitaal ramptoerisme?) te bevredigen. Niet omdat het nu zo'n groot nieuws is. P2000 heeft in die zin weinig meerwaarde en is er ook niet voor bedoeld.