P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265376 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #790 Gepost op: 27 mei 2013, 14:55:36
Citaat van: Arie link=msg=1166859 date=1369655203
Met name als die impact hebben op de mensen en hun woon- en/of werkomgeving c.q. zij geconfronteerd zijn met (de gevolgen van) het incident, hebben zij er recht op om te weten hoe of wat.

Het burger recht op informatie wil niet per definitie zeggen dat dit altijd van de pers moet komen. Als de overheid dit direct aan burgers communiceert, dan is ook aan die voorwaarde voldaan. (Wat niet wil zeggen dat de media geen rol spelen, zij kunnen helpen met die communicatie, en hebben een controlerende rol).
Ook kunnen er situaties zijn waarbij dat recht ondergeschikt is aan andere belangen.

Een incident kan inderdaad nieuwswaarde hebben, en dat wordt mede bepaalt door de interesse van burgers. Vrije nieuwsgaring vind ik ook belangrijk. Zelfs het Nederlandse uitgangspunt dat de overheid zich daar actief voor inzet. Dat de pers verslag doet van bepaalde incidenten, en daar ook een commercieel belang bij heeft, is prima.
Alleen claimt de pers, in mijn ogen, te vaak bovenstaand recht, wat eigenlijk een recht van elke burger is. De pers kan daar een rol in spelen, maar het is niet het exclusieve recht van de pers. Zeker niet omdat de pers zich vaak een rol als "gate keeper" aanmeet, wat voor burgers ook een risico met zich meebrengt...

De overheid ziet kennelijk ook dat er een belang bestaat, vandaar het systeem van de persinfo/persalarms. Om wat voor reden dan ook voldoet die niet.

Dus laten we er dan voor zorgen dat er een systeem komt dat wel werkt.
Als een meldkamer burgers via sms kan alarmeren om een reanimatie uit te voeren, dan moet zo iets toch mogelijk zijn voor (foto)journalisten?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #791 Gepost op: 27 mei 2013, 16:28:10
Alleen gaat het bij dat laatste nog te vaak mis, waardoor er geen beelden beschikbaar zijn.

Of waarbij je helemaal afhankelijk bent van wat de overheid kwijt wil, wat er het beste in haar straatje past.

Ik proef hier nog teveel het wij tegen zij. De grote boze pers die er op uit is om de privacy van slachtoffers te schenden, tegen de beschermheren en vrouwen van die slachtoffers. Namelijk de hulpverleners, die zich als een soort Robin Hood opwerpen voor de belangen van de zwakkeren. Waarbij met name de negatieve aspecten en voorbeelden worden benoemd.

Want zolang je maar doet alsof 'de pers' voornamelijk bestaat uit irritante pubertjes die alles maar openlijk op internet zetten, vreselijk in de weg lopen en/of zichzelf zelfs 'ramptoeristen' noemen en tegelijkertijd doet alsof persvrijheid en vrijheid van nieuwsgaring een soort van luxe is die je te pas en te onpas kan ontnemen of minder serieus kan nemen, zijn er altijd wel argumenten te vinden om te pleiten tegen tijdige openbaarmaking van incidenten.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #792 Gepost op: 27 mei 2013, 17:10:32
Om wat voor reden dan ook voldoet die niet. Als P2000 dan vervolgens wordt afgesloten voor 'derden', waarom zou je dan geen voorziening in het leven roepen voor die groepen die een aanmerkelijk (financieel) belang hebben bij het tijdig op de hoogte zijn van incidenten? Waarom zou het hebben van een PPK daarvoor geen goede graadmeter zijn? Werkzaam zijn voor Telegraaf/AD/Volkrant/NOS/regionale omroep etc. etc. is niet voldoende. Want tussen 'irritante pubertjes met een gsm' en professionele cameralieden van de NOS, tussen de schrijvers voor het plaatselijke Sufferdje en de hoofdredacteur van het NRC etc. zit nog een heel grijs gebied. :)

Dan is de volgende vraag: wat moet men in Nederland doen/bewijzen om een PPK te krijgen? En: garandeert die procedure dat enkel niet-klungelaars zo een PPK krijgen?

Citaat van: Arie link=msg=1166909 date=1369664890
Want zolang je maar doet alsof 'de pers' voornamelijk bestaat uit irritante pubertjes die alles maar openlijk op internet zetten, vreselijk in de weg lopen en/of zichzelf zelfs 'ramptoeristen' noemen en tegelijkertijd doet alsof persvrijheid en vrijheid van nieuwsgaring een soort van luxe is die je te pas en te onpas kan ontnemen of minder serieus kan nemen, zijn er altijd wel argumenten te vinden om te pleiten tegen tijdige openbaarmaking van incidenten.

Ik wil bovenstaande woorden niet in de mond nemen maar als ik de 112-sites en -media in België en Nederland bekijk, komt het vaak zo over, ja. (Haast) altijd reikt de verschafte info niet verder dan dan een louter feitelijk doorslagje van de persvoorlichting, samen met een fotootje van een politiewagen of een politielint. Diepere problemen die aan de basis van de HV liggen (bijvoorbeeld steeds meer huiselijk geweld -> hoe komt dit? Wat is er aan te doen? etc) worden al helemaal niet behandeld want dat is niet 'flashy' genoeg en het heeft te weinig blauwe lampen en sirenes.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #793 Gepost op: 27 mei 2013, 17:14:21
Ik proef hier nog teveel het wij tegen zij. De grote boze pers die er op uit is om de privacy van slachtoffers te schenden, tegen de beschermheren en vrouwen van die slachtoffers. Namelijk de hulpverleners, die zich als een soort Robin Hood opwerpen voor de belangen van de zwakkeren.

Zo sta ik er in ieder geval niet in. Als burger heb ik geleerd dat je zelf voor je rechten moet opkomen. Uiteindelijk stal Robin Hood allereerst ook gewoon uit eigen belang.

Ik beschouw hulpverleners helemaal niet als de beschermheren en vrouwen van mijn privacy. Net zo min als ik de pers beschouw als de bewaker van mijn informatie recht. :)
In beide groepen zijn er mensen die oprecht bezorgd zijn over privacy, en daar ook naar handelen. Maar ook mensen die achter privacy argumenten schuilen om een ander doel te bereiken.

Of waarbij je helemaal afhankelijk bent van wat de overheid kwijt wil, wat er het beste in haar straatje past.
Dit raakt aan mijn belangrijkste kritiekpunt op de pers in het algemeen, dus het volgende is niet specifiek antwoord op jouw opmerking....

Ik schat zo in (maar laat me graag verrassen) dat de meeste pers en media mensen op dit forum al afhankelijk zijn van de overheid voor de informatie voorziening. P2000 is al een systeem door en voor overheidsdiensten namelijk. Er zullen maar weinigen op dit forum een eigen netwerk van tipgevers hebben, anders dan directe familie en vrienden.
Natuurlijk moet de overheid zorg dragen voor een goede en tijdelijk informatie voorziening voor de pers. Maar mijn kritiek is vooral dat veel pers mensen zich hier helemaal van afhankelijk maken. Als burger verwacht ik meer van de pers, als die zich voorstaat op de controlerende rol, en het argument van "anders zijn we als samenleving helemaal afhankelijk van de overheid" gebruikt. Ik zie echter weinig voorstellen/discussie van persmensen op dit forum, hoe dit het beste opgepakt kan worden...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #794 Gepost op: 27 mei 2013, 17:28:01
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1166936 date=1369667432
Dan is de volgende vraag: wat moet men in Nederland doen/bewijzen om een PPK te krijgen? En: garandeert die procedure dat enkel niet-klungelaars zo een PPK krijgen?

Wie kan de politieperskaart krijgen
De politieperskaart is geen gewone perskaart. Daarom zijn er aan de verstrekking drie specifieke voorwaarden verbonden:

De aanvrager is journalist van hoofdberoep. Leden van de organisaties die de landelijke politieperskaart in het leven hebben geroepen, worden geacht aan deze voorwaarde te voldoen. Wie geen lid is van een van deze organisaties, zal door een verklaring van werkgever of opdrachtgever(s) moeten aantonen dat hij journalist van hoofdberoep is.
De aanvrager werkt mee aan de redactionele inhoud van een massamedium.
De aanvrager heeft de politieperskaart voor zijn werk nodig. Het secretariaat van de landelijke politieperskaart beoordeelt dit aan de hand van een verklaring van werkgever of opdrachtgever en/of gepubliceerd journalistiek werk waaruit blijkt dat de journalist een politieperskaart nodig heeft.
Als de aanvrager niet aan elk van de drie voorwaarden voldoet, komt hij niet in aanmerking voor de politieperskaart. De kaart kan ook worden geweigerd aan elke journalist die een ander gebruik van de politieperskaart heeft gemaakt dan voor zijn journalistieke werk nodig was, of het werk van politie, brandweer, medische diensten e.d. in ernstige mate heeft gehinderd. Als het secretariaat van plan is op deze grond de kaart te weigeren, zal het betrokkene vooraf horen en pas daarna een besluit nemen

Asterix 900

• Senior gebruiker
Reactie #795 Gepost op: 27 mei 2013, 17:29:47
Citaat van: zwelgje link=msg=1166938 date=1369667661
Ik schat zo in (maar laat me graag verrassen) dat de meeste pers en media mensen op dit forum al afhankelijk zijn van de overheid voor de informatie voorziening. P2000 is al een systeem door en voor overheidsdiensten namelijk. Er zullen maar weinigen op dit forum een eigen netwerk van tipgevers hebben, anders dan directe familie en vrienden.
Natuurlijk moet de overheid zorg dragen voor een goede en tijdelijk informatie voorziening voor de pers. Maar mijn kritiek is vooral dat veel pers mensen zich hier helemaal van afhankelijk maken. Als burger verwacht ik meer van de pers, als die zich voorstaat op de controlerende rol, en het argument van "anders zijn we als samenleving helemaal afhankelijk van de overheid" gebruikt. Ik zie echter weinig voorstellen/discussie van persmensen op dit forum, hoe dit het beste opgepakt kan worden...

Dat heeft me eerder ook al verbaasd: men staat (terecht) gezond-kritisch tegenover de overheid maar tegelijk blijft men maar al te graag afhankelijk van... die overheid (via P2000). Ik heb zelf ook nog even in de mediasector gewerkt en een reporter die investeert in een netwerk én kwalitatief nieuws brengt, weet altijd wel te overleven. Helaas zag ik in diezelfde sector ook een boel luieriken die weinig méér deden dan afluisteren/meelezen, fotograaf sturen (misschien zelf al eens gaan kijken) en voor het overige vooral op de eigen lauweren rusten. Vreemd genoeg zijn het dan ook precies die mensen die de journalistieke werkzaamheden als zeer belangrijk voor een democratische staat inschatten. Nu, als je ze bezig ziet, zou je er anders over beginnen denken  ::)

Asterix 900

• Senior gebruiker
Reactie #796 Gepost op: 27 mei 2013, 17:31:49
@ Rutger, bedankt voor de info. Ik zie daarin echter absoluut geen garantie dat knoeiers en aanverwanten worden weggehouden van ramplocaties.

Rutger038

• Senior gebruiker
Reactie #797 Gepost op: 27 mei 2013, 17:36:37
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1166954 date=1369668709
@ Rutger, bedankt voor de info. Ik zie daarin echter absoluut geen garantie dat knoeiers en aanverwanten worden weggehouden van ramplocaties.

Laat het duidelijk wezen dat je die kaart niet zomaar krijgt, en verder.. die perskaart heb je bijna nooit nodig, je moet het hebben van je contacten bij de hulpdiensten.

Asterix 900

• Senior gebruiker
Reactie #798 Gepost op: 27 mei 2013, 17:54:05
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1166958 date=1369668997
Laat het duidelijk wezen dat je die kaart niet zomaar krijgt, en verder.. die perskaart heb je bijna nooit nodig, je moet het hebben van je contacten bij de hulpdiensten.

of P2000?  ;)

En hoe krijg je die kaart dan wél? En is daar dan geen gevaar op arbitraire beslissingen, waarvoor zo hard wordt gevreesd bij veel perslui?

Rutger038

• Senior gebruiker
Reactie #799 Gepost op: 27 mei 2013, 17:57:32
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1166972 date=1369670045
of P2000?  ;)

En hoe krijg je die kaart dan wél? En is daar dan geen gevaar op arbitraire beslissingen, waarvoor zo hard wordt gevreesd bij veel perslui?

Of P2000? (Waar is die vraag over?)

Die kaart krijg je als je die kaart aanvraagt en aan de voorwaarden voldoet.