P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265368 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #830 Gepost op: 28 mei 2013, 21:34:42
Citaat van: Betuwe link=msg=1167367 date=1369760137
Ik vind het echt walgelijk dat jij de burger een consument noemt. Weet jij de betekenis van consument? Consument: Een consument is een persoon die zich op bepaalde momenten in zijn of haar leven opstelt als koper of gebruiker van zowel private als publieke producten en diensten.

Heel slecht dat jij de burger een gebruiker noemt van iemand anders ellende.
Of je het nu leuk vindt (of walgelijk, of slecht) of niet, maar helaas, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.
Je weet dat de duurste Ster-blokken die voor en na het acht uur journaal zijn?  ^-^
Samen sterk in de hulpverlening!

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #831 Gepost op: 28 mei 2013, 22:07:28
Citaat van: JJ75 link=msg=1167436 date=1369767902
En de dooddoeners over vroeger en hobby's kan ik echt helemaal niks mee.

Je hoeft er ook helemaal niets mee, er lopen namelijk twee zaken door elkaar heen. Het feit dat bepaalde mensen een hobby hebben betekent niet dat men daar rechten aan kan ontlenen. Vroeger was het vanuit technisch perspectief erg interessant om met een (al dan niet zelfgemaakt) printplaatje, gekoppeld aan een (al dan niet zelf) aangepaste scanner de P2000 berichten *zelf* uit de lucht te halen. Dat is een hobby. Net zoals dat zendamateurs op een, in verhouding tot de huidige stand der techniek, ouderwetse wijze contact leggen met elkaar (ben zelf radioamateur, maar dat terzijde). Wat iemand hier interessant aan vindt, doet niet ter zake. Een hobby is iets persoonlijks en is niet van belang in deze discussie, het kwam slechts ter sprake.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #832 Gepost op: 28 mei 2013, 22:10:24
Citaat van: EvEs link=msg=1167326 date=1369752497
En als je al een half uur in dikke rookwolken rondloopt, wachtende op een bericht van de overheid, ben je gewoon stom bezig...
En gevaarlijke gifwolken? Niet te zien maar wel gevaarlijk. Ja, daar hebben ze zo'n WAS-paal voor. Maar die gaat ook niet altijd snel af. ;) Anyhoe, zo kun je de discussie eindeloos voeren.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #833 Gepost op: 28 mei 2013, 22:44:47
Dus als burger ben ik straks afhankelijk van of een persvoorlichter en/of de pers het belangrijk genoeg vindt om snel met nieuws te komen. Dit terwijl de overheid steeds meer zelfredzaamheid bij mij als burger neerlegt. Is het dan gek dat ik als burger graag zelf zonder tussenkomst van voorlichters die geen inhoudelijk verstand van zaken hebben mijn informatie vergaar?
P2000 is er niet om burgers te waarschuwen. Geen goed argument om P2000 openbaar te houden.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #834 Gepost op: 29 mei 2013, 00:49:03
Dus als burger ben ik straks afhankelijk van of een persvoorlichter en/of de pers het belangrijk genoeg vindt om snel met nieuws te komen. Dit terwijl de overheid steeds meer zelfredzaamheid bij mij als burger neerlegt. Is het dan gek dat ik als burger graag zelf zonder tussenkomst van voorlichters die geen inhoudelijk verstand van zaken hebben mijn informatie vergaar?

Vind je het dan gek dat ik als burger vind dat het jou niks aangaat dat er een ambulance bij mij thuis moet komen? En dat vervolgens de brandweer moet helpen om een familielid in de ambu te takelen?
Ik ben het helemaal met je eens dat de overheid sneller en beter burgers moet informeren, maar dan wel zonder iemands privacy te schaden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #835 Gepost op: 29 mei 2013, 09:33:16
Citaat van: zwelgje link=msg=1167493 date=1369781343
Vind je het dan gek dat ik als burger vind dat het jou niks aangaat dat er een ambulance bij mij thuis moet komen? En dat vervolgens de brandweer moet helpen om een familielid in de ambu te takelen?
Ik ben het helemaal met je eens dat de overheid sneller en beter burgers moet informeren, maar dan wel zonder iemands privacy te schaden.
En de regio's waar ik geintereseerd in ben tonen ook geen ambu ritten. Alleen zit er soms nog een prio2 ondersteuning brandweer bij. Dat van die ambulance ben ik ook helemaal niet in geinteresseerd. Wel of niet ambu tonen is dus binnen de huidige P2000 te regelen. Ik vind dat zelfs de pers deze ritten niks aangaat.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #836 Gepost op: 29 mei 2013, 09:41:47
Citaat van: Lunatum link=msg=1167467 date=1369773887
P2000 is er niet om burgers te waarschuwen. Geen goed argument om P2000 openbaar te houden.
Nee dat zou ook in een ideale situatie niet zo hoeven te zijn. Maar recent werd er nog een nl-alert uitgedaan zonder de WAS paal direct in te schakelen. Er was dus risico voor burger anders geen nl-alert maar de paal ging pas veel later af.

En pc's waren eerst ook niet voor burgers bedoeld. Internet trouwens ook niet. Bleek toch zeer handig te zijn. Zo zie ik ook het neveneffect van P2000 dat hieruit betere info te halen is dan de informatievoorziening overheid.

guest8310

• Gast
Reactie #837 Gepost op: 29 mei 2013, 09:48:47
Citaat van: JJ75 link=msg=1167561 date=1369813307
Nee dat zou ook in een ideale situatie niet zo hoeven te zijn. Maar recent werd er nog een nl-alert uitgedaan zonder de WAS paal direct in te schakelen. Er was dus risico voor burger anders geen nl-alert maar de paal ging pas veel later af.

En pc's waren eerst ook niet voor burgers bedoeld. Internet trouwens ook niet. Bleek toch zeer handig te zijn. Zo zie ik ook het neveneffect van P2000 dat hieruit betere info te halen is dan de informatievoorziening overheid.
Dit is echt onzin! Welke informatie had je dan uit de P2000 alarmeringen willen halen? In jouw voorbeeld: Grote brand met flinke rookontwikkeling. NL-Alert en schijnbaar later pas de WAS. De mensen die dus niet per NL-Alert zijn geïnformeerd hadden dan zichzelf kunnen "informeren" per P2000 als zij "gevaar" liepen? Daar zie je alleen dat er een hoop brandweereenheden worden geallarmeerd voor een "grote brand". Wat dacht je van die enorme rookkolom en de stank in de straat? Daar zou je geen P2000 nodig voor moeten hebben...
Nee, op dat moment is "jezelf informeren via P2000" gewoon digitaal ramptoerisme met een sausje van zelfbedrog om je eigen schuldgevoel een plekje te geven...

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #838 Gepost op: 29 mei 2013, 15:25:22
Citaat van: JJ75 link=msg=1167561 date=1369813307

Prima. Maar voor nu is het een intern systeem van de hulpdiensten, die we als 'derden' mogen meelezen. Het is geen openbare voorziening waar de burger iets over te zeggen heeft.

Het is al uniek dat de overheid alle P2000 website's toestaat. Probeer maar eens een pagingnetwerk van bijvoorbeeld KPN online te streamen. Is vrij prijzig ;-)

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #839 Gepost op: 29 mei 2013, 16:18:11
Zo intern is P2000 dus niet. Zolang het openbaar te bekijken is, moet ieder die dat wil ook lekker doen.
Als het in de toekomst niet meer kan, is het jammer.

Ik snap nog steeds niet waarom er zo'n heisa wordt gemaakt over privacy met P2000. In alarmeringen kom ik alleen een adres met een huisnummer tegen. Behalve bij een woningbrand hoeft het niet zo te zijn dat de bewoner van het adres ook slachtoffer is.