Hoe staat het er nu precies voor? Wat is de kans dat alles bij het oude blijft? Ik lees tegenstrijdige berichten. Wat zou de uitkomst van het onderzoek naar privacy kunnen betekenen? Volgens mij is het vrij eenvoudig op te lossen door het huisnummer weg te laten, maar de straatnaam intact laten lijkt me cruciaal om nog enigszins te weten wat er gebeurt in Nederland. Ik snap dat P2000 daar niet voor bedoeld is, maar sommige neveneffecten kunnen toch belangrijk worden.
Lastig te zeggen. Op dit moment is er geen mogelijkheid tot encryptie. Dat wil zeggen; het FLEX netwerk (protocol wat P2000 gebruikt) biedt weliswaar standaard encryptie, maar dat is zo vreselijk zwak, als men daar in zou investeren (lees: implementeren in GMS, nieuwe pagers aanschaffen, etc) dan zou dat werkelijk een gigantische flop zijn. Zoals ik al schreef zijn er geen gangbare pagers die dit ondersteunen (misschien in Amerika, maar die zullen vast niet toereikend zijn bij de pagers zoals wij ze gebruiken).
Er zijn plannen om in 2017 te investeren in de infrastructuur. Dat zou kunnen betekenen dat er een totaal nieuw systeem komt, of dat wellicht het bestaande systeem wordt aangepast. Een totaal nieuw systeem is nogal een logistieke operatie, gezien het omwisselen van de tienduizenden pagers en in de tussentijd dus beide netwerken handhaven en GMS die beide netwerken tegelijk moet kunnen aansturen, hetzij een andere (centrale) koppeling die hiervoor zorgdraagt.
Wat er achter de schermen besproken en/of gepland wordt is koffiedik kijken. Het enige voordeel (voor de buitenstaander, 'nadeel' voor de hulpdiensten) is dat we nog steeds in enige vorm van crisis verkeren, hetgeen toch wel zijn invloed kan hebben op dergelijke investeringen, voor zover die überhaupt gedaan worden.
2014 is enige tijd definitief van de baan, dus eigenlijk klopt de topictitel niet meer