P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265339 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

absoluteleek

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #890 Gepost op: 16 juli 2013, 19:07:54
Citaat van: Arie link=msg=1183482 date=1373901097
Menselijk gezien niets mis mee. Zoals 'vroegah' de scanner. Mobilofoonverkeer ia ook alleen bedoeld voor de hulpdiensten, en toch luisterden een hoop mensen mee en vonden het jammer dat C2000 kwam.

Zolang je niets doet dat strafbaar is en niemand in de weg loopt etc. etc. zie ik eigenlijk geen probleem.

Sowieso, zolang wij nog mailtjes krijgen van de VOA, Team Brandonderzoek, Opsporing Verzocht, personeelsbladen van politie en brandweer etc. etc. om alsjeblieft foto's af te staan en jij daar alleen stond te fotograferen dankzij de info die via P2000 is verkregen, voel ik mij niet in het minst bezwaard. Kennelijk zijn ze wel gemakkelijk af en toe, die lieden die mee kunnen lezen.  ;)

Als straks de pers wellicht niet meer (tijdig) aanwezig kan zijn bij incidenten en er toch behoefte blijft bestaan aan foto's, zowel bij publiek als bij de hulpverleners, zal de voorlichting worden uitgebreid met eigen fotografen en cameramensen. Na goedkeuring door de voorlichter (op nieuwswaarde en na uitsluiting dat wat vastgelegd is op de foto/video mogelijk niet goed is voor de PR) worden deze beelden dan aan een selecte groep uit de media verstrekt.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #891 Gepost op: 16 juli 2013, 19:17:06
Citaat van: absoluteleek link=msg=1183794 date=1373994474
Na goedkeuring door de voorlichter (op nieuwswaarde en na uitsluiting dat wat vastgelegd is op de foto/video mogelijk niet goed is voor de PR) worden deze beelden dan aan een selecte groep uit de media verstrekt.
Zoiets ja. Wat dat betreft is in diverse bedenkelijke landen voldoende kennis aanwezig over hoe je het nieuws vanuit de staat/door de overheid moet regisseren. Kwestie van een paar Wit-Russen, Iraniërs of Egyptenaren importeren om de Nederlandse variant van zo'n staats-persbureau op te leiden, en klaar. Niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden.

Peen
Redacteur van

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #892 Gepost op: 16 juli 2013, 20:03:54
Daar hebben we geen buitenlandse consultants voor nodig. Er zijn al genoeg overheids diensten en afdelingen die dit nu al proberen te doen.... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #893 Gepost op: 16 juli 2013, 22:00:04
Citaat van: lpp-nieuws link=msg=1183467 date=1373894133
encryptie op P2000 is zo gekraakt zit namelijk standaard in het flexnetwerk  98uiye 98uiye

Wie zegt dat het protocol zelf niet op de schop gaat?

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #894 Gepost op: 16 juli 2013, 22:02:25
Citaat van: Hunter link=msg=1183868 date=1374004804
Wie zegt dat het protocol zelf niet op de schop gaat?
Sterker nog: gezien het 'end of life' verklaren van de Flex productlijn door mijnheer Motorola zullen ze iets heel anders moeten gaan implementeren. En dat daar dan 'vanaf de start' encryptie in zal zitten... tja.

Maar P2000 is er nog wel een paar jaartjes  ;D

Peen
Redacteur van

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #895 Gepost op: 16 juli 2013, 22:05:28
Citaat van: peen van dienst link=msg=1183871 date=1374004945
Sterker nog: gezien het 'end of life' verklaren van de Flex productlijn door mijnheer Motorola zullen ze iets heel anders moeten gaan implementeren.

Dat durf ik te betwijfelen. Dat 'nieuwe' moet ook door iets/iemand geproduceerd gaan worden.
Waarom zou Flex niet door iets/iemand anders gecontinueerd kunnen worden, anders dan Motorola?

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #896 Gepost op: 17 juli 2013, 08:03:03
Citaat van: Hunter link=msg=1183873 date=1374005128
Dat durf ik te betwijfelen. Dat 'nieuwe' moet ook door iets/iemand geproduceerd gaan worden.
Waarom zou Flex niet door iets/iemand anders gecontinueerd kunnen worden, anders dan Motorola?
Ja, okay, dat zou kunnen i.d.d. Had ik nog niet aan gedacht.

Peen
Redacteur van

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #897 Gepost op: 24 juli 2013, 21:58:15
Hoe staat het er nu precies voor? Wat is de kans dat alles bij het oude blijft? Ik lees tegenstrijdige berichten. Wat zou de uitkomst van het onderzoek naar privacy kunnen betekenen? Volgens mij is het vrij eenvoudig op te lossen door het huisnummer weg te laten, maar de straatnaam intact laten lijkt me cruciaal om nog enigszins te weten wat er gebeurt in Nederland. Ik snap dat P2000 daar niet voor bedoeld is, maar sommige neveneffecten kunnen toch belangrijk worden.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #898 Gepost op: 24 juli 2013, 22:58:32
Citaat van: Roare link=msg=1185851 date=1374695895
Hoe staat het er nu precies voor? Wat is de kans dat alles bij het oude blijft? Ik lees tegenstrijdige berichten. Wat zou de uitkomst van het onderzoek naar privacy kunnen betekenen? Volgens mij is het vrij eenvoudig op te lossen door het huisnummer weg te laten, maar de straatnaam intact laten lijkt me cruciaal om nog enigszins te weten wat er gebeurt in Nederland. Ik snap dat P2000 daar niet voor bedoeld is, maar sommige neveneffecten kunnen toch belangrijk worden.

Lastig te zeggen. Op dit moment is er geen mogelijkheid tot encryptie. Dat wil zeggen; het FLEX netwerk (protocol wat P2000 gebruikt) biedt weliswaar standaard encryptie, maar dat is zo vreselijk zwak, als men daar in zou investeren (lees: implementeren in GMS, nieuwe pagers aanschaffen, etc) dan zou dat werkelijk een gigantische flop zijn. Zoals ik al schreef zijn er geen gangbare pagers die dit ondersteunen (misschien in Amerika, maar die zullen vast niet toereikend zijn bij de pagers zoals wij ze gebruiken).

Er zijn plannen om in 2017 te investeren in de infrastructuur. Dat zou kunnen betekenen dat er een totaal nieuw systeem komt, of dat wellicht het bestaande systeem wordt aangepast. Een totaal nieuw systeem is nogal een logistieke operatie, gezien het omwisselen van de tienduizenden pagers en in de tussentijd dus beide netwerken handhaven en GMS die beide netwerken tegelijk moet kunnen aansturen, hetzij een andere (centrale) koppeling die hiervoor zorgdraagt.

Wat er achter de schermen besproken en/of gepland wordt is koffiedik kijken. Het enige voordeel (voor de buitenstaander, 'nadeel' voor de hulpdiensten) is dat we nog steeds in enige vorm van crisis verkeren, hetgeen toch wel zijn invloed kan hebben op dergelijke investeringen, voor zover die überhaupt gedaan worden.

2014 is enige tijd definitief van de baan, dus eigenlijk klopt de topictitel niet meer ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #899 Gepost op: 21 augustus 2013, 09:47:16
112-meldingen tot 2017 op internet

7 augustus 2013

112-meldingen kunnen in elk geval tot 2017 op het internet worden gepubliceerd. Tot die tijd gelden de huidige afspraken en kunnen de berichten nog niet worden gecodeerd, schrijft minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) in antwoord op Kamervragen van de SP.