Waarom is de eerdere poging niets geworden dan ? Althans: dat zou ik me afvragen, als ik dit dossier op mijn bordje kreeg.
Los van het wel of niet publicitair voordeel willen halen, het is natuurlijk wel de Minister van veiligheid geweest die een tijd geleden al geroepen heeft dat dit in de nabije toekomst afgeschermd gaat worden. Om vervolgens dit niet door te zetten. Dan is het aan de Tweede Kamer om dit af te dwingen, als men dit belangrijk vindt.
Laten we eerlijk zijn: het probleem zit niet bij de hulpdiensten.
Het probleem zit hem inderdaad in eerste instantie in de handhaving. Maar je moet je ook afvragen of het nog wel van deze tijd is om informatie open en bloot door de ether te sturen.
Zonder weer de hele discussie, en de diverse voorbeelden te herhalen:
Ik begrijp natuurlijk dat P2000 nooit bedoeld was als "veilig" systeem, maar ik blijf van mening dat je naar het hele plaatje moet kijken. Het gaat niet alleen om de informatie van 1 hulpdienst. Maar het is vooral het meesturen van een huisnummer via P2000 dat het soms mogelijk maakt om privacy gevoelige informatie te herleiden naar personen. Dat huisnummer is als het ware "de sleutel".
Dit is een veel voorkomend probleem met privacy vraagstukken: iedere verantwoordelijke voor een stukje data zegt dat dit op zich zelf staand "onschuldig" is, maar het totaal levert (soms) toch een probleem op. In dit geval ligt een groot aantal van deze stukjes bij de overheid en dus kan je op zijn minst zeggen dat diezelfde Overheid hier goed naar moet kijken.