P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 267379 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #920 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:02:02
Citaat van: JJ75 link=msg=1288600 date=1407744669
Toen mijn vrouw een paar jaar geleden met de ambulance naar het ziekenhuis ging na de bevalling van onze tweede vond ik het jammer dat ik geen printscreen kon maken van de melding omdat hij afgeschermd is in deze regio. Maar algemeen snap ik niet waarom dit in bepaalde regio's wel afgeschermd kan zijn en in andere niet.

Waarschijnlijk omdat de regio waar u in woont helemaal geen gebruik maakt van P2000 voor de ambulancedienst.
Er zijn ook regio's waar de ambulancedienst wel gebruik maakt van P2000 om meldingen door te geven, al deze regio's zijn terug te vinden op de diverse P2000 sites.
Diverse ambulancediensten gebruiken P2000 omdat deze een betere dekking heeft als C2000.
Er zijn gebieden, zoals delen van de Veluwe en andere plaatsen, waar C2000 geen gegarandeerde verbinding tot stand kan brengen tussen meldkamer en voertuig, waar P2000 wel doorkomt naar de pagers

Dit is nu een stukje verbeterd doordat er nu een aantal C2000 masten zijn bij geplaatst maar ook nu zijn er nog steeds plekken in Nederland waar C2000 weinig tot geen dekking heeft.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #921 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:21:48
In 'mijn' regio zit 1 van de C2000 gaten die Nederland rijk is met daarin een dorp. De ambulance posten staan waarschijnlijk wel binnen bereik van de paal.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #922 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:29:38
offtopic, zullen we het vooral over de PvdA hebben?

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #923 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:54:28
De argumenten die de PvdA aanhaalt kan nooit stand houden. Immers voeren zij aan dat

"Bouwmeester zegt geregeld bezorgde burgers aan de lijn te krijgen die door een ambulance zijn opgehaald en dan via buren horen dat ze het ritje op internet, bijvoorbeeld via de website P2000, terug konden vinden."

Dan zou ik direct willen voorstellen om ambulances vermomd als NL Post busjes te sturen op het moment dat ze moeten uitrukken. De reinste flauwekul wat hier wordt opgevoerd.

Van tijd tot tijd verbaas ik mij er wel over dat ook de achternaam van de bewoners in de melding vermeld wordt. Dat zou weg te filteren moeten zijn (en gebeurd ook al vaak).

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #924 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:59:56
Citaat van: SniperEye link=msg=1288618 date=1407750868
Dan zou ik direct willen voorstellen om ambulances vermomd als NL Post busjes te sturen op het moment dat ze moeten uitrukken. De reinste flauwekul wat hier wordt opgevoerd.
Daar heb je wel een punt inderdaad. 'Men' ziet het gele busje in de straat staan, en komt het huis al uitlopen om te zien 'wat er op nummer 18 aan de hand is'. Typisch Nederlandse nieuwsgierigheid (al noemen ze het 'bezorgdheid'). En dat ze achteraf op een P2000 site nog bevestigd krijgen dat het inderdaad nummer 18 was.... Tja, boeiend.

Medische details, namen, PIN code van bankpassen etc meesturen in het P2000 bericht.... dat is wat anders, dat lijkt me niet handig. Maar dat er een ambulance naar de Dorpsstraat 18 is gegaan, weet de buurt ook zonder P2K site wel.

Peen
Redacteur van

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #925 Gepost op: 11 augustus 2014, 12:03:13
De PvdA heeft duidelijk geen flauw idee waar zij over praat.. En dat is zo jammer, in Nederland gaat het in de politiek zo vaak over dit soort onzinnige dingen die vervolgens ook nog eens van geen kant kloppen, zo'n partij neem ik dus nooit meer serieus...

Inderdaad het argument dat de buren een ritje terugvinden op P2000.. Ja.. Dus...? Leuk om te weten hoelaat de ambulance gealarmeerd is, en vervolgens staat hij voor de deur..

Is die persoon daar kwaad over, moet ie lekker naar de eerste hulp gaan in plaats van zich op te laten halen. Scheelt nog geld ook!  O0

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #926 Gepost op: 11 augustus 2014, 12:10:54
Citaat van: FF4266 link=msg=1288624 date=1407751393
De PvdA heeft duidelijk geen flauw idee waar zij over praat.. En dat is zo jammer, in Nederland gaat het in de politiek zo vaak over dit soort onzinnige dingen die vervolgens ook nog eens van geen kant kloppen, zo'n partij neem ik dus nooit meer serieus...
Nou, wat ik merkwaardig vind, is dat ze blijkbaar weten dat er eerder naar gekeken is, en dat dat niets geworden is.

Als je dat nu weer gaat brengen in de trant van 'dat gaan wij wel eens even oplossen' verdenk ik ze er van dat ze een publicitair voordeeltje willen halen, in plaats van dat ze er eens serieus ingedoken zijn. Waarom is de eerdere poging niets geworden dan ? Althans: dat zou ik me afvragen, als ik dit dossier op mijn bordje kreeg.

Laten we eerlijk zijn: het probleem zit niet bij de hulpdiensten. En ook niet bij de hobbyist die een openbaar protocol 'voor zichzelf' op een zolderkamertje zichtbaar maakt. Het zit bij de sites (en: appbouwers) die het vervolgens herpubliceren op allerlei manieren. Dat laatste (herpubliceren) is altijd al verboden geweest, maar wordt nu in de praktijk al jaren gedoogd.

Peen
Redacteur van

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #927 Gepost op: 11 augustus 2014, 15:39:36
Juist, en de politiek heeft er een handje van (beter gezegd, een standaard ritueel) om dan maar een nieuwe regel op te werpen terwijl men verzuimt bestaande regels te handhaven!

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #928 Gepost op: 11 augustus 2014, 15:56:05
Citaat van: peen van dienst link=msg=1288627 date=1407751854
Waarom is de eerdere poging niets geworden dan ? Althans: dat zou ik me afvragen, als ik dit dossier op mijn bordje kreeg.

Los van het wel of niet publicitair voordeel willen halen, het is natuurlijk wel de Minister van veiligheid geweest die een tijd geleden al geroepen heeft dat dit in de nabije toekomst afgeschermd gaat worden. Om vervolgens dit niet door te zetten. Dan is het aan de Tweede Kamer om dit af te dwingen, als men dit belangrijk vindt.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1288627 date=1407751854
Laten we eerlijk zijn: het probleem zit niet bij de hulpdiensten.

Het probleem zit hem inderdaad in eerste instantie in de handhaving. Maar je moet je ook afvragen of het nog wel van deze tijd is om informatie open en bloot door de ether te sturen.

Zonder weer de hele discussie, en de diverse voorbeelden te herhalen:
Ik begrijp natuurlijk dat P2000 nooit bedoeld was als "veilig" systeem, maar ik blijf van mening dat je naar het hele plaatje moet kijken. Het gaat niet alleen om de informatie van 1 hulpdienst. Maar het  is vooral het meesturen van een huisnummer via P2000 dat het soms mogelijk maakt om privacy gevoelige informatie te herleiden naar personen. Dat huisnummer is als het ware "de sleutel".

Dit is een veel voorkomend probleem met privacy vraagstukken: iedere verantwoordelijke voor een stukje data zegt dat dit op zich zelf staand "onschuldig" is, maar het totaal levert (soms) toch een probleem op. In dit geval ligt een groot aantal van deze stukjes bij de overheid en dus kan je op zijn minst zeggen dat diezelfde Overheid hier goed naar moet kijken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #929 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:24:24
Citaat van: SniperEye link=msg=1288618 date=1407750868
Van tijd tot tijd verbaas ik mij er wel over dat ook de achternaam van de bewoners in de melding vermeld wordt. Dat zou weg te filteren moeten zijn (en gebeurd ook al vaak).

Dat is vaak omdat dat adres een bedrijfspand is volgens GMS. GMS Vermeld vervolgens keurig volgens procedure niet alleen het adres, maar ook de bedrijfsnaam. Dat is immers veel makkelijker zoeken voor het personeel onderweg. Zeker op bedrijfsterreinen waar huisnummers soms sowieso moeilijk te vinden zijn. Als ik meneer Bakker ben en ik noem mijn bedrijf 'Fam. Bakker' komt mijn achternaam dus in de melding te staan. Dat gebeurd ook als er een totaal ander persoon gewond raakt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens