GRIP 1 Grote brand (woning boven restaurant Tirol‎) Amersfoortsestraat - Amersfoort 02-03-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (woning boven restaurant Tirol‎) Amersfoortsestraat - Amersfoort 02-03-2013  (gelezen 15735 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
En dan ook nog mijn video. Gemaakt vanaf aankomst eerste TS.  :)

Grote brand in leegstaand restaurant Tirol Hoevelaken
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
brand amersoortsestraat
brand amersoortsestraat
Aneo Koning·      
Gepubliceerd op 2 mrt 2013
video geplaatst met toestemming van Aneo Koning
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote brand boven restaurant in Amersfoort

Grote brand boven restaurant in Amersfoort
henryhamstra·      
Gepubliceerd op 2 mrt 2013
Citaat
AMERSFOORT / HOEVELAKEN - Bij restaurant Tirol aan de Amersfoortsestraat in Amersfoort woedde zaterdagmiddag een grote brand.

De brand woedde niet in het restaurant zelf, maar in het woongedeelte boven de zaak.''Twee verdiepingen hebben daardoor hele forse brandschade opgelopen'', aldus een woordvoerder. Het restaurant was nog gesloten toen de brand iets voor half 2 uitbrak in het pand.

Alleen de bewoners waren aanwezig. Die konden zichzelf in veiligheid brengen, maar een van de bewoners wilde vervolgens terug het gebouw in. ''Hij moest vanwege het inademen van rook naar het ziekenhuis worden gebracht. Daar wordt hij nog onderzocht, maar het lijkt niet heel ernstig.''

De brandweer van Hoevelaken en Amersfoort rukte met groot materieel uit, ook kwamen er twee ambulances ter plaatse. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. De technische recherche doet onderzoek omdat er waarschijnlijk een hennepkwekerij is aangetroffen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Tja, volgens mij vraagt ook Utrecht nu weer om de tweede TS en RV uit Nijkerk vandaan. Die komen niet, dus vult Utrecht zelf het gat wel aan. Door de 24uurs van Amersfoort centrum te sturen met TS en 2 minuten later het RV.
En ik kan me zo voorstellen dat ze niet happig zijn geweest om het RV van Amersfoort te sturen aangezien deze ook het gebied van Leusden en Woudenberg moet afdekken. Dus ja, er zal een hoop gepraat moeten worden. Maar dat is normaal voor regiogrens problemen. ::)

Via de info berichten klopt je verhaal, alleen stond er op dat moment van inzet van TS Hoevelaken er nog maar 1 TS + RV van Nijkerk voor heel gemeente Nijkerk uitruk gereed.
Dus ik kan me dus zo voorstellen dat G-M er niet zo happig op is om deze voertuigen op deze brand op VRUgebied in te zetten en zo een restdekkings probleem in eigen regio te creëren.
Terwijl het restdekkingsprobleem er in Amersfoort veel minder is met diverse TSsen inzetbaar in de stad en waar andere RV zijn zoals Veenendaal, Zeist en Baarn zijn, die het RV probleem van Amersfoort,Leusden en Woudenberg binnen de perken houden.

En als ik de filmpjes bekijk is het RV niet ingezet in de bestrijdingsfase.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Via de info berichten klopt je verhaal, alleen stond er op dat moment van inzet van TS Hoevelaken er nog maar 1 TS + RV van Nijkerk voor heel gemeente Nijkerk uitruk gereed.
Dus ik kan me dus zo voorstellen dat G-M er niet zo happig op is om deze voertuigen op deze brand op VRUgebied in te zetten en zo een restdekkings probleem in eigen regio te creëren.
Terwijl het restdekkingsprobleem er in Amersfoort veel minder is met diverse TSsen inzetbaar in de stad en waar andere RV zijn zoals Veenendaal, Zeist en Baarn zijn, die het RV probleem van Amersfoort,Leusden en Woudenberg binnen de perken houden.

En als ik de filmpjes bekijk is het RV niet ingezet in de bestrijdingsfase.
Tja, kunnen we nu wel weer een elle lange discussie gaan houden. Als je door een wedstrijd in 1 gebied maar 2x TS en 1xRV over houdt heb je mijn inziens al een dekkingsprobleem. Ookal omdat Hoevelaken en Nijkerk niet echt naast elkaar liggen. ::)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Tja, kunnen we nu wel weer een elle lange discussie gaan houden. Als je door een wedstrijd in 1 gebied maar 2x TS en 1xRV over houdt heb je mijn inziens al een dekkingsprobleem. Ookal omdat Hoevelaken en Nijkerk niet echt naast elkaar liggen. ::)
Als het goed is heeft de organisatie daar rekening mee gehouden en spelen de ploegen zo dat er voldoende brandweer achterblijft om bezetting te garanderen.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dus ik kan me dus zo voorstellen dat G-M er niet zo happig op is om deze voertuigen op deze brand op VRUgebied in te zetten en zo een restdekkings probleem in eigen regio te creëren.

Tsja, dat strookt dan weer niet met het inzetvoorstel. Het is weliswaar slechts een 'voorstel', maar het materieel van een buurregio komt over het algemeen niet uit de lucht vallen. Dit is over het algemeen een gevolg van onderlinge afspraken. Dan pas worden eenheden van buiten de regio in de eigen KVT gezet. Als ze er dan eenmaal in staan wordt er gealarmeerd conform de gemaakte afspraken en kan men wel/niet happig zijn, afspraken zijn afspraken. Als er vervolgens na het telefonisch contact (om wat voor reden dan ook) anders wordt besloten, dan wordt het een ander verhaal...


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
De 1131 is tijdens de brand gealarmeerd. Deze stond op de post van Hoevelaken omdat de TS 1231 van Hoevelaken naar de wedstrijden was in Wageningen.
De 1132 stond op de uitruk in Nijkerk.
De 2e TS van Hoevelaken 1232 is niet meer uitrukgereed en word binnenkort vervangen door de oude 1132 welke in Nijkerk word vervangen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, wedstrijden zijn wel erg leuk, maar als dat betekend dat je vervolgens een restdekkingsprobleem gaat krijgen door een uitruk moet je je toch gaan afvragen wat er niet goed gaat. Het maakt opzich niet uit wat je allemaal aan materieel wegstuurt naar die wedstrijden. Maar laat in dit soort gevallen er geen 12 minuten over heen gaan om erachter te komen dat je geen middelbrand meer aan kan. En er vervolgens de 2e TS toch vanuit Utrecht moet komen. Hoevelaken heeft niet voor niets de eerste uitruk op dat gebied. Amersfoort is opdat moment wel even onderweg. Zeker nog eens 10 minuten vanaf alarmering. Had het dan vooraf duidelijk gemaakt dat er gedurende die dag wedstrijden zijn, en vraag dan meteen vooraf of er bij opschaling meteen vanuit de VRU meegereden kon worden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Tja, wedstrijden zijn wel erg leuk, maar als dat betekend dat je vervolgens een restdekkingsprobleem gaat krijgen door een uitruk moet je je toch gaan afvragen wat er niet goed gaat. Het maakt opzich niet uit wat je allemaal aan materieel wegstuurt naar die wedstrijden. Maar laat in dit soort gevallen er geen 12 minuten over heen gaan om erachter te komen dat je geen middelbrand meer aan kan. En er vervolgens de 2e TS toch vanuit Utrecht moet komen. Hoevelaken heeft niet voor niets de eerste uitruk op dat gebied. Amersfoort is opdat moment wel even onderweg. Zeker nog eens 10 minuten vanaf alarmering. Had het dan vooraf duidelijk gemaakt dat er gedurende die dag wedstrijden zijn, en vraag dan meteen vooraf of er bij opschaling meteen vanuit de VRU meegereden kon worden.

Voordat deze brand uitbrak was de dekking prima geregeld met in Hoevelaken een TS en in Nijkerk een TS dus weinig problemen en tijdens de brand was de restdekking voor de eerste uitruk ook nog op orde.
Maar het lijkt er meer op dat de VRU de KVT voor dit gebied niet op orde heeft aangezien de uitrukposten Amersfoort-Noord (4,4 km) en Amersfoort-Centrum (6,1 km)beide dichter bij dit adres liggen als de post Nijkerk (7,6 km) evenals Leusden (7,0 km).
Als we dan er ook nog van zien dat Nijkerk vrijwillig bezet is en een andere regio en Amersfoort-Centrum beroeps bezet en eigen regio, snap ik de alarmering van Nijkerk als 2e eenheid eigenlijk helemaal niet.