GRIP 1 Grote brand (woning boven restaurant Tirol‎) Amersfoortsestraat - Amersfoort 02-03-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (woning boven restaurant Tirol‎) Amersfoortsestraat - Amersfoort 02-03-2013  (gelezen 15733 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voordat deze brand uitbrak was de dekking prima geregeld met in Hoevelaken een TS en in Nijkerk een TS dus weinig problemen en tijdens de brand was de restdekking voor de eerste uitruk ook nog op orde.
Maar het lijkt er meer op dat de VRU de KVT voor dit gebied niet op orde heeft aangezien de uitrukposten Amersfoort-Noord (4,4 km) en Amersfoort-Centrum (6,1 km)beide dichter bij dit adres liggen als de post Nijkerk (7,6 km) evenals Leusden (7,0 km).
Als we dan er ook nog van zien dat Nijkerk vrijwillig bezet is en een andere regio en Amersfoort-Centrum beroeps bezet en eigen regio, snap ik de alarmering van Nijkerk als 2e eenheid eigenlijk helemaal niet.
Het aantal kilometers dat een post moet rijden zeggen helemaal niets.
Als de 24 uurs van Amersfoort de eerste uitruk moeten gaan verzorgen betekend dit dat zij via een zeer drukke stadsring in Amersfoort moeten rijden. Zeker in de spits kost dit erg veel tijd. Plus de huidige wegwerkzaamheden rond de A28 zorgen voor grote vertragingen.
Post Noord van Amersfoort, tja die hadden gepiept kunnen worden. Zeker een stukje via de A1 zouden ze er zo zijn. Ook Leusden is te lang onderweg.
Komen vanzelf Hoevelaken en Nijkerk als eerste boven water, dat is de reden dat dat gebied toendertijd naar die 2 korpsen is gegaan. ::)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Voordat deze brand uitbrak was de dekking prima geregeld met in Hoevelaken een TS en in Nijkerk een TS dus weinig problemen en tijdens de brand was de restdekking voor de eerste uitruk ook nog op orde.
Maar het lijkt er meer op dat de VRU de KVT voor dit gebied niet op orde heeft aangezien de uitrukposten Amersfoort-Noord (4,4 km) en Amersfoort-Centrum (6,1 km)beide dichter bij dit adres liggen als de post Nijkerk (7,6 km) evenals Leusden (7,0 km).
Als we dan er ook nog van zien dat Nijkerk vrijwillig bezet is en een andere regio en Amersfoort-Centrum beroeps bezet en eigen regio, snap ik de alarmering van Nijkerk als 2e eenheid eigenlijk helemaal niet.

De VRU heeft twee TS'en van Hoevelaken in de KVT staan. Die rijden inderdaad op het gebied aan de noordoostzijde van de A28 en A1. Deze KVT is gewoon in overleg tot stand gekomen en dus is het onzin om te vermelden dat de VRU 'de KVT niet op orde heeft'. Vanuit Amersfoort Centrum is het gewoon een behoorlijke tijd rijden naar deze locatie, terwijl het RV van Nijkerk een provinciale weg als aanrijdroute heeft.

Bovendien is het slechts een voorstel: als één van de eenheden niet geleverd kan worden kan de VRU, zij het me enige vertraging, zelf nog materieel sturen. Daar is het gisteren even een beetje spaak gelopen doordat er kennelijk niet goed overlegd was waar de tweede TS vandaan zou komen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Even stoeien met Google-maps en een route beschrijving leert mij dat zowel de 24uurs van Amersfoort als Nijkerk er 12 minuten erover doen om terplaatse te komen. Bij normale verkeersaanbod.
Ervaring verteld mij dat de aanrijroute van de 24uurs van Amersfoort naar dit brandadres over een zeer drukke weg voert met veel stoplichten met drukke kruissingen. En nu ook nog eens een tal van wegwerkzaamheden opbrekingen enz. Kortom daar verliezen ze tijd, en is het logisch dat Nijkerk daar als tweede TS rijdt.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Even stoeien met Google-maps en een route beschrijving leert mij dat zowel de 24uurs van Amersfoort als Nijkerk er 12 minuten erover doen om terplaatse te komen. Bij normale verkeersaanbod.
Ervaring verteld mij dat de aanrijroute van de 24uurs van Amersfoort naar dit brandadres over een zeer drukke weg voert met veel stoplichten met drukke kruissingen. En nu ook nog eens een tal van wegwerkzaamheden opbrekingen enz. Kortom daar verliezen ze tijd, en is het logisch dat Nijkerk daar als tweede TS rijdt.


Als ik de routes in mijn routeplanner gooi voor vrachtwagens van 20 ton van www.routenet.nl
Komen er bij mij iets andere tijden uit, puur op de routeplanner met tijden word de KVT naar dit adres als volgt:

Hoevelaken met 2,6 km en een  rijtijd van 4 minuten + 3 minuten opkomsttijd naar kazerne= 7 minuten
Amersfoort Noord met 4,4 km en rijtijd van 7 minuten +  3 minuten opkomsttijd naar kazerne= 10 minuten
Beroeps Amersfoort Centrum met 6,1 km en een rijtijd van 9 minuten + 1 minuut opkomsttijd in de kazerne= 10 minuten
Nijkerk met 7,6 km met een opkomsttijd van 10 minuten +  3 minuten opkomsttijd naar kazerne= 13 minuten
Leusden met 7,0 km met een opkomsttijd van 11 minuten +  3 minuten opkomsttijd naar kazerne = 14 minuten

En dat de 2e TS van Hoevelaken buitendienst staat is al een poosje zo, en zal ook nog voortduren totdat de nieuwe 1132 van Nijkerk op de uitruk komt zodat de oude 1132 als 1232 in Hoevelaken dienst kan gaan doen.

En de opmerkingen betreffende de aanrijroute van van de beroepsploeg van Amersfoort Centrum valt de vertraging op de route meestal best wel mee, is mijn eigen ervaring op die route met een vrachtwagen.

Behalve in de topdrukte van de ochtend- en avondspits maar daar was op het moment van de brand, zaterdagmiddag, geen sprake van.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Als ik de routes in mijn routeplanner gooi voor vrachtwagens van 20 ton van www.routenet.nl
Komen er bij mij iets andere tijden uit, puur op de routeplanner met tijden word de KVT naar dit adres als volgt:

Hoevelaken met 2,6 km en een  rijtijd van 4 minuten + 3 minuten opkomsttijd= 7 minuten
Amersfoort Noord met 4,4 km en rijtijd van 7 minuten + 3 minuten opkomsttijd= 10 minuten
Amersfoort Centrum met 6,1 km en een rijtijd van 9 minuten + 1 minuut opkomsttijd= 10 minuten
Nijkerk met 7,6 km met een opkomsttijd van 10 minuten + 3 minuten opkomsttijd = 13 minuten
Leusden met 7,0 km met een opkomsttijd van 11 minuten + 3 minuten opkomst tijd = 14 minuten

En dat de 2e TS van Hoevelaken buitendienst staat is al een poosje zo, en zal ook nog voortduren totdat de nieuwe 1132 van Nijkerk op de uitruk komt zodat de oude 1132 als 1232 in Hoevelaken dienst kan gaan doen.
En betreffende de opmerkingen betreffende de aanrijroute van van de beroepsploeg van Amersfoort Centrum valt de vertraging op de route meestal best wel mee, is mijn eigen ervaring op die route met een vrachtwagen.
Nogmaals, er is in het verleden niet voor niets voor gekozen om Hoevelaken en Nijkerk de eerste basiszorg in dat gebied te laten verlenen.
Dat zal deels te maken hebben met het feit dat zowel Nijkerk als Hoevelaken deel hebben uitgemaakt van de toenmalige regio Eemland.
En wellicht gaat met het nieuwe dekkingsplan wat er aan gaat komen wel blijken dat Amersfoort inderdaad sneller dit gebied kan verzorgen voor de 2e TS. Raakt Nijkerk dit gedeelte kwijt. En komt die tweede TS vanaf post Centrum of Noord.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Wat misschien wel interessant is, er worden zaken genoemd als verkeersdrukte, spits, etc. Voor zover ik weet zijn er 2 KVT's, namelijk "Gedurende Werktijd" en "Buiten Werktijd" (ofwel tijdens en buiten kantooruren, deze tijden kunnen overigens per regio verschillen). Er wordt dus geen rekening gehouden met een "tijdelijke drukte" op bepaalde routes, deze liggen vast binnen ruime tijdsvakken (binnen/buiten kantoortijden).

Nu heb ik sinds kort een TomTom van zaak met de laatste snufjes. Zo heeft hij via een simkaart een koppeling met TomTom Live waarmee de actuele verkeersdrukte wordt gedownload en geanalyseerd. Routes die je normaal gesproken niet snel zou nemen kunnen onder bepaalde omstandigheden toch sneller zijn en worden ook als zodanig voorgesteld. Dit moet anno 2013 toch ook mogelijk zijn met GMS zou je denken? Dus bij elk inzetvoorstel de verkeersdrukte meenemen in het uiteindelijke inzetvoorstel, dus een post die normaal gesproken op #1 zou staan zou wellicht een plekje kunnen dalen omdat zijn route teveel vertraging oplevert.

Groot probleem is natuurlijk dat deze verkeersdrukte niet 1 op 1 over te nemen is voor de hulpdiensten. Die kunnen immers op sommige plekken gebruik maken van vluchtstroken, busbanen, bussluizen, etc, waardoor de verkeersdrukte al dan niet deels te omzeilen is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Nogmaals, er is in het verleden niet voor niets voor gekozen om Hoevelaken en Nijkerk de eerste basiszorg in dat gebied te laten verlenen.
Dat zal deels te maken hebben met het feit dat zowel Nijkerk als Hoevelaken deel hebben uitgemaakt van de toenmalige regio Eemland.
En wellicht gaat met het nieuwe dekkingsplan wat er aan gaat komen wel blijken dat Amersfoort inderdaad sneller dit gebied kan verzorgen voor de 2e TS. Raakt Nijkerk dit gedeelte kwijt. En komt die tweede TS vanaf post Centrum of Noord.

p2kflex
13:35:20 02-03-13GROUP-1P 1 GEBOUWBRAND Amersfoortsestraat 12 AFT (nb brand: middel) Eenh: HVN1232 NRK1151 NRK1196
MB0706118BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Amersfoort)
MB0706136BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Amersfoort)
MB0706140BRW Veiligheidsregio Utrecht (Amersfoort Centrum) (Kazernechef)
MB0709560BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Eemland)
MB0709604BRW Veiligheidsregio Utrecht (Infocode AC Gelderland-Midden)
MB0709609BRW Veiligheidsregio Utrecht (Persvoorlichter Regio)


Als je de alarmering bekijkt word voor de 2e TS helemaal geen TS van de stad Nijkerk gevraagd  maar de 2e TS van korps Hoevelaken, dus het is helemaal niet dat het korps van de stad Nijkerk op die plaats in de KVT staat maar dat VRU vergeten is de KVT aan te passen aan het feit dat de 2e TS van Hoevelaken op dit moment 24 uur per dag buitendienst staat, in verband met niet uitrukwaardig zijn van dit voertuig, of dat dat door MKB VGGM niet is doorgegeven aan MKB van VRU.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Als je de alarmering bekijkt word voor de 2e TS helemaal geen TS van de stad Nijkerk gevraagd  maar de 2e TS van korps Hoevelaken, dus het is helemaal niet dat het korps van de stad Nijkerk op die plaats in de KVT staat maar dat VRU vergeten is de KVT aan te passen aan het feit dat de 2e TS van Hoevelaken op dit moment 24 uur per dag buitendienst staat, in verband met niet uitrukwaardig zijn van dit voertuig, of dat dat door MKB VGGM niet is doorgegeven aan MKB van VRU.
Tja, ergens is er dan verzuimt omdat aan te passen, hetzij in Utrecht, hetzij in Gelderland-Midden. Wie zal het zeggen? ;)

Wat misschien wel interessant is, er worden zaken genoemd als verkeersdrukte, spits, etc. Voor zover ik weet zijn er 2 KVT's, namelijk "Gedurende Werktijd" en "Buiten Werktijd" (ofwel tijdens en buiten kantooruren, deze tijden kunnen overigens per regio verschillen). Er wordt dus geen rekening gehouden met een "tijdelijke drukte" op bepaalde routes, deze liggen vast binnen ruime tijdsvakken (binnen/buiten kantoortijden).

Nu heb ik sinds kort een TomTom van zaak met de laatste snufjes. Zo heeft hij via een simkaart een koppeling met TomTom Live waarmee de actuele verkeersdrukte wordt gedownload en geanalyseerd. Routes die je normaal gesproken niet snel zou nemen kunnen onder bepaalde omstandigheden toch sneller zijn en worden ook als zodanig voorgesteld. Dit moet anno 2013 toch ook mogelijk zijn met GMS zou je denken? Dus bij elk inzetvoorstel de verkeersdrukte meenemen in het uiteindelijke inzetvoorstel, dus een post die normaal gesproken op #1 zou staan zou wellicht een plekje kunnen dalen omdat zijn route teveel vertraging oplevert.

Groot probleem is natuurlijk dat deze verkeersdrukte niet 1 op 1 over te nemen is voor de hulpdiensten. Die kunnen immers op sommige plekken gebruik maken van vluchtstroken, busbanen, bussluizen, etc, waardoor de verkeersdrukte al dan niet deels te omzeilen is.
Tja, in deze discussie is post Noord van Amersfoort al boven water gekomen. Via de A1 zijn zij er heel snel. Probleem is wel weer dat zover ik weet die post op werkdagen buiten dienst staat, en de brandweerzorg vanuit Centrum wordt geregeld. Eerste TS de 24uurs, de tweede dagdienstpersoneel en eventueel vrijwilligers. Was deze brand nu op een zaterdag, maar is deze post om de een of andere reden niet in het KVT bovengekomen. En op werkdagen was deze post al helemaal niet in het KVT voorgekomen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Eerdere meldingen in die hoek :

p2kflex
19:27:13 04-04-12GROUP-1P 1 VOERTUIGBRAND Amersfoortsestraat 11 AFT Eenh: HVN1231
0706001BRW Utrecht (Monitorcode)
0709604BRW Utrecht (Infocode AC Gelderland Midden)
p2kflex
19:28:21 04-04-12GROUP-1Prio 1 Voertuigbrand AMERSFOORTSESTRAAT 11 AMF 1232 ch02 (vrtg: auto)
0901772BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-2)
0901774BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-3)
0901776BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Bevelvoerders)
0901837BRW Gelderland Midden (OvD Nijkerk/Hoevelaken)
0901850BRW Gelderland Midden (Nijkerk - Aansturing Navigatie)


p2kflex
08:47:15 08-11-12GROUP-1P 1 VOERTUIGBRAND Amersfoortsestraat AFT Eenh: HVN1231
0706001BRW Utrecht (Monitorcode)
0709604BRW Utrecht (Infocode AC Gelderland Midden)
p2kflex
08:48:04 08-11-12GROUP-1Prio 1 BR Voertuig AMERSFOORTSESTRAAT AMF 1231 (personenauto)
0901770BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-1)
0901772BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-2)
0901774BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-3)
0901776BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Bevelvoerders)
0901850BRW Gelderland Midden (Nijkerk - Aansturing Navigatie)


p2kflex
15:32:59 06-02-13GROUP-3P 1 ONGEVAL Amersfoortsestraat AFT Oude Lageweg (beknelling licht) Eenh: AFT671 AFT692 AFT632
0706001BRW Utrecht (Monitorcode)
0706118BRW Utrecht (Amersfoort - OvD)
0706119BRW Utrecht (Amersfoort-Centrum - Bemanning TS)
0706120BRW Utrecht (Amersfoort-Centrum - Bemanning HV/HW)
0706136BRW Utrecht (Monitorcode Amersfoort)
0706140BRW Utrecht (Amersfoort-Centrum - Kazernechef)
0709560BRW Utrecht (Monitorcode Eemland)


p2kflex
08:43:32 19-02-13GROUP-1P 1 ONGEVAL Nijkerkerstraat AFT (beknelling licht) Eenh: HVN1231 NRK1196
0706001BRW Utrecht (Monitorcode)
0706118BRW Utrecht (Amersfoort - OvD)
0706136BRW Utrecht (Monitorcode Amersfoort)
0706140BRW Utrecht (Amersfoort-Centrum - Kazernechef)
0709560BRW Utrecht (Monitorcode Eemland)
0709604BRW Utrecht (Infocode AC Gelderland Midden)
p2kflex
08:44:26 19-02-13GROUP-1Prio 1 HV Voertuig letsel NIJKERKERSTRAAT AMF 1231 (Soort THV: beknelling licht)
0900760BRW Gelderland Midden (Infocode AC Utrecht)
0901770BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-1)
0901772BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-2)
0901774BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Groep-3)
0901776BRW Gelderland Midden (Hoevelaken - Bevelvoerders)
0901850BRW Gelderland Midden (Nijkerk - Aansturing Navigatie)


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Utrecht maakt gebruik van een Kazerne Volgorde tabel. Dit betekend dat eerst de hele kazerne leeg gemaakt wordt voordat er een TS uit een andere kazerne kazerne gealarmeerd wordt. Waar de "fout" ligt van een TS te veel op een kazerne zullen we nooit weten. Dat is iets wat tussen beide regio's besproken zal worden. Als GM aangeeft bij Utrecht dat er geen TS meer beschikbaar is zal Utrecht een andere TS alarmeren.

Overigens maakt dit wel heel erg duidelijk waarom er vaak gebruik gemaakt wordt van eigen voertuigen in plaats van voertuigen van de buur regio's. Er kan zo veel verkeerd gaan dat het vaak sneller en "veiliger" is om toch iets verder weg in de eigen regio een voertuig te alarmeren. Rijtijden zeggen niets als er geen voertuig staat !

Dus bij reacties bij aankomende branden over waarom een buur regio niet gealarmeerd is denk dan even aan dit voorbeeld. Er is geprobeerd een buur regio te alarmeren omdat die sneller kan zijn en uit eindelijk bleek het niet helemaal goed te lopen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel