Brandweerdoctrine: Bewoner begint met blussen of niet?

Auteur Topic: Brandweerdoctrine: Bewoner begint met blussen of niet?  (gelezen 5029 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 3 maart 2013, 10:04:43
Bewoner begint met blussen of niet?

Is het verstandig dat een bewoner/gebruiker begint met blussen of moet een bewoner/gebruiker naar buiten gaan als hij/zij weet dat de brandweer onderweg is?
er zijn meldkmaers die bewoners/gebruikers adviseren naar buiten te gaan.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=118575
Tot hoever gaat de zelfredzaamheid?
http://www.linkedin.com/groups/Bewoner-begint-met-blussen-niet-4101715.S.218985115

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2013, 10:54:56
Als NIET brandweerman denk ik dat je moet kijken wat er brand, waar het brand en hoe groot de brand inmiddels is.

Echter advies van brandweermensen is altijd van harte welkom.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2013, 11:04:09
Of het verstandig is betwijfel ik, gezien de eigen veiligheid van de bewoner. ( giftige rook, hete lucht )  Maar begrijpelijk is het wel, je probeert er toch alles aan te doen om te voorkomen dat je  boeltje voor je ogen afbrand.  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2013, 11:06:30
Nu zal een bewoner als het goed is bij het aller eerste ontstaan van de brand zijn, en te maken hebben met een nog niet ontwikkelde brand. Maar is een bewoner in staat om het besluit te nemen om te stoppen met een eigen bluspoging?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2013, 11:20:54
Meer zelfredzaamheid van burgers? Prima. Maar dat houdt in dat een burger ervoor zorgt dat hij en eventueel andere aanwezigen buiten staan in geval van brand, niet dat de brand ook door de burger geblust moet worden.

Iemand zonder verdere kennis van zaken op het gebied van brandbestrijding ziet het gevaar 'vuur' wel, maar de in werkelijkheid nog veel grotere gevaren van een rookgasvergiftiging (CO etc.) en ingesloten raken niet.
Je hebt altijd 'avonturiers' die zelf zullen proberen een brand te blussen, daar doe je toch niets aan en in veel gevallen gaat het ook goed. Er zijn echter ook tientallen verhalen uit de afgelopen jaren te bedenken waarbij iemand nog naar binnen ging bij een brand (vaak om een dier uit het pand te halen of te proberen te blussen) en de brandweer er nog een klus bij kreeg: het redden van een slachtoffer die door de rook bevangen was.

Mijn mening: als Brandweer Nederland (in de breedste zin van het woord) moet je burgers altijd (!) adviseren naar buiten te gaan als er niemand meer binnen is. En zelfs als er nog iemand binnen is ervoor zorgen dat ze zelf niet naar binnen gaan, maar een duidelijk praatje voor de eerste TS hebben waar het slachtoffer gevonden kan worden. De materiële schade is weer te vervangen; schade aan mensen niet.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

REvW

• Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2013, 13:32:45
Ik ben van mening dat een brandhaard die groter is dan een prullenbak niet meer zelf geblust moet worden. Ik zie niet in hoe het beperken van materiële schade op kan wegen tegen de gevaren die een brand met zich meebrengt. Al staat er een kliko te branden, dan zet deze jongen toch mooi z'n masker op!

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2013, 18:44:55
Ik ben van mening dat een brandhaard die groter is dan een prullenbak niet meer zelf geblust moet worden.
Dat is ook precies mijn gedachten, en in principe ben ik leek. (wel BHV trainingen gehad en gegeven onder toezicht van instructeurs of in samenwerking met instructeurs)

Maar vanwaar deze vraag?
Zijn er vaak slachtoffers doordat zij een bluspoging hebben gedaan?
Naar mijn idee zijn er veel meer slachtoffers doordat ze overvallen worden door de giftige rook.

In het voorbeeld wat de TS geeft is het goed afgelopen.
Natuurlijk zijn personen belangrijker dan materialen, maar om je hele huis af te laten branden terwijl er slechts een kleine prullenbakbrand was...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2013, 19:12:31
Het gaat er vooral om wanneer lig de grens voor een bewoner, de grens die bepaald dat een bewoner zelf geen bluspoging meer moet ondernemen.
Ligt die grens tot aan die prullenbak, of zou een bewoner ook die vlam in de pan moeten kunnen blussen. Het liefst met de bekende deksel en gas uitdraaien. Of zou het ookal wat groter kunnen bankstel, omdat die beste bewoner een brandblusser in huis heeft.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2013, 19:19:06
Uit mijn "leken" standpunt geredeneerd:

Een vlam in de pan: ja

Een prullenbakbrand met de vlammen er bovenuit: ja, mits de gordijnen nog niet branden

Een bankstel: Nee, ook al heb je een blusser, daar redt je het waarschijnlijk niet mee en daar komen al heel snel erg giftige gassen bij vrij. (heb zelf ooit wel eens een bankstel in de brand gestoken (moest er van af)  e050 en ik schrok toch wel van de snelle brand- en enorme rookontwikkeling.)

Een tv of ander apparaat: Alleen als het nog met een blusdeken kan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2013, 19:43:55
De brandweer mag m.i. nooit burgers adviseren terug naar binnen te gaan om een brand te blussen. Of het nou om een prullenbak of om een volledige woonkamer in brand gaat. Het is voor een burger niet of nauwelijks in te schatten wat de gevaren zijn, want zoals hier ook wordt gezegd: de kans dat je verbrandingen oploopt is vele malen kleiner dan de kans dat je bedwelmd raakt door de rook. Bij een brand in een woning is de 'ongezonde' waarde van giftige (rook)gassen al heel snel bereikt.....

Dat mensen dan zelf de inschatting maken om wel of niet naar binnen te gaan is logisch. Je moet alleen als brandweer niet zover willen gaan om te stimuleren zelf e.e.a. te blussen :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding