Bij twee identieke monitoren, even uitgaande van gelijke ingangsdrukken en volumes, heeft de monitor op dak een grotere worplengte dan de monitor op de bumper, gelet op de verschillen in hoogte tussen de monitors.
De op de bumper heeft een horizontaal bereik van max. 180 graden, de monitor op dak meer dan 180 graden.
+Een bumpermonitor is makkelijker visueel te richten als je over een straal heen kijkt kunnen de meeste mensen beter richten als dat ze onder de straal doorkijken.
a. Dat is afhankelijk van het type straal, gebonden of niet. b. Als je een grote worplengte nodig hebt moet je onder een redelijke hoek spuiten en dan moet je of langs de straal of door de straal vanaf de bumper kijken. c. Als je onder de straal kunt doorkijken, kun je bij een horizontale inzet, in tegenstelling tot een verticale inzet, beter zien waar de bulk van het water terecht komt.
Althans die ervaringen hebben we met de brandblusvaartuigen waar zowel monitoren onder en boven de operator zijn opgesteld.
De (vaste) dakmonitor verhoogt de kruiphoogte van het voertuig, dat kan een bezwaar vormen bij tunneltjes en onderdoorgangen.
Een ander aspect wordt gevormd door de mogelijkheden/onmogelijkheden mbt loop van de aanvoerpijpen en de mogelijk optredende verschillen in drukverliezen door de verschillende bochten etc.