Dit is de oude kijk op de ME. De nieuwe flex ME is juist ook inzetbaar in de lagere geweldsspiraal. Amsterdam en een aantal andere regios gebruikten dit concept al jaren en ook de andere eenheden gaan hierop over. De politie-academie leidt nu ook in dit concept op. Dit omdat riotcontrol/"harde ME" maar zelden wordt ingezet, maar er genoeg situaties zijn waar extra mensen en extra getrainde mensen goed inzetbaar zijn. De verwachting is ook dat de teams als waar dit topic over gaat over enige tijd als flex ME gaan werken dan wel opgaan in flex ME (de parate eenheid). Hierdoor zijn de werkwijzen in de eenheden straks hetzelfde.
M.i. moet de BPZ dit tot op een zeker niveau gewoon zelf kunnen behappen. Als je verder structurele problemen in de uitgaansgebieden hebt dan bestaan daar al openbare orde getrainde mensen voor: de ME. Het zijn gewoon politiemensen, maar wel politiemensen die weten hoe ze om moeten gaan met openbare orde verstoringen, die groepsgewijs kunnen optreden én die de mogelijkheid hebben om op te schalen naar 'het harde pak' wanneer de vriendelijke aanpak is uitgewerkt. Dat dit alles behalve een nieuw idee is, is al jaren te zien in Amsterdam. Helaas hebben veel mensen nog het klassieke beeld van de ME in hun hoofd zitten, waardoor dit al snel al een te zwaar middel wordt gezien. Gemiste kans als je het mij vraagt. Dit kost alleen maar weer meer tijd en geld.
Zoals je in mijn eerdere reactie kunt lezen, pleit ik ook voor meer flexibele en laagdrempelige inzet van ME TDMdR
Mijn reactie ging erover dat de BPZ niet zondermeer in het hogere geweldsspectrum kan acteren, terwijl de ME in het lagere én hogere geweldsspectrum kan optreden. Maar ik denk wel dat inzet van ME bij horeca-avonden altijd in aanvulling op de BPZ moet zijn, vanwege lokale kennis van objecten en subjecten. En dat je die BPZ dan verder toerust voor openbare orde situaties lijkt me geen overbodige luxe.
Nou het is bekend dat dat bij politie Nederland niet gaat lukken. We willen allemaal meer training en opleiding. Daarvoor is geen tijd en geen geld en geen capaciteit.
Tsja, een AMOK training voor iedereen kan kennelijk wel. Even in perspectief: een AMOK situatie komt vrijwel nooit voor, terwijl wekelijks collega's geconfronteerd worden met lastige groepen. Het is natuurlijk maar net waar je op wilt investeren (niet dat ik tegenstander ben van AMOK training hoor, voordat ik dat moet gaan verdedigen
)
Maar goed, zo lang de BPZ onvoldoende is toegerust en de ME er niet voor wordt ingezet, is dit een mooie oplossing. Ik heb ook geen moment de effectiviteit van dergelijke teams ter discussie gesteld, alleen vind ik dat het niet zou moeten hoeven