Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49372 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2013, 15:40:03
Als we iemand richting de HAP/HA of SEH verwijzen, eventueel in overleg met de betrokken instantie en/of de CPA. Men beslist zelf of men van dat advies gebruik maakt. Als er al een formulier mee gaat is dat puur ter verduidelijking wat wij hebben gezien en gedaan, zeker gezien de taalbarriere bij (sommige) toeristen kan dat handig zijn.

Wie zijn "we". Ik vat het op als de reddingsbrigade.

Ik vind het vreemd als de reddingsbrigade spreekt over patienten en doorverwijzen. Ik vind het nog vreemder als de reddingsbrigade spreekt over doorverwijzen naar de SEH. Een huisarts kan doorverwijzen naar de SEH. Het lijkt mij dat de reddingsbrigade adviseert om desnoods naar de huisarts te gaan of een ambulance waarschuwt waarna de ambulanceverpleegkundige bepaalt wat er verder moet gebeuren.

In de tweede zin nuanceer je het al door te spreken over een advies. In mijn ogen is het vrijblijvend advies aan iemand anders om desnoods even naar de huisarts te gaan niet zo bijzonder dat je er een briefje voor hoeft te schrijven. Ieder weldenkend mens kan en mag een ander adviseren om even naar de dokter te gaan.

De rest van je verhaal vind ik ook een diskwalificatie van zowel andere burgers als van artsen. Tenzij het gaat om iemand die niet compos mentis is mag je er toch vanuit gaan dat zelfs de buitenlandse toerist zelf wel in staat is zijn verhaal te doen bij de dokter. Als het baywatch lukt een buitenlander te begrijpen mag je er vanuit gaan dat het de dokter ook wel lukt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2013, 18:53:17
Wie zijn "we". Ik vat het op als de reddingsbrigade.

Ik vind het vreemd als de reddingsbrigade spreekt over patienten en doorverwijzen. Ik vind het nog vreemder als de reddingsbrigade spreekt over doorverwijzen naar de SEH. Een huisarts kan doorverwijzen naar de SEH. Het lijkt mij dat de reddingsbrigade adviseert om desnoods naar de huisarts te gaan of een ambulance waarschuwt waarna de ambulanceverpleegkundige bepaalt wat er verder moet gebeuren.

In de tweede zin nuanceer je het al door te spreken over een advies. In mijn ogen is het vrijblijvend advies aan iemand anders om desnoods even naar de huisarts te gaan niet zo bijzonder dat je er een briefje voor hoeft te schrijven. Ieder weldenkend mens kan en mag een ander adviseren om even naar de dokter te gaan.

De rest van je verhaal vind ik ook een diskwalificatie van zowel andere burgers als van artsen. Tenzij het gaat om iemand die niet compos mentis is mag je er toch vanuit gaan dat zelfs de buitenlandse toerist zelf wel in staat is zijn verhaal te doen bij de dokter. Als het baywatch lukt een buitenlander te begrijpen mag je er vanuit gaan dat het de dokter ook wel lukt.

Het is uiteraard niet bedoelt als diskwalificatie, ik zeg ook zeker niet dat de personen het e.e.a. in het ziekenhuis niet duidelijk kunnen krijgen. Een dergelijk formulier draagt echter wel bij aan de beeldvorming over het letsel c.q. de situatie, wat men uiteindelijk met deze informatie doet moet men zelf weten. Mijn ervaring is dat het e.e.a. door taal-barrieres of cultuurverschillen nog wel eens onduidelijk kan zijn. Zowel voor reddingsbrigade personeel, passanten, als medisch personeel...

Over het "doorverwijzen" van patienten personen kan ik begrijpen dat er misschien een verschil zit tussen definitie die we gebruiken. Het gaat uiteraard om een (dringend) advies. Over het doorsturen naar de SEH kan ik zeggen dat dit zeker niet "zomaar" gebeurt, vaak in overleg met de SEH of de HAP. Daarnaast kan ik je verzekeren dat in alle situaties waar nodig uiteraard ook een ambulance ter plaatse komt, andersom rijden wij als first responder voor de ambulancedienst.

Het is onmogelijk en onnodig om bij alles wat groter is dan een snee of kwallensteek een ambulance te laten komen, sterker nog soms is er géén beschikbaar als het wel nodig is. Er zijn echter situaties waarbij BLS hulpverleners het ook even niet weten, als iemand zich met een bepaald ziektebeeld presenteert en hulp van onze dienst verwacht. Vaak komen we met een belletje naar de HAP een stuk verder. In veel van die gevallen is de inzet van een ambulance niet nodig en kan men met eigen vervoer richting de huisarts of ziekenhuis.

Ik ben de laatste die medisch personeel gaat vertellen wat ze moeten doen, maar meedenken en je bevindingen doorgeven kan nooit kwaad.

(Overigens is dit een gebruikelijke manier van werken bij professionele "eerste hulp" diensten, daar gaan we beide weinig aan veranderen ben ik bang ;) )


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2013, 23:31:05
Het is kennelijk een horrorscenario voor menig avpk dat een EHBO-er doorstuurt bij niet-levensbedreigende letsels, of erger ..........  een (s)ample doet en een overdracht volgens mist.
Stel je voor dat een Nederlandse EHBO-er ineens iets doet wat voor buitenlandse EHBO-ers heel gewoon en normaal is maar in Nederland een absolute doodzonde is.
Dat mag trouwens ook helemaal niet van onze grootste EHBO certificeerder.
(http://www.hetoranjekruis.nl/Presentatie1.ppt  zie blz.6 van de powerpoint.)
Dus elke EHBO-er die dat wel doet is dus gewoon ontzettend fout bezig en dient dus onmiddelijk en ter plekke worden teruggefloten en te worden gewezen op zijn criminele gedrag welke indruist tegen elke EHBO norm in Nederland.....
(Einde sarcasme)  
98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2013, 02:22:13
Willem,

Je zou eens lering kunnen trekken uit het boodschap van je voorganger..

Citaat
Ik denk niet dat dit de goede manier is om je gal te spuien of om je gelijk te halen

Een ambulanceverpleegkundige heeft de primaire zorg voor een client (wet WGBO) en niet de EHBO'er. Helaas is er nog te veel variatie in de kwaliteit van de EHBO'ers om gelijk aan te nemen dat de diagnosestelling klopt. Daarom beginnen wij met het slachtoffer.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2013, 09:11:41
Sorry, de boodschap. Ik schreef het na 18 uur werken en ik blijf allochtoon.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2013, 10:06:32
Sorry, de boodschap. Ik schreef het na 18 uur werken en ik blijf allochtoon.

Haha dat laatste excuus kan je eeuwig blijven gebruiken  ;D
Nurse powerrrrr


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 9 maart 2013, 10:12:00
...
Een ambulanceverpleegkundige heeft de primaire zorg voor een client (wet WGBO) en niet de EHBO'er. Helaas is er nog te veel variatie in de kwaliteit van de EHBO'ers om gelijk aan te nemen dat de diagnosestelling klopt. Daarom beginnen wij met het slachtoffer.


En die variatie is helaas alleen maar toegenomen inclusief de grote verschillen in opleidingen. Lijkt mij lastig voor een AVP'er.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #17 Gepost op: 9 maart 2013, 10:16:26
Uiteraard gaat de patiënt voor en komt daarna de overdracht, maar helaas heb ik ook weleens gemerkt dat een ambulance team je compleet links laat liggen met name in situatie's dat je als burger dus niet herkenbaar als ehv'er naast het s.o. zit. In dit geval was het ergens in een winkel in het westen van het land.
Dus ik kan enige frustratie al begrijpen, maar als je echt belangrijke informatie hebt dan zou ik dat toch proberen te melden nadat de abc veilig is gesteld, filter daarbij wel de echte noodzakelijke informatie eruit.

En inderdaad neemt het even op met de teamleider en zo mogelijk later met het ambulance team.
Nurse powerrrrr


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #18 Gepost op: 9 maart 2013, 10:18:06
En die variatie is helaas alleen maar toegenomen inclusief de grote verschillen in opleidingen. Lijkt mij lastig voor een AVP'er.

RemRoof

En de kwaliteit wisselt ook nogal per persoon, ik heb collega's die ik bijna blind vertrouwd maar ik heb er ook waarbij het tegenover gestelde geldt.
Nurse powerrrrr


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 9 maart 2013, 10:42:26
Misschien komt het wel door ons poldercultuurtje waardoor iedereen denkt dat je overal over mee moet babbelen. Of misschien ligt het wel aan het oerhollandse gedogen waardoor zelfverwijzers terecht kunnen op de SEH. Het schept echter nimmer de situatie dat de ambulanceverpleegkundige met iedereen in conclaaf hoeft te gaan of zich moet motiveren waarom hij op dat moment geen belang heeft bij de bevindingen van de EHBO-er. Dat er "zelfverwijzers" zijn schept ook geen kader dat de EHBO-er moet gaan verwijzen naar de SEH. Als je als organisatie meent dat je een belangrijke maatschappelijke en nuttige functie vervult adviseer je iemand om naar de huisartsenpost te gaan.

Het is heel nobel als je andere mensen eerste hulp kunt verlenen zowel bij levensbedreigende als bij niet-levensbedreigende letsels. Bij levensbedreigend letsel lijkt het me dat je als EHBO-er alle zeilen wel bij moet zetten en alle tijd aan je slachtoffer hoort te besteden tot de ambulance ter plekke is. Het is onzin dat iemand van de EHBO zich dusdanig wenst te profileren dat ze een (semi) professionele medische hulpverlener zijn. Vergeleken met iedere ambulanceverpleegkundige zijn het gewoon leken.

De verantwoording ligt geheel bij de ambulanceverpleegkundige. Een goede EHBO-er laat hem/haar gewoon met rust zodra je merkt dat de verpleegkundige geen behoefte heeft aan je verhaal. De verpleegkundige beslist wat er moet gebeuren en is ook de persoon die rechtstreeks naar de SEH kan gaan met de patient. Op de SEH is behoefte aan de verpleegkundige overdracht door de ambulanceverpleegkundige. Het is relevant dat men op de SEH weet wat de verpleegkundige heeft geconstateerd en al heeft ondernomen.

Het is van den zotte als een EHBO-er de werkgever van de ambulanceverpleegkundige gaat bellen voor een goed gesprek omdat tijdens een inzet de verpleegkundige niet wilde luisteren naar ample en mist van een EHBO-er.

Bij de niet-levensbedreigende letsels waar helemaal geen ambulance aan te pas komt is het ongeveer op het asociale af om mensen te vragen welke medicatie ze gebruiken, waar ze allergisch voor zijn, wanneer ze voor het laatst gegeten hebben, etc, etc. Misschien komt het omdat de EHBO-er denkt dat hij het slachtoffer gaat doorverwijzen naar de huisarts, in realiteit is het een heel normaal menselijk advies om even naar de dokter te gaan.