Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49361 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #110 Gepost op: 10 maart 2013, 05:28:37

Ik kan me soms ook wel wat verbazen over Eerste hulpverleners en minder in ehbo getrainde burgers die mij van alles en nog wat willen overdragen, aan komen zetten met ingevulde overdracht/eerste hulp A3 en A4 formulieren en/of een mondelinge overdracht starten die bij een willekeurige klinische les niet zou misstaan, maar waarvoor we in de acute zorg vrij weinig tijd hebben.

wat de AVP ter plekke wil doen is het volgende:

1. zelf een primary survey verrichten, dwz. de ABCDE wordt gecheckt en zonodig wordt direct ingegrepen, verstoring van dit onderzoek door anderen werkt behoorlijk irriterend en wordt vrij zelden op prijs gesteld door het ambulanceteam.

2. kort aanhoren van het verhaal van DE PATIENT en in tweede instantie van omstanders die erbij waren, veelvuldig moeten we goedwillende omstanders/familieleden/collega's van patient etc onderbreklen met het verzoek /opdracht even te wachten met hun info tot wij het verhaal van DE PATIENT hebben gehoord. De patient behoeft zorg, niet het ego of goedbedoelde actie van hulpvaardige derden.
 3. Secundary survey, met daarin het lichamelijk onderzoek en monitoring van de patient, hier wordt zelden aanwezigheid van derden getolereerd aangezien de privacy van de patient hier in het geding kan komen door aanwezigheid van derden.

In het geval van acute verstoorde vitale functies is er in eerste instantie vrij weinig tijd voor aanhoren van derden en wordt er direct therapeutisch ingegrepen door het ambulancteam. Later is er mogelijk nog tijd om derden aan te horen, meestal neemt de ACH die taak op zich als de AVP nog druk bezig is. Geen onwil maar belang van de patient staat voorop, en niet onze eigen ego's. Dat laatste mag iedere eerste hulpverlener ter harte nemen cq. in een herhalingsles verspreiden.


Crystal Clear!

Expert


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #111 Gepost op: 10 maart 2013, 05:40:04

De tijd dat de chauffeur een pakezel was ligt volgens mij ver achter ons. Er zijn diverse omstandigheden waarin een chauffeur meer doet dan alleen maar aansluiten. Bij "grotere" incidenten wordt van de chauffeur verwacht zelfstandig slachtoffers te kunnen  beoordelen. primary en secondary survey horen hier ook dus ook bij. Een vooraankondiging doen volgen MIST komt ook regelmatig voor als het achter erg druk is.

Er zijn diverse "eerste hulp aanbieders" die de ehbo doen bij grote feesten en evenementen waar zowel ambulance verpleegkundigen als chauffeurs werken in hun vrije tijd. Een collega van mij die ook voor zo'n organisatie werkt vertelde dat een ambulance chauffeur en verpleegkundige bij een groot evenement ook meteen het reanimatieteam zijn. Samen sturen zij dan ook de rest van de ehbo'ers aan. Van die organisatie heb ik zelf ook een keer in een van de ehbo containers gestaan omdat wij bij een slachtoffer geroepen waren. hier wordt gewoon gewerkt met goede monitors waar oa saturatie en bloeddruk mee te meten is.

Uiteraard is er altijd een verpleegkundige of een arts die de eindbeoordeling doet van alle meetgegevens en dan een beslissing maakt om ambulance te laten komen bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is dat je altijd even vraagt aan de omgeving wat er gebeurd is. Ook als dat ehbo'ers zijn en mocht er dan een ambuchauffeur zijn die gewoon een nette abcde overdracht kan doen kun je dat als basis gebruiken lijkt mij.... sowieso doen wij (ambulance) toch ook altijd weer even ons eigen onderzoek??


De ambulancechauffeur die in zijn vrije tijd werkzaam is op een evenement als hulpverleners heeft geen enkele verantwoordelijkheid, anders dan die van een EHBO'er. Ook een ambulanceverpleegkundige kan niet zondermeer op een evenement worden ingezet, met daarbij alle verantwoordelijkheden die vallen binnen zijn functie in dienst van een RAV. Mits er tijdens een evenement ook een verantwoordelijk arts beschikbaar is, liggen de zaken anders.

Het is dus van groot belang dat je deze twee zaken van elkaar weet te onderscheiden om de discussie zuiver te houden.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #112 Gepost op: 10 maart 2013, 09:23:51
De ambulancechauffeur die in zijn vrije tijd werkzaam is op een evenement als hulpverleners heeft geen enkele verantwoordelijkheid, anders dan die van een EHBO'er. Ook een ambulanceverpleegkundige kan niet zondermeer op een evenement worden ingezet, met daarbij alle verantwoordelijkheden die vallen binnen zijn functie in dienst van een RAV. Mits er tijdens een evenement ook een verantwoordelijk arts beschikbaar is, liggen de zaken anders.

Het is dus van groot belang dat je deze twee zaken van elkaar weet te onderscheiden om de discussie zuiver te houden.

Expert.

Dan ligt het er wel aan wat voor arts het is. Het is een bijzonder wereldje. Als je op Google zoekt krijg je honderd bedrijfjes in deze branche. Nergens valt te lezen wie de arts is. Op een website heb ik een vacature gevonden, zij zoeken een geregistreerde arts met HBO werk-/denkniveau.

Citaat
Vacature: Arts m/v

De Functie:
Arts M/V

Taken:

• Stellen van medische prioriteiten en urgentie;

• Uitvoeren van specifieke medische handelingen,zoals chirurgische en anesthesiologische hulpverlening, op Advanced Trauma Life Support;

• (ATLS)-niveau, ter stabilisatie en voor het transportgereed maken van slachtoffers;

• Adviseren en ondersteunen van de ambulancehulpverleners;

Functie eisen:

• HBO werk- en denkniveau;

• Geregistreerd als arts;

Op verschillende pagina's van Rode Kruis is te lezen dat een arts indien in bezit van geldig EHBO diploma mee kan helpen op BLS niveau bij de evenementenhulpverlening.

Citaat
Ik ben verpleegkundige/arts. Kan ik ook ingezet worden?

Indien u een geldig EHBO-diploma hebt kunt u als EHBO-hulpverlener worden ingezet. Voor alle hulp boven het BLS-niveau zijn op drukke dagen medewerkers van de RAV Limburg Noord aanwezig. Op reguliere dagen dient in dergelijke gevallen de normale lijn van alarmering toegepast te worden. Het Rode Kruis is enkel aanwezig voor eerste hulpverlening.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #113 Gepost op: 10 maart 2013, 11:08:06
zij zoeken een geregistreerde arts met HBO werk-/denkniveau.

Grappig. Zij zoeken dus een arts die onder zijn opleidingsniveau werkt en denkt.  ???


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #114 Gepost op: 10 maart 2013, 18:55:29
Kwalificaties : spaar ze alle 85472...

Verder is EMS gewoon een bedrijf dat zich in de markt moet profileren, daar horen figuurtjes en tabellen bij... Ze werken in ieder geval wel met medisch geschoold personeel wanneer nodig.

Die figuurtjes en website zijn ook niet voor jullie bedoeld ;)

Dat is inderdaad vooral profilering in de markt en bij evenementen- en concertorganisatoren doen keurmerken het altijd goed  8)


Ik ken EMS vrij aardig en denk dat ze vooral iets heel slims hebben gedaan: ze zijn commercieel in een enorm gat gesprongen in de Nederlandse hulpverlening.

In een niet zo ver verleden had je bij ieder concert of evenement een groepje EHBO-vrijwilligers dat pleisters plakte, flauwgevallen fans een glaasje water gaf en een ambulance belde als het echt moeilijk werd. En heel soms stond er een ambulance van de GGD het hele weekend standby op het terrein, voor het geval dat.

Maar ja, evenementen werden groter, meer alcohol en drugs, veel meer bezoekers op veel grotere terreinen. Dus organisatoren, maar ook gemeenten die de vergunning verstrekten, wilden meer en betere eerste hulp aan bezoekers. Die preventief meedachten over de luchtvochtigheid en temperatuur in een tent, die EH bij Drugs konden toepassen, die stabiele slachtoffers konden vervoeren over uitgestrekte, rommelige festivalterreinen. En die de ambulancedienst konden ontlasten..... Want ja, daar werd bezuinigd en het ging echt niet meer lukken om het hele weekend een ambulance standby op het terrein te houden. En zelfs het steeds maar ophalen van ieder slachtoffer dat iets meer had dan een schaafwondje werd toch ook wel lastig.

Zo ontstonden er commerciele bedrijfjes, die met een mix van EHBO'ers, vpk's en artsen tegen een leuk prijsje het hele weekend aanwezig konden zijn. Met een professionele uitstraling, met advies aan een organisator over de veiligheid en die goed kunnen inschatten of en hoe snel een ambulance nodig is. Organisator voelt zich gedekt, en gemeente en GHOR zijn blij omdat ze weten dat dit soort clubs serieus werken en ze dus minder er zelf bovenop hoeven te zitten. En dat kun je niet leuk vinden, of zelfs corrupt. Maar ik weet dat bijna iedereen die hier iets mee van doen heeft, het helemaal prima vindt zo. Een evenement legt zo geen onevenredige druk op de reguliere hulpverlening, omdat een commercieel bedrijf die pieken opvangt en dat naar ieders tevredenheid doet. Plus dat het nu niet van onze belastingcenten gaat, maar de festivalbezoeker er gewoon zelf voor betaalt in de prijs van het kaartje.

En daar kun je van alles van vinden, maar dit is wel hoe het werkt. Op dit moment. In Nederland. Sterker nog: ik weet dat er ziekenhuizen zijn waar ze SEH-artsen in opleiding adviseren om een paar keer voor zo'n club te gaan werken, om wat 'veld-ervaring' op te doen. Om eens te zien waar de keten begint. Wat dat slachtoffer heeft doorstaan voor het bij jou op die mooie witte tafel ligt...

Want heel eerlijk gezegd bevestigt 024 precies mijn beeld van de medische wereld, en dan vooral artsen: een gesloten clubje ego's, die over het algemeen heel goed zijn in hun werk, maar nog beter zouden zijn als ze wat meer oog hadden voor de wereld om hen heen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #115 Gepost op: 10 maart 2013, 19:11:53
Als er hier eentje uit het gesloten clubje ego's de woorden "jankende EHBO-er" gebruikt schiet het halve forum in een pavlov-reactie over toon en respect. Nu is het al kwartier muisstil.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #116 Gepost op: 10 maart 2013, 20:10:37
Want heel eerlijk gezegd bevestigt 024 precies mijn beeld van de medische wereld, en dan vooral artsen: een gesloten clubje ego's, die over het algemeen heel goed zijn in hun werk, maar nog beter zouden zijn als ze wat meer oog hadden voor de wereld om hen heen.


Tja... Ik kan in een Pavlovreactie schieten over deze volstrekt ongenuanceerde opmerking, waarbij een hele groep zeer gemotiveerde mensen met hart voor hun patiënten in één klap op zeer denigrerende wijze wordt weggezet als een gesloten clubje ego's, terwijl juist de artsen op dit forum de moeite hebben genomen om hun kennis en gezichtspunten te delen met andere hulpverleners en veruit de meesten van hen vrijwilligerswerk doen voor de samenleving.

Maar ja... Wat schiet ik ermee op? Ik had eigenlijk verwacht dat de mensen die anders altijd zo principieel op de barricades springen als ze menen dat bepaalde forumleden zich niet respectvol uitdrukken, nu na deze ongenuanceerde, generaliserende, zeer denigrerende opmerking ook op hun strepen zouden staan en de schrijver ervan op zijn beledigende opmerking zouden aanspreken.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #117 Gepost op: 10 maart 2013, 20:16:57
Want heel eerlijk gezegd bevestigt 024 precies mijn beeld van de medische wereld, en dan vooral artsen: een gesloten clubje ego's, die over het algemeen heel goed zijn in hun werk, maar nog beter zouden zijn als ze wat meer oog hadden voor de wereld om hen heen.

Dit slaat echt alles!


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #118 Gepost op: 10 maart 2013, 20:20:20
Ik kom voortdurend generaliserende en af en toe denigrerende opmerkingen tegen binnen vele topics op dit forum. Die, en de reacties die daar op komen, maken het nou juist zo amusant om te lezen tussen al het leerzame door. Soms laat ik me daardoor ook wel uit de tent lokken. Zolang er niet iemand persoonlijk (te) keihard afgezeken of uitgescholden wordt, zeg ik: laat maar staan, moderators!  O0 ;D


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #119 Gepost op: 10 maart 2013, 20:20:55
Maar ja... Wat schiet ik ermee op? Ik had eigenlijk verwacht dat de mensen die anders altijd zo principieel op de barricades springen als ze menen dat bepaalde forumleden zich niet respectvol uitdrukken, nu na deze ongenuanceerde, generaliserende, zeer denigrerende opmerking ook op hun strepen zouden staan en de schrijver ervan op zijn beledigende opmerking zouden aanspreken.

Nu er het nodige over de toon gezegd is kunnen we verder terug on-topic. Verdere reacties kunnen via de PM of in een bericht naar het moderatorteam. Off-topic reacties worden vanaf nu verwijderd ;)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)