Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49362 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #120 Gepost op: 10 maart 2013, 20:24:35
Als er hier eentje uit het gesloten clubje ego's de woorden "jankende EHBO-er" gebruikt schiet het halve forum in een pavlov-reactie over toon en respect. Nu is het al kwartier muisstil.
Tja... Ik kan in een Pavlovreactie schieten ...
Dit slaat echt alles!
Ach... Wat zal ik er eens op zeggen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #121 Gepost op: 10 maart 2013, 20:26:36

Jij bent wel de laatste die hier iets op moet reageren na je opmerking over 024.

Ojah, ik vind dat ik/wij alle recht hebben om op een dergelijke opmerking van Joost te reageren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #122 Gepost op: 10 maart 2013, 20:29:00
Ach... Wat zal ik er eens op zeggen.

Zeg maar niets. Ik kan wel eens iets zeggen over organisatieadviseurs aan de overheid. Je moet iets weten en kunnen om dokter te worden. Als je niets weet en kunt kan je ook je brood verdienen door mensen die nog minder weten en kunnen (ambtenaren) te adviseren. Dus wat mij  betreft terecht om een gesloten clubje ego's te zijn dat voorkomt dat domheid binnendringt, zo houden we de kwaliteit van de zorg op peil.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #123 Gepost op: 10 maart 2013, 20:30:15
Jij bent wel de laatste die hier iets op moet reageren na je opmerking over 024.

Dat maak ik altijd zelf nog wel uit waarop ik reageer.

Heb voor die ene uitlating overigens netjes mijn excuses aangeboden.

Maar als moderators vragen om niet meer over de toon van de discussie te discussieren want anders wordt e.e.a. verwijderd, dan is het niet zo gek dat mensen dat ook niet meer doen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #124 Gepost op: 10 maart 2013, 20:35:53
...
Maar als moderators vragen om niet meer over de toon van de discussie te discussieren want anders wordt e.e.a. verwijderd, dan is het niet zo gek dat mensen dat ook niet meer doen.
Dit gaat niet over de toon van discussie. Meerdere keren wordt in deze discussie een opmerking gemaakt over artsen, dat zij negatief staan tegenover alles war artsen meer willen leren. Vervolgens maakt Joost een generaliserende opmerking, passend in de trend van deze discussie. Daar mogen wij op reageren, of is dat recht alleen voorbehouden aan niet-medici?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #125 Gepost op: 10 maart 2013, 20:37:35
Dat maak ik altijd zelf nog wel uit waarop ik reageer.

Heb voor die ene uitlating overigens netjes mijn excuses aangeboden.

Maar als moderators vragen om niet meer over de toon van de discussie te discussieren want anders wordt e.e.a. verwijderd, dan is het niet zo gek dat mensen dat ook niet meer doen.

Ik merk heel erg een soort van antipathie tegen artsen die in diverse topics hun visie geven (soms wat direct, soms indirect). Vooral als deze visie niet strookt met wat anderen vinden. Erg jammer en een gemiste kans om wat te leren.

Artsen hebben niet de wijsheid in pacht, de EHBO'er ook niet. Maar de arts heeft wel specifieke kennis waar de EHBO'er wat van kan leren. En inderdaad is het zo dat de medisch-inhoudelijk kennis van een arts groter is ;)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #126 Gepost op: 10 maart 2013, 20:39:54
Niet schrikken, mensen, onderstaande is on-topic, want volgens mij is er wel ergens winst te behalen in de originele vraag.  ;)

In plaats van een echte overdracht door of van de EHBO, zou er misschien gedacht kunnen worden aan het verzamelen van wat basis informatie terwijl er op de ambulance gewacht wordt, toch? Iets wat de patient zelf kan invullen, bij voorkeur, maar wat een EHBO-er ook kan invullen als de patient dat om een of andere reden zelf niet kan. Denk aan persoonsgegevens en vragen als: waar heb je last van? Gebruik je medicijnen? Contactpersonen. Op zich handig als dit al op een briefje staat en de patient dit later onverhoopt niet zelf kan beantwoorden. Maar verder volledig vrij van 'diagnostiek'. Misschien doen EHBO-ers bij evenementen dit al... dat weet ik niet.

Maar er zijn genoeg ambulance verpleegkundigen op dit forum. Die halen vast wel eens iemand op bij een evenement. Wat zou nou een waardevolle aanvulling voor jullie zijn?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #127 Gepost op: 10 maart 2013, 21:04:35
Niet schrikken, mensen, onderstaande is on-topic, want volgens mij is er wel ergens winst te behalen in de originele vraag.  ;)

In plaats van een echte overdracht door of van de EHBO, zou er misschien gedacht kunnen worden aan het verzamelen van wat basis informatie terwijl er op de ambulance gewacht wordt, toch? Iets wat de patient zelf kan invullen, bij voorkeur, maar wat een EHBO-er ook kan invullen als de patient dat om een of andere reden zelf niet kan. Denk aan persoonsgegevens en vragen als: waar heb je last van? Gebruik je medicijnen? Contactpersonen. Op zich handig als dit al op een briefje staat en de patient dit later onverhoopt niet zelf kan beantwoorden. Maar verder volledig vrij van 'diagnostiek'. Misschien doen EHBO-ers bij evenementen dit al... dat weet ik niet.

Maar er zijn genoeg ambulance verpleegkundigen op dit forum. Die halen vast wel eens iemand op bij een evenement. Wat zou nou een waardevolle aanvulling voor jullie zijn?

Je kunt iemand vragen naar de gebruikte medicatie. Alleen loop je het risico dat de patient je een merknaam noemt of de stofnaam. Daarbij lijken heel veel namen van medicijnen best wel op wel elkaar terwijl ze verschillende werkingen hebben. Iemand zonder enige kennis van veel gangbare medicatie weet ten eerste al niet of het relevant is maar loopt ook het risicio dat ze het verkeerd spellen.

Als het slachtoffer buiten kennis raakt krijgt de ambulanceverpleegkundige een briefje en leest een woord wat hij niet kent, je loopt het gevaar dat hij zelf gaat denken wat het waarschijnlijk moet zijn. Denk je echt dat het verstandig is of dat er ook behoorlijke risico's in schuilen?

Het zijn wat mij betreft vragen die gesteld moeten worden door de ambulanceverpleegkundige die het noteert. Het is zelfs veiliger om niet te weten en overal rekening mee te houden dan deels op het verkeerde spoor raken door spelfouten van leken en een aanname.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #128 Gepost op: 10 maart 2013, 21:07:08
Zodra de patient op de eerste hulp komt, wordt de hele anamnese opnieuw gedaan. Ik waardeer de moeite, maar als arts doe ik er niets mee als de patient zelf nog praat.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #129 Gepost op: 10 maart 2013, 21:15:55
Zodra de patient op de eerste hulp komt, wordt de hele anamnese opnieuw gedaan. Ik waardeer de moeite, maar als arts doe ik er niets mee als de patient zelf nog praat.

Ga eens een 87-jarige vragen welke medicijnen ze gebruiken. Twee van die roze voor het hart, een grote witte voor de bloeddruk, iets voor de nieren, een pufje voor de luchtwegen, enz. enz.