Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 50247 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 11 maart 2013, 10:03:53
Bedenk me trouwens nu dat als ik op een spoed-oproep in het ziekenhuis af ga, de monitor vaak pas als laatste wordt aangesloten. Gewoon kijken en voelen zegt al heel veel, en ik heb de zuurstof er al op en het infuus er al in (en al dan niet open) voordat ik de metingen heb. Therapie gaat voor diagnostiek, in de acute setting, en een klinische blik en kort lichamelijk onderzoek zegt eigenlijk al genoeg...
De monitor bevestigt vaak wat je al gevoeld en gezien hebt. Als de monitor je altijd moet vertellen wat er met de patient loos is, doe je je werk (als professional) toch niet helemaal goed.

Maar ja, het is natuurlijk wel vet cool kicken om met zo'n ding te zeulen op een evenement ;D

Om van EHBO-kleding in ambulancekleuren maar te zwijgen...

Er zijn mensen die emotioneel al in de knel raken door mijn opmerkingen op dit forum. Probeer eens voor te stellen wat een AIOS meemaakt als ze bij mij aankomen als ze eerst de monitor nodig hadden  voor ze realiseren dat er iets mis is.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 11 maart 2013, 10:05:29
Er zijn mensen die emotioneel al in de knel raken door mijn opmerkingen op dit forum. Probeer eens voor te stellen wat een AIOS meemaakt als ze bij mij aankomen als ze zoiets flikken en eerst de monitor nodig hebben voor ze realiseren dat er iets mis is.
Ai, dat doet vast pijn... ;)

En terecht!

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #162 Gepost op: 11 maart 2013, 10:06:47
Er zijn mensen die emotioneel al in de knel raken door mijn opmerkingen op dit forum. Probeer eens voor te stellen wat een AIOS meemaakt als ze bij mij aankomen als ze eerst de monitor nodig hebben voor ze realiseren dat er iets mis is.

Pff, dan ben je wel een strenge begeleider zeg.  0098

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #163 Gepost op: 11 maart 2013, 10:07:20
Het was voor ons niet ingeschaalt als risico evenement, anders gaan er idd artsen of plegen mee.

Wij dragen geel blauw en niet geel groen. Met duidelijk EHBO achter op en niet Medical Service o.i.d.

Niet ingeschat als risico-evenement, geen pleeg of arts maar wel een monitor mee... Tja. :|
Arts  www.alphalog.nl

oma

• Senior gebruiker
Reactie #164 Gepost op: 11 maart 2013, 10:11:39
Pff, dan ben je wel een strenge begeleider zeg.  0098

RemRoof

Opleider.

Begeleiding doe je op schoolreisje, iets wat ik nooit heb gedaan met AIOS.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #165 Gepost op: 11 maart 2013, 11:40:32
Klopt, bij een steek vraag ik ook naar de relevante allergie en iemand die een 'beetje' flauw is vraag ik ook of ze wel wat gegeten hebben.

Maar iemand met een gekneusde enkel ga ik geen AMPLE uitvragen als ik als EHBOer sta. In de SIGMA tent krijgt in principe iedereen een gewondenkaart en daar hoort de AMPLE bij.

Mijn uitgangspunt is vooral dat ik niet meer uitvraag dan dat voor mij relevant is. Ook als ik bij een slachtoffer een ambulance vraag heb ik er niets aan om te weten dat iemand allergisch is voor medicatie X.

Als iemand er niet zo lekker aan toe is heb ik eerder de neiging om het beeldzo compleet mogelijk te maken bovenstaande is wel mijn uitgangspunt.

Remco

Uiteraard, niet bij elke hulpvraag vraag je volledig AMPLE uit en ga je alle controles van een ABCDE doen. Dat doe je wanneer je een verstoorde A, B, C, D of E waarneemt/verwacht bij aankomst slo/ verslechtering slo of wanneer je het niet helemaal zeker weet/niet pluis vindt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

oma

• Senior gebruiker
Reactie #166 Gepost op: 11 maart 2013, 11:53:20
Uiteraard, niet bij elke hulpvraag vraag je volledig AMPLE uit en ga je alle controles van een ABCDE doen. Dat doe je wanneer je een verstoorde A, B, C, D of E waarneemt/verwacht bij aankomst slo/ verslechtering slo of wanneer je het niet helemaal zeker weet/niet pluis vindt.

Waarom eigenlijk elke keer de nadruk op het ABCDE verhaal, je kunt er ook nog de F van fluids en de G van Glucose achter plakken.

In het kader van EHBO houdt het wel een beetje op bij het ABC verhaal toch?

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #167 Gepost op: 11 maart 2013, 11:53:49
Opleider.

Begeleiding doe je op schoolreisje, iets wat ik nooit heb gedaan met AIOS.

Excusez moi e050
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #168 Gepost op: 11 maart 2013, 12:07:03
Waarom eigenlijk elke keer de nadruk op het ABCDE verhaal, je kunt er ook nog de F van fluids en de G van Glucose achter plakken.

In het kader van EHBO houdt het wel een beetje op bij het ABC verhaal toch?

Over het algemeen gaan EHBO crusussen juist niet zo in op de ABCDE methode. Een groot deel van de EHBO gaat juist niet over ABCD problemen. Een beetje kort door de bocht kom je in de EHBO bij een ABC probleem uit op reanimatie en bij een D probleem op stabiele zijligging. Beiden met alarmering 112.

Bij de grotere evenementen zie ik wel een meerwaarde van een ABCDE benadering. Met name bij een groot aanbod van slachtoffers. Het helpt mij dan om gestructureerd prioriteiten te stellen en hulpvragen te verdelen over hulpverleners.

Ook helpt een ABCD beeld van een slachtoffer bij het doorgeven van een verzoek voor een ambulance. Dat gaat bij ons namelijk altijd via onze eigen meldkamer. De ABCD geeft dan een goed handvat voor het doorgeven van een melding zodat onze eigen meldkamer de 112 centralist iets nuttigs kan vertellen.

Naar welke Fluids verwijs je? Circulerend vollume? Een drank en plaslijst?

De G van Glucose kan/mag ik zelf niet prikken tijdens een inzet. Als iemand dat zelf bij zich heeft dan weet men zelf ook vaak wel welke actie ze moeten nemen op een afwijkende waarde. En daar kunnen we dan vaak wel in voorzien.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

oma

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 11 maart 2013, 12:10:50
Over het algemeen gaan EHBO crusussen juist niet zo in op de ABCDE methode. Een groot deel van de EHBO gaat juist niet over ABCD problemen. Een beetje kort door de bocht kom je in de EHBO bij een ABC probleem uit op reanimatie en bij een D probleem op stabiele zijligging. Beiden met alarmering 112.

Bij de grotere evenementen zie ik wel een meerwaarde van een ABCDE benadering. Met name bij een groot aanbod van slachtoffers. Het helpt mij dan om gestructureerd prioriteiten te stellen en hulpvragen te verdelen over hulpverleners.

Ook helpt een ABCD beeld van een slachtoffer bij het doorgeven van een verzoek voor een ambulance. Dat gaat bij ons namelijk altijd via onze eigen meldkamer. De ABCD geeft dan een goed handvat voor het doorgeven van een melding zodat onze eigen meldkamer de 112 centralist iets nuttigs kan vertellen.

Naar welke Fluids verwijs je? Circulerend vollume? Een drank en plaslijst?

De G van Glucose kan/mag ik zelf niet prikken tijdens een inzet. Als iemand dat zelf bij zich heeft dan weet men zelf ook vaak wel welke actie ze moeten nemen op een afwijkende waarde. En daar kunnen we dan vaak wel in voorzien.

Remco

Oke, dan zijn er ook nog verschillende ABCDE-tjes. Als de D stabiele zijligging toepassen is heb ik verder niets gezegd en sluit ik me geheel aan bij jouw verhaal ;)