Waarom eigenlijk elke keer de nadruk op het ABCDE verhaal, je kunt er ook nog de F van fluids en de G van Glucose achter plakken.
In het kader van EHBO houdt het wel een beetje op bij het ABC verhaal toch?
De F en de G zijn voor EHBO inderdaad veel te hoog gegrepen, dan praat je echt al over ALS of ATLS niveau.
De D (E eigenlijk niet zo veel) komen steeds vaker terug in de hulpverlening.
Mensen gebruiken steeds vaker drugs (word bijna als normaal gevonden op feesten). Ook de hoeveelheid van de werkende stof word steeds verhoogd, waardoor mensen veel vaker stoornissen krijgen in het bewustzijn.
Ik denk dat het oranje kruis daarin achter loopt door de D niet standaard aan te leren.
EFR, LPEV of NRK bieden dit wel (steeds vaker) aan in het standaard pakket.
Bij een D is het wel van belang er ALS zorg bij te halen. Dit kan zijn door een arts of pleeg op het evenement of door een ambulance.
Is er dus geen ALS op het evenement is er maar 1 juiste manier om te handelen en dat is door een ambulance te bellen.
Maar als er op grote evenementen waar ook ALS zorg aanwezig is voor iedereen die op de AVPU - P of U niveau zit een ambulance word gebeld kan de RAV blijven rijden volgens mij..
Ik wil nog wel erbij zeggen dat er bij dit topic veel ter sprake is gekomen wat een EHBO'er nou wel of niet moet kunnen. Ik geef o.a. 024 gelijk dat sommige EHBO'ers te veel doen en willen.
Maar aan de andere kant denk ik dat dit soms de hulpverlening ook ten goede kan komen.
Over de casus van dit topic hadden wij alleen een monitor mee omdat deze in ons voertuig zat. Gaan wij met eigen vervoer naar een BLS event gaan wij niet een monitor ophalen, maar alleen een EHBO tas.
Om door te gaan op René,
(verkeers)ongevallen worden ook niet behandeld bij het oranje kruis of rode kruis (3*, bij 4* komt die wel terug). Terwijl je als EHV'er toch wel die kennis moet hebben, bijvoorbeeld bij een auto cross. En dan niet het knippen, dat is voor de brandweer en het ALS personeel. Maar wel hoe fixeer ik iemand zijn nek, of hoe voer ik de lokrol uit.