Men legt een examen af op basis van het Oranje Kruis boekje. Alle genoemde handelingen komen er niet in voor. Zelfs het ECG in de initiele vraag behoort niet tot de lesstof net als zaken zoals ABCDE protocol, AMPLE, MIST of het bepalen van relevantie van ingenomen medicatie.
Als men hier gewoon kan zeggen dat ik het Oranje Kruis boek slecht gelezen heb neem ik al mijn woorden terug en schroom niet om excuses aan te bieden.
Je hebt gelijk dat dit niet in het Oranje Kruis boek voorkomt, maar er zijn in Nederland nog veel meer smaken EHBO-opleidingen zoals bijvoorbeeld LPEV waar dat wel in voorkomt. Oranje Kruis is (nog) de dominante organisatie op dit gebied en wordt door sommigen gezien als DE EHBO-opleiding, maar er zijn er nog zoveel meer. En om het makkelijk te maken varieren die ook nog enorm van inhoud en niveau. DE EHBO'er bestaat dus niet: zoals hier al eerder is gezegd lopen de kennis en kunde van personen die zich EHBO'er noemen enorm uiteen in Nederland.
In mijn ogen zijn er geen vakjes met EHBO'er, AVP, arts etc. waarin de kennis zit opgesloten met muurtjes ertussen. We zijn allemaal mensen, de een weet meer dan de ander, sommigen hebben veel ervaring, anderen veel theoretische kennis. Kennis en kunde is daarom glijdende schaal, waar iedereen zich ergens op bevindt. En daarin is een titel of diploma lang niet altijd het belangrijkste.
Mooi voorbeeld: we hebben fantastisch universitair opgeleide weermannen- en vrouwen, maar iedere boer weet gewoon wanneer hij het hooi van het land moet halen voordat het gaat regenen, ZONDER weerbericht!
Ik snap helemaal dat een niet-stabiele patient de eerste aandacht verdient, maar ik kan je aanraden om eens vaker naar andere te luisteren. Je hoeft niet te doen wat ze zeggen, maar gewoon horen wat ze te vertellen hebben. Dat maakt de wereld een stuk prettiger en ik ben er van overtuigd dat je ook nog tot betere oplossingen komt. Mensen die het allemaal zelf denken te kunnen, zijn over het algemeen minder succesvol dan zij die samenwerken!