Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49365 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #50 Gepost op: 9 maart 2013, 18:56:07
Interessante opmerking, want wat is het verschil tussen huis, tuin en keuken- EHBO en evenementen- EHBO? Iemand die kan lopen kan naar de EHBO-post of een pleister uit de verbanddoos halen. Iedereen die niet kan lopen heeft behoefte aan professionele hulp ::)

Kortom, ook ik ben bekend met de ABCDE/ MIST/METHANE/AMPLE/AVPU/ GCS/EMV maar is het echt van toegevoegde waarde voor een lekenhulpverlener??? Zowel in een thuissetting of evenementensetting?

Een EHBO'er blijft een lekenhulpverlener al wordt hij of zij er voor betaald. Zelfs een politieagent en brandweerman bijven op EHBO-gebied een lekenhulpverlener. Is dit erg, lijkt mij niet want het is nuttig met wat er wel gedaan wordt door al die "leken" inclusief ikzelf 0098

RemRoof

Helemaal mee eens.
Bij evenementen met een hoogrisico kun je het hulpverleningsteam aanvullen met ingehuurde ambulanceverpleegkundigen. Het 'gat dichten' tussen ehbo-er en ambulanceverpleegkundige met allerlei ehbo-plus zaken van allerhande soort is sowieso onduidelijk en naar mijn idee ook niet zinvol.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #51 Gepost op: 9 maart 2013, 18:58:41

Een ambulanceverpleegkundige kan dat ook niet aan je neus zien. Bovendien is het voor hen ook niet bij te houden wat er allemaal is.
Overigens is het maar zeer de vraag wat de meerwaarde is. Als ebho-er beschik je maar over twee handen en een verbandtas.
Wil je meer ga dan beginnen aan studie voor verpleegkundige of bij een professionele organisatie die hulpverlening bij evenementen doet.

Nee dat kan een ambulance verpleegkundige ook niet zien daarom kan je ook niet zeggen dat we allemaal maar jankende EHBO'ers zijn.
Ik ben al jaren verpleegkundige met een fatsoenlijke opleiding maar op een evenement ben ik maar een EHBO 'er dat klopt en ik heb inderdaad niet meer dan mijn verbandtas, daar moet ik het mee doen. En dat zal ik ook doen, op dat moment heb ik er niks aan dat ik wel een bloeddruk kan meten en een hartritme kan lezen, want ik heb de middelen daar niet voor. Maar ik doe wat mij te doen staat volgens de regels van de EHBO. En ja sorry als ik er dan soms een medische term doorheen gooi.

En daarbij zijn er genoeg ambulanceteams die het wel netjes oplossen en elkaar in hun waarde laten, dus het kan ook op een andere manier, en inderdaad soms is het ook niet nodig om een overdracht te doen.

Het jammere van deze discussie is dat het meeste waarschijnlijk voortkomt uit frustratie uit de dagelijkse praktijk waarbij EHBO'ers wel het hele sosa boekje willen opnoemen... Deze mensen kent iedereen wel en helaas verpesten deze het wel voor de andere......

Zolang iedereen het bij zijn of haar vakgebied houdt en elkaar daarin kan respecteren zal er niet zoveel aan de hand zijn.


Het oranje kruis loopt inderdaad achter op de internationale collega's zelf brandweer Nederland krijgt tegenwoordig les in de abc methodiek en alles eromheen
Nurse powerrrrr


helm

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 9 maart 2013, 19:04:50
Heeft iemand nog wel een wat van gsdegoede de topic starter gehoord?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #53 Gepost op: 9 maart 2013, 19:06:04
Heeft iemand nog wel een wat van gsdegoede de topic starter gehoord?

Ik denk dat die zich rot is geschrokken  ;D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #54 Gepost op: 9 maart 2013, 19:08:47
Ik denk dat die zich rot is geschrokken  ;D

Gevalletje EHBO of ambulance ?  :D
Nurse powerrrrr


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #55 Gepost op: 9 maart 2013, 19:12:34
Je mag je ook direct tot mij richten als je klachten hebt. Expert heeft waarschijnlijk wel iets beters te doen dan mij straf te gaan geven omdat ik schoffeer.

Voorts wil ik je er op wijzen dat ik ga over mijn eigen woorden. Waarom is de zinsnede "infantiel boekwerkje" schofferen en mij hier "übermensch" te noemen geen schofferen?

Wie trekt er hier daadwerkelijk de discussie uit verband? De primaire vraag was al beantwoord. Joost van de reddingsbrigade heeft in een later stadium iets gepost. Ik hem twee maal gevraagd wat hij precies bedoelde, hij heeft wel twee keer de moeite genomen om het begrip "doorverwijzing" nader te duiden.

Het is forumlid Willem D. die daarna iets post, echter spreekt geen mens hem er op aan. Dat hoeft ook niet want Willem heeft al vaker aangegeven dat hij hier zelf uitmaakt wat hij post en ook zelf wel uitmaakt of hij er nadere toelichting wil geven.

Vervolgens post Patriess hier iets over taken en opleidingen, het hele forum gaat er blind in mee. Terwijl niemand schijnt te beseffen dat ABCDE-methodiek niet behoort tot de lessstof van de EHBO. Daarna vergalopperen nog meer leden zich door te beginnen over bloedwaarden, klachten indienen tegen medisch professionals en bedenkt niemand zich dat ECG analyse niet behoort tot aangeleerde vaardigheden binnen de EHBO, sterker nog er komen opmerking over relevantie van ingenomen medicijnen.

Ik hoef er geen doekjes om te winden of me enigzins in te houden. Geen enkele EHBO-er kan mij vertellen waar ze deze kennis vandaan hebben. Als ze het "weten" dan is het vergaarde "kennis" van het internet. Dat maakt je geen deskundige maar een autodidact. Het is zelfs bespottelijk om te denken dat een ambulanceverpleegkundige een soort plicht heeft om tijd te schenken aan zelfbenoemde medische experts die op basis van niets een vorm van expertise claimen.

Omdat ik stel dat geen enkele EHBO-er ooit examen heeft gedaan waardoor men deskundig kan zijn op gebied van de genoemde onderwerpen stel ik ze niet gelijk aan minkukels. Een aantal feitelijkheden op noemen valt ook niet onder schofferen of denigreren.

Ik heb zelfs alle ruimte opengelaten voor iedereen, zelfs aangeboden om openbaar excuus te maken. Men hoeft alleen even de hoofdstukken of de bladzijden op te noemen van het lesboek. Als niemand dat doet neem ik aan dat het er helemaal niet in staat, dus dat geen EHBO-er er ooit een proeve van bekwaamheid in af heeft hoeven te leggen waardoor de EHBO-er op al deze onderwerpen gelijk staat aan een leek.

Om er ook maar een mooi spreekwoord in te gooien: "De waarheid is hard"

Denk dat er over het algemeen wel consensus is over het feit dat de gemiddelde EHBO'er niets te zoeken heeft bij ECG's, bloeddruk meten etc. Idd 'schoenmaker blijf bij je leest'.

Du moment een verpleegkundige dat als EHBO'er wel doet zou die dat er nog bij kunnen zeggen, nl. ik ben verpleegkundige in het dagelijkse leven en dit en dat zijn mijn bevindingen. Kan je daarna een hele discussie houden of die persoon dat als EHBO'er überhaupt wel had mogen doen, maar dat is weer een ander verhaal.

Ben zelf BHV' er geweest en als unitleider genoeg 'overdrachten' meegemaakt maar ik keek zelf wel hoe daarop gereageerd werd. Ik vertelde gewoon wat er was gebeurd, hoe s.o. gereageerd heeft, of er ogenschijnlijk bewustzijnsverlies is geweest etc. Wil men daar geen gebruik van maken: prima. Als het allemaal maar met wederzijds respect gaat. Vanuit die optiek viel de opmerking 'jankende EHBO'er' etc. slecht.

Van mijn kant excuses voor de term 'ubermensch'. Dat is een te zwaar beladen woord idd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #56 Gepost op: 9 maart 2013, 19:12:57
Het jammere van deze discussie is dat het meeste waarschijnlijk voortkomt uit frustratie uit de dagelijkse praktijk waarbij EHBO'ers wel het hele sosa boekje willen opnoemen... Deze mensen kent iedereen wel en helaas verpesten deze het wel voor de andere......
En dat is precies het probleem :).

Wat precies de kaders en grenzen zijn van de EHBO is niet goed vastgelegd. Het Oranje Kruis is een basis, maar zeker niet de grens. Wat nog al eens irritatie opwekt onder artsen/verpleegkundigen, hier op het forum en in de praktijk, is dat er EHBO'ers rondlopen die zichzelf zien als medisch geschoold en het beter denken te weten of te kunnen dan professionals.

Als een arts hier op het forum daar een opmerking over maakt, even los van of die opmerking tactvol gebracht wordt, staat iedereen meteen op zijn achterste benen. Ineens komen dubieuze termen als 'übermensch' tevoorschijn. Afleiding van de inhoud?
Het zou EHBO'ers in het algemeen sieren als ze wat meer zelfreflectie zouden tonen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 9 maart 2013, 19:14:46
daarom kan je ook niet zeggen dat we allemaal maar jankende EHBO'ers zijn.


Er is ook niemand hier die iets heeft geroepen dat jullie allemaal jankende EHBO-ers zijn. Jij maakt dat er van en praat dan nog over lekker respectvol.


Als de persoon in kwestie er een vervelend gevoel aan over heeft gehouden is dat gewoon jammer voor hem. Ik heb liever dat er 1000 EHBO-ers een vervelend gevoel aan over houden dan dat er 1 ambulanceverpleegkundige een vervelend gevoel aan over houdt omdat hij bij de baas moest komen vanwege een jankende EHBO-er.

Ik had het heel specifiek over de EHBO-er die meent te moeten gaan klagen  bij een werkgever over de ambulanceverpleegkundige omdat de ambulanceverpleegkundige hem niet of amper heeft willen aanhoren.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #58 Gepost op: 9 maart 2013, 19:16:34
...

Het zou EHBO'ers in het algemeen sieren als ze wat meer zelfreflectie zouden tonen.

Helemaal mee eens, maar geldt dit ook niet voor een aantal ambulancemedewerkers.... ;)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #59 Gepost op: 9 maart 2013, 19:17:25
Denk dat er over het algemeen wel consensus is over het feit dat de gemiddelde EHBO'er niets te zoeken heeft bij ECG's, bloeddruk meten etc. Idd 'schoenmaker blijf bij je leest'.
Nou, die consensus is niet zo algemeen als jij denkt ;). Kijk maar eens rond in wat discussies uit het verleden.

Kan je daarna een hele discussie houden of die persoon dat als EHBO'er überhaupt wel had mogen doen, maar dat is weer een ander verhaal.
Dat is geen discussie. Als verpleegkundige ben je altijd verpleegkundige, net als dat je als arts altijd arts bent. Of je nu als EHBO'er bent ingezet of niet. De organisatie die je inzet kan daar anders over denken, maar je blijft wat je bent.

Van mijn kant excuses voor de term 'ubermensch'. Dat is een te zwaar beladen woord idd.
:) die had ik niet gezien na mijn vorige post.