Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49356 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #80 Gepost op: 9 maart 2013, 20:55:31
Terug naar het oorspronkelijke onderwerp: mocht de topicstarter nog langskomen, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of hij het hierover met de andere ehv'er heeft gehad en hoe die erover dacht. Als die man zelf ambulanceverpleegkundige is, dan heeft hij daar zelf vast ook wat op te zeggen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #81 Gepost op: 9 maart 2013, 20:57:22
Terug naar het oorspronkelijke onderwerp: mocht de topicstarter nog langskomen, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of hij het hierover met de andere ehv'er heeft gehad en hoe die erover dacht. Als die man zelf ambulanceverpleegkundige is, dan heeft hij daar zelf vast ook wat op te zeggen.
Zijn medehulpverlener was ambulance chauffeur...

Blijft ook nog steeds interessant waarom ze een monitor bij zich hadden.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #82 Gepost op: 9 maart 2013, 21:13:59
discussie over EHBO-opleiding afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72461.0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #83 Gepost op: 9 maart 2013, 21:15:16
Zijn medehulpverlener was ambulance chauffeur...

Blijft ook nog steeds interessant waarom ze een monitor bij zich hadden.

Nog interessanter of het echt alleen een monitor was of dat de monitor een deel is van de klapkast waarvoor je iets meer les gehad moet hebben.


Mediq

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • GNK-student
Reactie #84 Gepost op: 9 maart 2013, 22:05:06
De opleiding

De initiële opleiding ambulancechauffeur omvat twee taakaccenten. Te weten het medisch assisterend en het vervoerstechnische gedeelte. Het medisch assisteren is geënt op het assisteren van de collega ambulanceverpleegkundige tijdens de zorgverlening aan de patiënt. De ambulanceverpleegkundige verricht de daadwerkelijke medische handelingen, waarbij de ambulancechauffeur assisteert in het aanreiken en zonodig het handelingsgereed maken van materialen en medicamenten.
http://www.academievoorambulancezorg.nl/opleidingen/ambulancechauffeur/initiele-opleiding/inhoud-van-de-opleiding

Meer dan het alleen aansluiten van de monitor zou de ambulancechauffeur dus niet mogen doen, laat staan interpreteren


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #85 Gepost op: 9 maart 2013, 22:08:25
Wat heb je aan het aansluiten van een monitor waarvan je de gepresenteerde waardes niet kan/mag interpreteren?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #86 Gepost op: 9 maart 2013, 22:17:29
Wat heb je aan het aansluiten van een monitor waarvan je de gepresenteerde waardes niet kan/mag interpreteren?

Als ik het goed gelezen heb in het eerste bericht heb je dan een volledig ingevuld sitrap formulier en kun je de ambulancedienst bellen om door te geven dat je tien minuten eerder een jong meisje dat nog net kon lopen je tent hebt binnengesleurd en ze nu inmiddels unresponsive/pain is en een  extreme bradycardie heeft.


Ik ging ter plaatse samen met een collega. Uiteraard het meisje weg gehaald (ze kon nog net lopen) uit de drukte naar de EHBO-post.

Meisje gesproken en gevraagd wat zij allemaal gebruikt had enzovoort (AMPLE). Dit uiteraard allemaal genoteerd op een sitrap formulier.
Na een minuutje of 5 verslechterde de situatie en heb samen met een ambulance chauffeur (op dat event in dienst als EHBO'er) een monitor aangesloten.

Na dat zij "Unrisponsive/pain" was (op bewustzijn niveau) kreeg zij ook een bradicardie (30 * p/m)

Uiteraard een ambulance laten komen. Deze was er vrij snel bij.



zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #87 Gepost op: 9 maart 2013, 22:21:00
Met enige verbazing lees ik hier allemaal reacties van mensen die denken een goede ABCDE te kunnen afnemen, vervolgens weten hoe de begrippen AMPLE en MIST geinterpreteerd moeten worden, maar zich gepasseerd voelen door een ambu pleeg die niet eerst een overdracht aanhoort, maar direct een beeld wil krijgen over de toestand van de patient.... Terwijl als je echt weet waar je het over hebt, je dit helemaal niet vreemd moet vinden. De A staat voor ademweg, niet voor " Aardig vragen aan een EHBO-er wat er gebeurd is" alles wat een omstander aan info kan geven komt pas in de ample, en eventueel al eerder, namelijk in de E. De ABCD en E zal een pleeg toch echt zelf nalopen bij een slechte patient.....


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #88 Gepost op: 9 maart 2013, 22:31:50
In de ogen van 024 is iedereen die geen vpk is minder dan zijzelf. Dat blijkt uit alle postings van haar, ook in andere draadjes...
En respect voor anderen laat ze ook niet veel blijken.
Soms zegt ze nog wel eens iets wat bijdraagt aan de discussies, maar ik wordt echt kotsmisselijk van haar attitude op dit forum.
I rest my case  :-X

Die'' goedkope cursus''  http://goedkopecursus.nl/cursus-Omgaan_met_je_eigen_frustraties_en_emoties_op_het_werk.html  is trouwens helemaal zo goedkoop niet.... ;) ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #89 Gepost op: 9 maart 2013, 22:35:42
Die'' goedkope cursus''  http://goedkopecursus.nl/cursus-Omgaan_met_je_eigen_frustraties_en_emoties_op_het_werk.html  is trouwens helemaal zo goedkoop niet.... ;) ;D ;)

Ze willen mij naar die dure cursus toe sturen omdat ik een EHBO-er die zich gepasseerd voelt door een ambulanceverpleegkundige een jankerd noem.