Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49368 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #90 Gepost op: 9 maart 2013, 22:44:57
Ze willen mij naar die dure cursus toe sturen omdat ik een EHBO-er die zich gepasseerd voelt door een ambulanceverpleegkundige een jankerd noem.

Tja in cursusland zijn er zat leuke en minder leuke/dure en minder dure ''onzin'' cursussen te vinden  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #91 Gepost op: 9 maart 2013, 22:47:14
Tja in cursusland zijn er zat leuke en minder leuke/dure en minder dure ''onzin'' cursussen te vinden  ;)

Voor 850 euro kan je ook tien goede flessen wijn kopen, die helpen prima tegen een beetje frustratie en emotie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #92 Gepost op: 9 maart 2013, 22:51:06
Ik kan me soms ook wel wat verbazen over Eerste hulpverleners en minder in ehbo getrainde burgers die mij van alles en nog wat willen overdragen, aan komen zetten met ingevulde overdracht/eerste hulp A3 en A4 formulieren en/of een mondelinge overdracht starten die bij een willekeurige klinische les niet zou misstaan, maar waarvoor we in de acute zorg vrij weinig tijd hebben.

wat de AVP ter plekke wil doen is het volgende:

1. zelf een primary survey verrichten, dwz. de ABCDE wordt gecheckt en zonodig wordt direct ingegrepen, verstoring van dit onderzoek door anderen werkt behoorlijk irriterend en wordt vrij zelden op prijs gesteld door het ambulanceteam.

2. kort aanhoren van het verhaal van DE PATIENT en in tweede instantie van omstanders die erbij waren, veelvuldig moeten we goedwillende omstanders/familieleden/collega's van patient etc onderbreklen met het verzoek /opdracht even te wachten met hun info tot wij het verhaal van DE PATIENT hebben gehoord. De patient behoeft zorg, niet het ego of goedbedoelde actie van hulpvaardige derden.
 3. Secundary survey, met daarin het lichamelijk onderzoek en monitoring van de patient, hier wordt zelden aanwezigheid van derden getolereerd aangezien de privacy van de patient hier in het geding kan komen door aanwezigheid van derden.

In het geval van acute verstoorde vitale functies is er in eerste instantie vrij weinig tijd voor aanhoren van derden en wordt er direct therapeutisch ingegrepen door het ambulancteam. Later is er mogelijk nog tijd om derden aan te horen, meestal neemt de ACH die taak op zich als de AVP nog druk bezig is. Geen onwil maar belang van de patient staat voorop, en niet onze eigen ego's. Dat laatste mag iedere eerste hulpverlener ter harte nemen cq. in een herhalingsles verspreiden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #93 Gepost op: 9 maart 2013, 22:51:36
Voor 850 euro kan je ook tien goede flessen wijn kopen, die helpen prima tegen een beetje frustratie en emotie.

Ik weet nog wel wat mooie jaargangen en chateaux ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #94 Gepost op: 9 maart 2013, 22:53:04
De opleiding

De initiële opleiding ambulancechauffeur omvat twee taakaccenten. Te weten het medisch assisterend en het vervoerstechnische gedeelte. Het medisch assisteren is geënt op het assisteren van de collega ambulanceverpleegkundige tijdens de zorgverlening aan de patiënt. De ambulanceverpleegkundige verricht de daadwerkelijke medische handelingen, waarbij de ambulancechauffeur assisteert in het aanreiken en zonodig het handelingsgereed maken van materialen en medicamenten.
http://www.academievoorambulancezorg.nl/opleidingen/ambulancechauffeur/initiele-opleiding/inhoud-van-de-opleiding

Meer dan het alleen aansluiten van de monitor zou de ambulancechauffeur dus niet mogen doen, laat staan interpreteren

De tijd dat de chauffeur een pakezel was ligt volgens mij ver achter ons. Er zijn diverse omstandigheden waarin een chauffeur meer doet dan alleen maar aansluiten. Bij "grotere" incidenten wordt van de chauffeur verwacht zelfstandig slachtoffers te kunnen  beoordelen. primary en secondary survey horen hier ook dus ook bij. Een vooraankondiging doen volgen MIST komt ook regelmatig voor als het achter erg druk is.

Er zijn diverse "eerste hulp aanbieders" die de ehbo doen bij grote feesten en evenementen waar zowel ambulance verpleegkundigen als chauffeurs werken in hun vrije tijd. Een collega van mij die ook voor zo'n organisatie werkt vertelde dat een ambulance chauffeur en verpleegkundige bij een groot evenement ook meteen het reanimatieteam zijn. Samen sturen zij dan ook de rest van de ehbo'ers aan. Van die organisatie heb ik zelf ook een keer in een van de ehbo containers gestaan omdat wij bij een slachtoffer geroepen waren. hier wordt gewoon gewerkt met goede monitors waar oa saturatie en bloeddruk mee te meten is.

Uiteraard is er altijd een verpleegkundige of een arts die de eindbeoordeling doet van alle meetgegevens en dan een beslissing maakt om ambulance te laten komen bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is dat je altijd even vraagt aan de omgeving wat er gebeurd is. Ook als dat ehbo'ers zijn en mocht er dan een ambuchauffeur zijn die gewoon een nette abcde overdracht kan doen kun je dat als basis gebruiken lijkt mij.... sowieso doen wij (ambulance) toch ook altijd weer even ons eigen onderzoek??


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #95 Gepost op: 9 maart 2013, 22:54:20
Ik weet nog wel wat mooie jaargangen en chateaux ;-)

Stuur maar een PM als je wilt. Ze hebben me 0.5% gekort op mijn pensioentje dus ik hou me van harte aanbevolen. Dat ze me korten komt ook omdat ambulanceverpleegkundigen niet op de nullijn willen.

Als ik het allemaal combineer moet ik als gepensioneerde inleveren zodat de ambulanceverpleegkundige meer geld kan verdienen terwijl de EHBO-er eigenlijk al jullie werk gewoon doet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #96 Gepost op: 9 maart 2013, 22:59:24
Een collega van mij die ook voor zo'n organisatie werkt vertelde dat een ambulance chauffeur en verpleegkundige bij een groot evenement ook meteen het reanimatieteam zijn. Samen sturen zij dan ook de rest van de ehbo'ers aan. Van die organisatie heb ik zelf ook een keer in een van de ehbo containers gestaan omdat wij bij een slachtoffer geroepen waren. hier wordt gewoon gewerkt met goede monitors waar oa saturatie en bloeddruk mee te meten is.


Tijdens werktijd doen ze dit binnen het landelijk protocol ambulancezorg maar dat blijft allemaal precies zo van toepassing als je in de vrije tijd bij klust?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #97 Gepost op: 9 maart 2013, 23:07:22
Stuur maar een PM als je wilt. Ze hebben me 0.5% gekort op mijn pensioentje dus ik hou me van harte aanbevolen. Dat ze me korten komt ook omdat ambulanceverpleegkundigen niet op de nullijn willen.

Als ik het allemaal combineer moet ik als gepensioneerde inleveren zodat de ambulanceverpleegkundige meer geld kan verdienen terwijl de EHBO-er eigenlijk al jullie werk gewoon doet.

ROFL ;D ;D ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #98 Gepost op: 9 maart 2013, 23:12:24
Tijdens werktijd doen ze dit binnen het landelijk protocol ambulancezorg maar dat blijft allemaal precies zo van toepassing als je in de vrije tijd bij klust?

Ik vraag mij ook af hoe dat inderdaad is geregeld. Ook met betrekking tot voorbehouden handelingen e.d. Ik heb ooit begrepen dat je als verpleegkundige per organisatie wordt geautoriseerd voor voorbehouden handelingen en dat wat bij de ene organisatie mag niet per definitie ook bij andere mag. Heb zelfs begrepen dat als je werkt bij een ambulancedienst je niet per definitie ook hetzelfde mag bij een andere ambulancedienst.

Wellicht offtopic maar ben wel benieuwd en dan vooral in het licht van evenementenhulpverlening waar anderen dan de reguliere ambulancedienst de ALS-zorg leveren.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #99 Gepost op: 9 maart 2013, 23:15:10
Tijdens werktijd doen ze dit binnen het landelijk protocol ambulancezorg maar dat blijft allemaal precies zo van toepassing als je in de vrije tijd bij klust?

Ik weet van de collega dat er de evenementen altijd een arts aanwezig is. Op hun site www.ems.nl kan ik niet vinden of ze bij evenementen het LPA volgen. Ik neem aan dat de arts die er aanwezig is de uiteindelijke eindverantwoordelijke is. Helaas is dit dus wel een aanname...