Hallo allemaal,
Dit is volgens mij mijn eerste berichtje op dit forum.
Ik wou hem direct aftrappen met een vraag..
Tijdens inzetten op zeer diverse evenementen, groot en klein, heb ik regelmatig een ambulance nodig.
Wat mij vaak opvalt is dat wanneer er een ambulance ter plaatse komt de verpleegkundige altijd direct met het slachtoffer bezig gaat en de chauffeur de spullen gaat klaar zetten/pakken.
Tijd voor een overdracht wordt er helaas zo goed als nooit gemaakt. Ik vind dit nogal jammer omdat wij natuurlijk al een tijdje bij de patient zijn en mogelijk al een deel van zijn verhaal hebben aangehoord.
Even met een werkelijk gebeurde casus:
Kregen op een dancefeest in Amsterdam een melding dat er een meisje lusteloos tegen een paal aan stond.
Ik ging ter plaatse samen met een collega. Uiteraard het meisje weg gehaald (ze kon nog net lopen) uit de drukte naar de EHBO-post.
Meisje gesproken en gevraagd wat zij allemaal gebruikt had enzovoort (AMPLE). Dit uiteraard allemaal genoteerd op een sitrap formulier.
Na een minuutje of 5 verslechterde de situatie en heb samen met een ambulance chauffeur (op dat event in dienst als EHBO'er) een monitor aangesloten.
Na dat zij "Unrisponsive/pain" was (op bewustzijn niveau) kreeg zij ook een bradicardie (30 * p/m)
Uiteraard een ambulance laten komen. Deze was er vrij snel bij.
Zoals boven al staat aangegeven ging de pleeg rechstreeks op het slachtoffer af. Zij vroegen ons niet naar de informatie die wij hadden verzameld op het moment dat zij nog aanspreekbaar was.
Waarom word dit vaak overgeslagen door ambulance personeel? Ik kan begrijpen dat de pleeg verantwoordelijk wordt voor het slachtoffer en ja, bij deze casus was directe zorg noodzakelijk. Maar ook de chauffeur vroeg niks aan ons. Tijdens het ter plaatse behandelen van het slachtoffer gaven ze haar pijnprikkels om haar dezelfde vragen te stellen waar wij de antwoorden al op papier hadden staan.
Soms krijg ik het gevoel dat de waarde van een EHBO'er (en in dit geval zelfs een ambulancechauffeur die er bij was) word onderschat.
Uiteraard zal ik dit niet posten als dit een eenmalig voorkomend iets was.
Groeten!