Directe benadering is ok, maar ga dan niet lopen schofferen. 'Jankende EHBO-er', 'liever 1000 EHBO' ers een rotgevoel dan 1 ambulanceverpleegkundige'. Denigrerende opmerkingen over Oranje Kruis boekje.
En dat allemaal vanwege een vraag.
Natuurlijk blijft het onverlet dat de schoenmaker zich bij zijn leest moet houden. Maar daar kan je ook op wijzen zonder anderen het gevoel te geven dat ze wat haar betreft minkukels zijn. Overigens was ik zeker niet de enige bij wie dit opviel.
Je mag je ook direct tot mij richten als je klachten hebt. Expert heeft waarschijnlijk wel iets beters te doen dan mij straf te gaan geven omdat ik schoffeer.
Voorts wil ik je er op wijzen dat ik ga over mijn eigen woorden. Waarom is de zinsnede "infantiel boekwerkje" schofferen en mij hier "übermensch" te noemen geen schofferen?
Wie trekt er hier daadwerkelijk de discussie uit verband? De primaire vraag was al beantwoord. Joost van de reddingsbrigade heeft in een later stadium iets gepost. Ik hem twee maal gevraagd wat hij precies bedoelde, hij heeft wel twee keer de moeite genomen om het begrip "doorverwijzing" nader te duiden.
Het is forumlid Willem D. die daarna iets post, echter spreekt geen mens hem er op aan. Dat hoeft ook niet want Willem heeft al vaker aangegeven dat hij hier zelf uitmaakt wat hij post en ook zelf wel uitmaakt of hij er nadere toelichting wil geven.
Vervolgens post Patriess hier iets over taken en opleidingen, het hele forum gaat er blind in mee. Terwijl niemand schijnt te beseffen dat ABCDE-methodiek niet behoort tot de lessstof van de EHBO. Daarna vergalopperen nog meer leden zich door te beginnen over bloedwaarden, klachten indienen tegen medisch professionals en bedenkt niemand zich dat ECG analyse niet behoort tot aangeleerde vaardigheden binnen de EHBO, sterker nog er komen opmerking over relevantie van ingenomen medicijnen.
Ik hoef er geen doekjes om te winden of me enigzins in te houden. Geen enkele EHBO-er kan mij vertellen waar ze deze kennis vandaan hebben. Als ze het "weten" dan is het vergaarde "kennis" van het internet. Dat maakt je geen deskundige maar een autodidact. Het is zelfs bespottelijk om te denken dat een ambulanceverpleegkundige een soort plicht heeft om tijd te schenken aan zelfbenoemde medische experts die op basis van niets een vorm van expertise claimen.
Omdat ik stel dat geen enkele EHBO-er ooit examen heeft gedaan waardoor men deskundig kan zijn op gebied van de genoemde onderwerpen stel ik ze niet gelijk aan minkukels. Een aantal feitelijkheden op noemen valt ook niet onder schofferen of denigreren.
Ik heb zelfs alle ruimte opengelaten voor iedereen, zelfs aangeboden om openbaar excuus te maken. Men hoeft alleen even de hoofdstukken of de bladzijden op te noemen van het lesboek. Als niemand dat doet neem ik aan dat het er helemaal niet in staat, dus dat geen EHBO-er er ooit een proeve van bekwaamheid in af heeft hoeven te leggen waardoor de EHBO-er op al deze onderwerpen gelijk staat aan een leek.
Om er ook maar een mooi spreekwoord in te gooien: "De waarheid is hard"