Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49378 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 9 maart 2013, 17:30:00
Ik sluit me bij het bovenstaande aan, het oranje kruis is misschien representatief voor de gemiddelde huisvrouw met een diploma, maar meer ook niet. Veel van de "OK-regeltjes" worden ook meteen weer overboord gegooid als je in een serieuze setting hiermee bezig gaat.

Ik denk dat het hier soms niet helemaal duidelijk is in welke situaties "EHBO-ers" werken, soms bijvoorbeeld binnen een opvangteam met verpleegkundigen en artsen. Dat er geen "professionele" EHBO-ers bestaan in ook onzin, er zijn genoeg mensen die betaald worden om op een behoorlijk niveau BLS hulpverlening te leveren. Dan heb ik het zeker niet over de lokale EHBO-club...

Misschien zegt het ook wat dat het e.e.a. in medische setting vrijwel altijd soepel verloopt met het ambulance en MMT personeel. Dat kan ik niet bepaald zeggen over de samenwerking met bijvoorbeeld de blauwe tak van sport bij medische meldingen, met alle respect uiteraard. O0 (Ja, ik heb hier voorbeelden van, nee die komen niet op het web.)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 9 maart 2013, 17:33:24
Directe benadering is ok, maar ga dan niet lopen schofferen. 'Jankende EHBO-er', 'liever 1000 EHBO' ers een rotgevoel dan 1 ambulanceverpleegkundige'. Denigrerende opmerkingen over Oranje Kruis boekje.

En dat allemaal vanwege een vraag.

Natuurlijk blijft het onverlet dat de schoenmaker zich bij zijn leest moet houden. Maar daar kan je ook op wijzen zonder anderen het gevoel te geven dat ze wat haar betreft minkukels zijn. Overigens was ik zeker niet de enige bij wie dit opviel.

Je mag je ook direct tot mij richten als je klachten hebt. Expert heeft waarschijnlijk wel iets beters te doen dan mij straf te gaan geven omdat ik schoffeer.

Voorts wil ik je er op wijzen dat ik ga over mijn eigen woorden. Waarom is de zinsnede "infantiel boekwerkje" schofferen en mij hier "übermensch" te noemen geen schofferen?

Wie trekt er hier daadwerkelijk de discussie uit verband? De primaire vraag was al beantwoord. Joost van de reddingsbrigade heeft in een later stadium iets gepost. Ik hem twee maal gevraagd wat hij precies bedoelde, hij heeft wel twee keer de moeite genomen om het begrip "doorverwijzing" nader te duiden.

Het is forumlid Willem D. die daarna iets post, echter spreekt geen mens hem er op aan. Dat hoeft ook niet want Willem heeft al vaker aangegeven dat hij hier zelf uitmaakt wat hij post en ook zelf wel uitmaakt of hij er nadere toelichting wil geven.

Vervolgens post Patriess hier iets over taken en opleidingen, het hele forum gaat er blind in mee. Terwijl niemand schijnt te beseffen dat ABCDE-methodiek niet behoort tot de lessstof van de EHBO. Daarna vergalopperen nog meer leden zich door te beginnen over bloedwaarden, klachten indienen tegen medisch professionals en bedenkt niemand zich dat ECG analyse niet behoort tot aangeleerde vaardigheden binnen de EHBO, sterker nog er komen opmerking over relevantie van ingenomen medicijnen.

Ik hoef er geen doekjes om te winden of me enigzins in te houden. Geen enkele EHBO-er kan mij vertellen waar ze deze kennis vandaan hebben. Als ze het "weten" dan is het vergaarde "kennis" van het internet. Dat maakt je geen deskundige maar een autodidact. Het is zelfs bespottelijk om te denken dat een ambulanceverpleegkundige een soort plicht heeft om tijd te schenken aan zelfbenoemde medische experts die op basis van niets een vorm van expertise claimen.

Omdat ik stel dat geen enkele EHBO-er ooit examen heeft gedaan waardoor men deskundig kan zijn op gebied van de genoemde onderwerpen stel ik ze niet gelijk aan minkukels. Een aantal feitelijkheden op noemen valt ook niet onder schofferen of denigreren.

Ik heb zelfs alle ruimte opengelaten voor iedereen, zelfs aangeboden om openbaar excuus te maken. Men hoeft alleen even de hoofdstukken of de bladzijden op te noemen van het lesboek. Als niemand dat doet neem ik aan dat het er helemaal niet in staat, dus dat geen EHBO-er er ooit een proeve van bekwaamheid in af heeft hoeven te leggen waardoor de EHBO-er op al deze onderwerpen gelijk staat aan een leek.

Om er ook maar een mooi spreekwoord in te gooien: "De waarheid is hard"


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 9 maart 2013, 17:38:21
Er zijn inderdaad meerdere opleidingen en vaak aanvullende opleidingen waar dingen als de abc en mist wel voorkomen.
En daarnaast kan een ehv'er ook meer achtergrond hebben dan alleen uit het oranje kruis boekje f aanvullend.

Hoe weet je als ambulanceverpleegkundige of arts wat voor soort EHBO-er je voor je neus hebt? In Nederland is het niet raar om Oranje Kruis te nemen als de maatstaf voor EHBO. Welke status hangt er aan de aanvullende cursus? Is de EHBO-er dan capabel genoeg? ECG en bepalen van relevante medicatie behoort ook tot de expertise?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #43 Gepost op: 9 maart 2013, 17:38:24

In mijn ogen zijn er geen vakjes met EHBO'er, AVP, arts etc. waarin de kennis zit opgesloten met muurtjes ertussen. We zijn allemaal mensen, de een weet meer dan de ander, sommigen hebben veel ervaring, anderen veel theoretische kennis. Kennis en kunde is daarom glijdende schaal, waar iedereen zich ergens op bevindt. En daarin is een titel of diploma lang niet altijd het belangrijkste.

Mooi voorbeeld: we hebben fantastisch universitair opgeleide weermannen- en vrouwen, maar iedere boer weet gewoon wanneer hij het hooi van het land moet halen voordat het gaat regenen, ZONDER weerbericht!

Dit gaat me echt te ver. Er is een vrij duidelijke scheiding in Nederland tussen zorgprofessionals en leken, en als je moeite hebt dat te accepteren dan snap ik dat woorden van 024 (extra) hard aankomen. Eerste hulpverleners hebben een basis opleiding om eerste hulp te verlenen, en sommigen kunnen iets meer dan dat, maar tot je een opleiding tot verpleegkundige of arts hebt afgerond blijf je een lekenhulpverlener. Als je het met je boerenverstand kan oplossen is er geen dokter of verpleegkundige nodig, maar ik help het je hopen dat je niet over het hoofd ziet waar het slachtoffer blijvend letsel aan overhoudt.

Ik werk altijd met heel veel plezier op evenementen met EHBO-ers, en ik maak gelukkig niet al te vaak mee dat er helden rondlopen met een ALS uitrusting in hun rugzak. Je moet dit (vrijwilligers)werk doen omdat je het leuk vindt, niet voor de goedkeuring of waardering van ambuplegen of artsen.
Tot slot vind ik ook dat er bij een monitor iemand hoort die daar wat mee kan doen, en daar vallen ambuchauffeurs ook niet onder. Ja, ze kunnen aansluiten en nee, ze mogen daar niet naar handelen. Je meet de hemodynamiek en respiratie mee, en het behandelen daarvan valt grotendeels onder de voorbehouden handelingen. Als je het niet vertrouwt, bel dan direct 112 in plaats van tijd verspillen tot je een meting vindt die je gevoel onderbouwt. Dat is namelijk een van de grootste fouten die je als lekenhulpverlener kan maken...
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #44 Gepost op: 9 maart 2013, 17:40:44
Ik snap helemaal dat een niet-stabiele patient de eerste aandacht verdient, maar ik kan je aanraden om eens vaker naar andere te luisteren. Je hoeft niet te doen wat ze zeggen, maar gewoon horen wat ze te vertellen hebben. Dat maakt de wereld een stuk prettiger en ik ben er van overtuigd dat je ook nog tot betere oplossingen komt. Mensen die het allemaal zelf denken te kunnen, zijn over het algemeen minder succesvol dan zij die samenwerken!

Helemaal mee eens, het getuigd nog eens gewoon van goed fatsoen dat een ambulanceverpleegkundige even communiceert met de ehbo-er. Mijn ervaring is dat de meeste ambulanceverpleegkundigen dat ook doen.

Er zijn inderdaad meerdere opleidingen en vaak aanvullende opleidingen waar dingen als de abc en mist wel voorkomen.
En daarnaast kan een ehv'er ook meer achtergrond hebben dan alleen uit het oranje kruis boekje f aanvullend.

Een ambulanceverpleegkundige kan dat ook niet aan je neus zien. Bovendien is het voor hen ook niet bij te houden wat er allemaal is.
Overigens is het maar zeer de vraag wat de meerwaarde is. Als ebho-er beschik je maar over twee handen en een verbandtas.
Wil je meer ga dan beginnen aan studie voor verpleegkundige of bij een professionele organisatie die hulpverlening bij evenementen doet.

En eerlijk is eerlijk ik kom in de hulpverleningswereld ook in de evenementen hulpverlening nogal wat mensen tegen met allerlei plussen op het gebied van ehbo vanwaar de nut en noodzaak uiterst discutabel zijn. Professionals uit de witte kolom zijn daar inderdaad behoorlijk sceptisch over en soms zelfs wel allergisch voor


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 9 maart 2013, 17:53:15
Helemaal mee eens, het getuigd nog eens gewoon van goed fatsoen dat een ambulanceverpleegkundige even communiceert met de ehbo-er. Mijn ervaring is dat de meeste ambulanceverpleegkundigen dat ook doen.


In het eerste bericht van deze discussie heeft de ambulanceverpleegkundige dit niet gedaan. De schrijver van het bericht geeft aan dat het niet de eerste keer is dat ambulanceverpleegkundigen dit niet doen. Mag ik door jouw reactie af leiden dat deze ambulanceverpleegkundigen onfatsoenlijk waren?

Op grond van wat moet de ambulanceverpleegkundige beter samenwerken met deze EHBO-ers? Is het zo dat de ambulanceverpleegkundige minder succesvol zal zijn als hij denkt dat verdere inbreng van een EHBO-er overbodig is?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #46 Gepost op: 9 maart 2013, 18:06:18
In het eerste bericht van deze discussie heeft de ambulanceverpleegkundige dit niet gedaan. De schrijver van het bericht geeft aan dat het niet de eerste keer is dat ambulanceverpleegkundigen dit niet doen. Mag ik door jouw reactie af leiden dat deze ambulanceverpleegkundigen onfatsoenlijk waren?

Op grond van wat moet de ambulanceverpleegkundige beter samenwerken met deze EHBO-ers? Is het zo dat de ambulanceverpleegkundige minder succesvol zal zijn als hij denkt dat verdere inbreng van een EHBO-er overbodig is?

Daarbij is er, volgens mij, ook nog een verschil of je netjes behandeld wordt of dat er tijd wordt gemaakt voor een overdracht. Het eerste hoort bij het vak als professional en het tweede is een professionele afweging van de AVP'er.

Heb het meerdere keren mogen meemaken dat ik geen overdracht heb gedaan maar wel netjes behandeld ben door betreffende ambulancebemanning.


RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #47 Gepost op: 9 maart 2013, 18:29:57
Volg deze discussie al een tijdje en ik vind het frapant en bovenal belachelijk dat er nog steeds personen, verpleegkundigen en artsen zijn die denken dat ABCDE, AMPLE en MIST uitsluitend zijn voorbehouden aan de professionele hulpverleners. Totaal achterhaald.
Het mag geen strijd zijn of worden tussen EHBO-ers en ambulancepersoneel maar enige meerkennis kan totaal geen kwijt om de kwaliteit van de EHBO te verbeteren.
Als je kijkt naar de verschillen tussen Nederlandse en buitenlandse EHBO opleidingen dan schieten de tranen in je ogen wat betreft de totale ontkenning en onthouding van de ABCDE in de Nederlandse EHBO zoals die wordt gepredict door het Oranje Kruis en haar allianties.
Geen wonder en zeer begrijpelijk dat het vertrouwen van de professionele zorg in en juist door de huidige EHBO opleidingen slecht is en ambulanceverpleegkundigen denken "daar hebben we weer een slecht opgeleide EHBO-er".
Het is geen afvallen van het Oranje Kruis maar een pure constatering dat de ABCDE totaal ontbreekt waar andere EHBO opleidingen dan het Oranje Kruis of direct daaraan gekoppeld dit wel toepassen.
Zolang iedereen zich blijft conformeren aan het Oranje Kruis en denkt dat alleen het Oranje Kruis DE standaard is  blijven we in een kringetje van discussies rondhangen.
Inderdaad het Oranje Kruis is DE standaard, maar alleen voor de huis,tuin en keuken EHBO. Bij "echte" ongevallen voldoet het Oranje Kruis niet meer.
Met uitzondering van de Nederlandse LPEV is er geen enkele landelijk EHBO opleiding die de ABCDE toepast en dat aandurft. Dat maakt LPEV niet onmiddelijk beter maar ze sluiten wel aan bij de rest van de wereld in tegenstelling tot het Oranje Kruis.
Als iedereen zich blijft conformeren aan de dalende kwaliteit door het Oranje Kruis zelf, dan zakken wij internationaal gezien steeds verder weg.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #48 Gepost op: 9 maart 2013, 18:49:52
...
Zolang iedereen zich blijft conformeren aan het Oranje Kruis en denkt dat alleen het Oranje Kruis DE standaard is  blijven we in een kringetje van discussies rondhangen.
Inderdaad het Oranje Kruis is DE standaard, maar alleen voor de huis,tuin en keuken EHBO. Bij "echte" ongevallen voldoet het Oranje Kruis niet meer.
...

Interessante opmerking, want wat is het verschil tussen huis, tuin en keuken- EHBO en evenementen- EHBO? Iemand die kan lopen kan naar de EHBO-post of een pleister uit de verbanddoos halen. Iedereen die niet kan lopen heeft behoefte aan professionele hulp ::)

Kortom, ook ik ben bekend met de ABCDE/ MIST/METHANE/AMPLE/AVPU/ GCS/EMV maar is het echt van toegevoegde waarde voor een lekenhulpverlener??? Zowel in een thuissetting of evenementensetting?

Een EHBO'er blijft een lekenhulpverlener al wordt hij of zij er voor betaald. Zelfs een politieagent en brandweerman bijven op EHBO-gebied een lekenhulpverlener. Is dit erg, lijkt mij niet want het is nuttig met wat er wel gedaan wordt door al die "leken" inclusief ikzelf 0098

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 9 maart 2013, 18:51:54
Met uitzondering van de Nederlandse LPEV is er geen enkele landelijk EHBO opleiding die de ABCDE toepast en dat aandurft.

Ben je aandeelhouder?

Je heb zeker de afgelopen 15 jaar geen cursus bij mij gedaan.