Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49363 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #70 Gepost op: 9 maart 2013, 19:39:12
Nu er het nodige over de toon gezegd is kunnen we verder terug on-topic. Verdere reacties kunnen via de PM of in een bericht naar het moderatorteam. Off-topic reacties worden vanaf nu verwijderd ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #71 Gepost op: 9 maart 2013, 19:42:52
Ik denk dat het dan wijzer is om bij je zelf eens na te gaan hoe het komt dat je elke keer in conflict raakt met je medeforumleden. Je hoeft het zeker niet eens te zijn met elkaar, maar een andere toonzetting kan heel verhelderend werken.

Nee, dat is helemaal niet wijzer. Ik hou me totaal niet in en ga niet over een grens van onbetamelijk gedrag.

Ik stoor mij het meeste aan het bericht van Willem D. De man die in diverse topics als verzocht is om te onderbouwen maar doodleuk dat weten dat hij dat niet hoeft. Daarna lopen dingen steeds verder uit de hand.

Een climax is wat mij betreft wel ongeveer bereikt als hier gepost wordt

Citaat
In mijn ogen zijn er geen vakjes met EHBO'er, AVP, arts etc. waarin de kennis zit opgesloten met muurtjes ertussen. We zijn allemaal mensen, de een weet meer dan de ander, sommigen hebben veel ervaring, anderen veel theoretische kennis. Kennis en kunde is daarom glijdende schaal, waar iedereen zich ergens op bevindt. En daarin is een titel of diploma lang niet altijd het belangrijkste.

De meeste artsen of verpleegkundigen kiezen inderdaad een mildere toon om bezwaar te maken tegen dit soort opvattingen. Daarom ben ik blij dat ik hier lid mag zijn, oude chirurgen hebben geen communicatie-training gehad en zeggen het gewoon net iets anders. Als het de tere zieltjes raakt is het niet mijn probleem.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #72 Gepost op: 9 maart 2013, 19:56:19
Om weer even terug te komen bij het onderwerp: wij hebben als brandweerlieden de ABCDE-methode aangeleerd gekregen. De reden daarvoor is primair een stukje eenduidige berichtgeving naar de ambulance toe en het kunnen vaststellen van (levensbedreigende) problemen, zoals een 'insufficiënte ademhaling' of geblokkeerde luchtweg. In normale situaties zal de ambulanceverpleegkundige het ABCDE-verhaaltje zelf ter controle nogmaals uitvoeren en dat is helemaal goed. Het belangrijkste is om in chaotische situaties een verpleegkundige snel inzichtelijk te geven bij welke slachtoffers de grootste problemen zijn............denk ik ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #73 Gepost op: 9 maart 2013, 19:59:27
Om weer even terug te komen bij het onderwerp: wij hebben als brandweerlieden de ABCDE-methode aangeleerd gekregen. De reden daarvoor is primair een stukje eenduidige berichtgeving naar de ambulance toe en het kunnen vaststellen van (levensbedreigende) problemen, zoals een 'insufficiënte ademhaling' of geblokkeerde luchtweg. In normale situaties zal de ambulanceverpleegkundige het ABCDE-verhaaltje zelf ter controle nogmaals uitvoeren en dat is helemaal goed. Het belangrijkste is om in chaotische situaties een verpleegkundige snel inzichtelijk te geven bij welke slachtoffers de grootste problemen zijn............denk ik ;)

Het primaire doel van ABCDE methodiek is niet het stukje eenduidige berichtgeving hoor.


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #74 Gepost op: 9 maart 2013, 20:02:20

Je heb zeker de afgelopen 15 jaar geen cursus bij mij gedaan.

Ok sorry, je werkt ook landelijk.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #75 Gepost op: 9 maart 2013, 20:06:13
Het primaire doel van ABCDE methodiek is niet het stukje eenduidige berichtgeving hoor.

Soit, maar wel het kunnen inschatten van de belangrijkste (levensbedreigende) situaties en dat op een fatsoenlijke manier (met een aantal vaste parameters) aan de ambulance door kunnen geven. En natuurlijk zelf optreden waar mogelijk (ademweg vrijmaken, zuurstof toedienen etc.) :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #76 Gepost op: 9 maart 2013, 20:12:16
Soit, maar wel het kunnen inschatten van de belangrijkste (levensbedreigende) situaties en dat op een fatsoenlijke manier (met een aantal vaste parameters) aan de ambulance door kunnen geven. En natuurlijk zelf optreden waar mogelijk (ademweg vrijmaken, zuurstof toedienen etc.) :)

Je zou van mij een schouderklopje krijgen als je dat nu eens andersom zou draaien, nu is het optredend handelen ABCDE een soort bijzin geworden.

Als het gaat om berichten door te geven moet je bij een opleiding journalistiek zijn.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #77 Gepost op: 9 maart 2013, 20:16:59
Je zou van mij een schouderklopje krijgen als je dat nu eens andersom zou draaien, nu is het optredend handelen door een ademweg vrij te maken een soort bijzin geworden.

Hoofd- en bijzaken zijn soms nog wat lastig te scheiden hoor e050
Even zonder gekheid; wij worden natuurlijk getraind in het uitvoeren van de levensreddende handelingen. Dat je levensbedreigende situaties waar je niet direct iets aan kunt doen (kapotte long) daarbij kan inschatten is ook een primair doel. De 'overdracht' (om het zo maar even te noemen) naar de ambulance is ook belangrijk, maar uiteraard mag (of moet!) de verpleegkundige ten alle tijden de ABCDE-check nog een keer doen: hij of zij heeft er immers nét wat meer verstand van.

Kan ik een schouderklopje komen incasseren? 998765
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #78 Gepost op: 9 maart 2013, 20:40:02
Heel goed dat brandweermensen dat kunnen en uiterst nuttig.
Zij kunnen met hun persoonlijke beschermingsmiddelen bij slachtoffers komen die pas na bevrijding/evacuatie aan de ambulancedienst worden aangeboden. Als ze dat een ABCD/MIST overdracht / sitrap kunnen doen aan de ambulancedienst is dan kunnen zij daar hun voordeel mee doen en met de benodigde middelen klaar staan als het slachtoffer of de slachtoffers worden overgedragen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #79 Gepost op: 9 maart 2013, 20:47:03


Kan ik een schouderklopje komen incasseren? 998765

Jahoor, bij deze.