Ik kan me soms ook wel wat verbazen over Eerste hulpverleners en minder in ehbo getrainde burgers die mij van alles en nog wat willen overdragen, aan komen zetten met ingevulde overdracht/eerste hulp A3 en A4 formulieren en/of een mondelinge overdracht starten die bij een willekeurige klinische les niet zou misstaan, maar waarvoor we in de acute zorg vrij weinig tijd hebben.
wat de AVP ter plekke wil doen is het volgende:
1. zelf een primary survey verrichten, dwz. de ABCDE wordt gecheckt en zonodig wordt direct ingegrepen, verstoring van dit onderzoek door anderen werkt behoorlijk irriterend en wordt vrij zelden op prijs gesteld door het ambulanceteam.
2. kort aanhoren van het verhaal van DE PATIENT en in tweede instantie van omstanders die erbij waren, veelvuldig moeten we goedwillende omstanders/familieleden/collega's van patient etc onderbreklen met het verzoek /opdracht even te wachten met hun info tot wij het verhaal van DE PATIENT hebben gehoord. De patient behoeft zorg, niet het ego of goedbedoelde actie van hulpvaardige derden.
3. Secundary survey, met daarin het lichamelijk onderzoek en monitoring van de patient, hier wordt zelden aanwezigheid van derden getolereerd aangezien de privacy van de patient hier in het geding kan komen door aanwezigheid van derden.
In het geval van acute verstoorde vitale functies is er in eerste instantie vrij weinig tijd voor aanhoren van derden en wordt er direct therapeutisch ingegrepen door het ambulancteam. Later is er mogelijk nog tijd om derden aan te horen, meestal neemt de ACH die taak op zich als de AVP nog druk bezig is. Geen onwil maar belang van de patient staat voorop, en niet onze eigen ego's. Dat laatste mag iedere eerste hulpverlener ter harte nemen cq. in een herhalingsles verspreiden.