Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49499 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #150 Gepost op: 11 maart 2013, 07:22:19
Wel fijn dat je ondanks alle expertise een monitor nodig hebt om te beseffen dat je 112 moet bellen.

Als ik het goed gelezen heb in het eerste bericht heb je dan een volledig ingevuld sitrap formulier en kun je de ambulancedienst bellen om door te geven dat je tien minuten eerder een jong meisje dat nog net kon lopen je tent hebt binnengesleurd en ze nu inmiddels unresponsive/pain is en een  extreme bradycardie heeft.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #151 Gepost op: 11 maart 2013, 08:07:38
Wel fijn dat je ondanks alle expertise een monitor nodig hebt om te beseffen dat je 112 moet bellen.

De monitor was geen onderdeel van de discussie.

Het slachtoffer is goed behandeld door zowel mijn collega als ik en daarna ook door de prof. Hulpverleners.

Mijn vraag over de overdracht is beantwoord.
I rest my case.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #152 Gepost op: 11 maart 2013, 08:32:54
Ik vind het laakbaar handelen aangezien je door de aanwezigheid van een tent en een ambulancevoertuig de indruk wekt dat je een professionele hulpverlener bent. Als je een professionele hulpverlener bent en beseft dat je beperkt bent qua behandelmogelijkheden moet je zo min mogelijk tijd verliezen aan diagnostiek. Je dient te zorgen dat er iemand komt die wel bevoegd is om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen.

Een te trage hartstlag geeft in eerste instantie niet veel symptomen. Kortademingheid, hartkloppingen, vermoeidheid, verwardheid komen voor als de hartslag exteem laag begint te worden. Door bleekheid in gelaat kan je vermoeden dat er een Adams-Stokes aanval komt. Dit is een plotseling bewusteloosheid van ongeveer een halve minuut waarbij de ademhaling niet zal stoppen.

De monitor heeft geen enkel nut behoudens dat men kan zien dat er sprake is van een bradycardie en tijdens de bovengenoemde Adams-Stokes aanval is er een AV-blok, asystolie of mogelijk een VF te zien. Behandeling is medicatie of een pacemaker als blijkt dat een hartprobleem de onderliggende oorzaak is.

Wat kan een EHBO-er doen: Pols voelen en bij lage polsslag in combinatie met bovengenoemde symptomen professionele hulp inschakelen (112).


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #153 Gepost op: 11 maart 2013, 08:55:25

De monitor was geen onderdeel van de discussie.

Het slachtoffer is goed behandeld door zowel mijn collega als ik en daarna ook door de prof. Hulpverleners.

Mijn vraag over de overdracht is beantwoord. I rest my case.


Je brengt anders wel zelf ter sprake en sta mij toe dat ik daar dan wat kritische kanttekeningen bij plaats. Voorts behandel jij helemaal niemand en ik vraag mij ook af of die "behandeling" wel zo goed is geweest. Een monitor leidt namelijk geweldig af van jullie oorspronkelijke taak als Eerste Hulpverleners. Daar zit mijn bezwaar.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #154 Gepost op: 11 maart 2013, 09:23:31
Je brengt anders wel zelf ter sprake en sta mij toe dat ik daar dan wat kritische kanttekeningen bij plaats. Voorts behandel jij helemaal niemand en ik vraag mij ook af of die "behandeling" wel zo goed is geweest. Een monitor leidt namelijk geweldig af van jullie oorspronkelijke taak als Eerste Hulpverleners. Daar zit mijn bezwaar.

Expert.

Daar zit mijn bezwaar ook. Ik heb geen moeite met een EHBO-er die als passant een bradycardie mist. Alles wordt anders als je namens een ingehuurd bedrijf aanwezig bent als medisch hulpverlener. Je straalt iets uit door je optreden, je tent, je ambulancevoertuig, je monitor en als puntje bij paaltje komt kun je alleen een ambulance bellen.

Het is nogal absurd om hier de discussie te beginnen en daarna af te kappen met de conclusie dat je medisch juist hebt gehandeld.

Het is prima dat bedrijven deze dienst aanbieden maar het is dan:

a) Zo snel mogelijk 112 bellen en het zekere voor onzekere nemen

of

b) Monitor aansluiten maar op voorwaarde dat er ook een arts aanwezig is die direct kan ingrijpen. De aanwezigheid van een ambulanceverpleegkundige is onvoldoende aangezien deze persoon er aanwezig is namens het evenementenhulpverleningsbedrijf en niet namens de RAV.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #155 Gepost op: 11 maart 2013, 09:34:27
Ik begrijp jullie bezwaren en kan mij hier ook wel in jullie schoenen verplaatsen.

Iedereen leert ergens van toch?

Medisch hebben wij weinig kunnen doen, puur de vitale functies bewaken. Daar kwam dus een stoornis in die mijn collega heeft kunnen op pikken. En daarop word een ambulance gebeld.

Wij zelf mogen niet vervoeren daar zijn de auto's niet voor ingericht (niet lpa) plus er was zoals genoemd geen ambu pleeg van ons op dat feest.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #156 Gepost op: 11 maart 2013, 09:35:33
Je brengt anders wel zelf ter sprake en sta mij toe dat ik daar dan wat kritische kanttekeningen bij plaats. Voorts behandel jij helemaal niemand en ik vraag mij ook af of die "behandeling" wel zo goed is geweest. Een monitor leidt namelijk geweldig af van jullie oorspronkelijke taak als Eerste Hulpverleners. Daar zit mijn bezwaar.

Expert.
Ik kan niet in het hoofd van GS kijken, en weet dus niet hoe hij het bedoeld heeft, maar er zit wel een verschil in "iemand goed behandelen" en "iemand een goede behandeling geven".
Zo ga ik naar een professional voor een behandeling, maar zou ik het prettig vinden als ik door een ieder goed behandeld wordt.

Even alle gekheid op een stokje; ik vind zelf ook dat als je op een evenement staat als EHBO-er dat je een veel te hoog verwachtingspatroon genereert door er met een gele bus te gaan staan met allemaal apparatuur erin, die je van de eigenaar misschien wel mag gebruiken, maar waar je als EHBO-er eigenlijk niet zo veel mee kan. En ik ga dan mee met de opmerking van 024 die dat laakbaar vindt.

Terug naar het initiële onderwerp, ik ga er vanuit dat de AVP zelf weet wat hij doen moet, en terwijl hij begint zal ik hem/haar vragen of ik hem/haar even bij moet praten.
Dat ik daar MIST voor gebruik, is alleen voor mijzelf een ezelsbruggetje om te onthouden wat ik hem/haar kan vertellen.
Voor mij is het dan ook geen protocol wat mij is aangeleerd, voor mij is het een afkorting wat ervoor zorgt dat ik relevante info 'overdraag'.
Met name over het mechanisme kan ik als BHV-er vrij snel bijpraten, verwonding ziet hij zelf snel genoeg, overige symptomen zijn praktisch als het s.o. niet meer bij bewustzijn is, maar dat wel is geweest. En als ik iets heb gedaan, is het ook wel prettig als hij/zij dit weet.

Ik denk alleen dat de term overdracht in een casus met een BHV-setting al gauw wat overdone is, ik noem het dus bijpraten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #157 Gepost op: 11 maart 2013, 09:43:25
Ik begrijp jullie bezwaren en kan mij hier ook wel in jullie schoenen verplaatsen.

Iedereen leert ergens van toch?

Medisch hebben wij weinig kunnen doen, puur de vitale functies bewaken. Daar kwam dus een stoornis in die mijn collega heeft kunnen op pikken. En daarop word een ambulance gebeld.

Wij zelf mogen niet vervoeren daar zijn de auto's niet voor ingericht (niet lpa) plus er was zoals genoemd geen ambu pleeg van ons op dat feest.

Mijn grootste verwijt is aan het adres van je werkgever. Hij stuurt jullie naar evementen waar de kans groot is dat je de eerste opvang doet van mensen die allerhande soort drugs of alcohol gebruiken. Als je dat soort diensten wilt aanbieden moet de werkgever zorgen dat er een arts aanwezig is in de tent.

Op dat moment fungeert de tent als een voorportaal van de SEH terwijl het in de omschreven casus deze schijn wekt maar in feite een vertragende factor is geworden. Immers in passanten-ehbo zal men wel direct een ambulance bellen (onwel melding).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #158 Gepost op: 11 maart 2013, 09:47:47
Bedenk me trouwens nu dat als ik op een spoed-oproep in het ziekenhuis af ga, de monitor vaak pas als laatste wordt aangesloten. Gewoon kijken en voelen zegt al heel veel, en ik heb de zuurstof er al op en het infuus er al in (en al dan niet open) voordat ik de metingen heb. Therapie gaat voor diagnostiek, in de acute setting, en een klinische blik en kort lichamelijk onderzoek zegt eigenlijk al genoeg...
De monitor bevestigt vaak wat je al gevoeld en gezien hebt. Als de monitor je altijd moet vertellen wat er met de patient loos is, doe je je werk (als professional) toch niet helemaal goed.

Maar ja, het is natuurlijk wel vet cool kicken om met zo'n ding te zeulen op een evenement ;D

Om van EHBO-kleding in ambulancekleuren maar te zwijgen...
Arts  www.alphalog.nl


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #159 Gepost op: 11 maart 2013, 10:02:45
Het was voor ons niet ingeschaalt als risico evenement, anders gaan er idd artsen of plegen mee.

Wij dragen geel blauw en niet geel groen. Met duidelijk EHBO achter op en niet Medical Service o.i.d.