Waarom eigenlijk elke keer de nadruk op het ABCDE verhaal, je kunt er ook nog de F van fluids en de G van Glucose achter plakken.
In het kader van EHBO houdt het wel een beetje op bij het ABC verhaal toch?
Over het algemeen gaan EHBO crusussen juist niet zo in op de ABCDE methode. Een groot deel van de EHBO gaat juist niet over ABCD problemen. Een beetje kort door de bocht kom je in de EHBO bij een ABC probleem uit op reanimatie en bij een D probleem op stabiele zijligging. Beiden met alarmering 112.
Bij de grotere evenementen zie ik wel een meerwaarde van een ABCDE benadering. Met name bij een groot aanbod van slachtoffers. Het helpt mij dan om gestructureerd prioriteiten te stellen en hulpvragen te verdelen over hulpverleners.
Ook helpt een ABCD beeld van een slachtoffer bij het doorgeven van een verzoek voor een ambulance. Dat gaat bij ons namelijk altijd via onze eigen meldkamer. De ABCD geeft dan een goed handvat voor het doorgeven van een melding zodat onze eigen meldkamer de 112 centralist iets nuttigs kan vertellen.
Naar welke Fluids verwijs je? Circulerend vollume? Een drank en plaslijst?
De G van Glucose kan/mag ik zelf niet prikken tijdens een inzet. Als iemand dat zelf bij zich heeft dan weet men zelf ook vaak wel welke actie ze moeten nemen op een afwijkende waarde. En daar kunnen we dan vaak wel in voorzien.
Remco