Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49496 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #170 Gepost op: 11 maart 2013, 12:24:47
Waarom eigenlijk elke keer de nadruk op het ABCDE verhaal, je kunt er ook nog de F van fluids en de G van Glucose achter plakken.

In het kader van EHBO houdt het wel een beetje op bij het ABC verhaal toch?

Niet per se de nadruk hoor, ABC zijn zeer belangrijk, D mijns inziens ook belangrijk omdat je hier het bewustzijn beoordeelt en dit meestal de duidelijkste parameter is. E is niet per se nodig, al is aandacht voor exposure mijns inziens wel belangrijk in het kader van goede hulpverlening, bescherm iemand tegen hitte/koude. Dit ga je niet zozeer meten maar het Gebruik van de E in abcdE herinnert je hulpverlener er wel aan. F en G kunnen wij als Eerste Hulpverlener niets mee.

Elk niveau van hulpverlening, zij het passant, evenementenhulpverlener, (ambu)verpleegkundige, arts kan de abcdE op zijn eigen werk en denk niveau gebruiken als ruggesteun, en daar de geleerde handelingen aan ophangen.

Overigens is de E een klein beetje mijn stokpaartje(door dit forum)  0098
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #171 Gepost op: 11 maart 2013, 12:42:41
Oke, dan zijn er ook nog verschillende ABCDE-tjes. Als de D stabiele zijligging toepassen is heb ik verder niets gezegd en sluit ik me geheel aan bij jouw verhaal ;)

OK OK het was niet een 'beetje' kort door de bocht maar 'heel erg' kort door de bocht.  :D  98uiye

Ik doelde in de D op een U in de AVPU... -> Stabiel leggen, ABC bewaken 112 bellen voor een geel busje... (of ga ik nu weer iets kort door de bocht  :-\ )

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


helm

  • Gast
Reactie #172 Gepost op: 11 maart 2013, 13:12:34
OK OK het was niet een 'beetje' kort door de bocht maar 'heel erg' kort door de bocht.  :D  98uiye

Ik doelde in de D op een U in de AVPU... -> Stabiel leggen, ABC bewaken 112 bellen voor een geel busje... (of ga ik nu weer iets kort door de bocht  :-\ )

Remco

Ja,.. bij een ongevalsslachtoffer NOOIT de stabiele zijligging van het OK.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #173 Gepost op: 11 maart 2013, 13:16:13
Waarom eigenlijk elke keer de nadruk op het ABCDE verhaal, je kunt er ook nog de F van fluids en de G van Glucose achter plakken.

In het kader van EHBO houdt het wel een beetje op bij het ABC verhaal toch?

De F en de G zijn voor EHBO inderdaad veel te hoog gegrepen, dan praat je echt al over ALS of ATLS niveau.
De D (E eigenlijk niet zo veel) komen steeds vaker terug in de hulpverlening.

Mensen gebruiken steeds vaker drugs (word bijna als normaal gevonden op feesten). Ook de hoeveelheid van de werkende stof word steeds verhoogd, waardoor mensen veel vaker stoornissen krijgen in het bewustzijn.
Ik denk dat het oranje kruis daarin achter loopt door de D niet standaard aan te leren.

EFR, LPEV of NRK bieden dit wel (steeds vaker) aan in het standaard pakket.

Bij een D is het wel van belang er ALS zorg bij te halen. Dit kan zijn door een arts of pleeg op het evenement of door een ambulance.
Is er dus geen ALS op het evenement is er maar 1 juiste manier om te handelen en dat is door een ambulance te bellen.

Maar als er op grote evenementen waar ook ALS zorg aanwezig is voor iedereen die op de AVPU - P of U niveau zit een ambulance word gebeld kan de RAV blijven rijden volgens mij..

Ik wil nog wel erbij zeggen dat er bij dit topic veel ter sprake is gekomen wat een EHBO'er nou wel of niet moet kunnen. Ik geef o.a. 024 gelijk dat sommige EHBO'ers te veel doen en willen. 98uiye
Maar aan de andere kant denk ik dat dit soms de hulpverlening ook ten goede kan komen.
Over de casus van dit topic hadden wij alleen een monitor mee omdat deze in ons voertuig zat. Gaan wij met eigen vervoer naar een BLS event gaan  wij niet een monitor ophalen, maar alleen een EHBO tas.

Om door te gaan op René,
(verkeers)ongevallen worden ook niet behandeld bij het oranje kruis of rode kruis (3*, bij 4* komt die wel terug). Terwijl je als EHV'er toch wel die kennis moet hebben, bijvoorbeeld bij een auto cross. En dan niet het knippen, dat is voor de brandweer en het ALS personeel. Maar wel hoe fixeer ik iemand zijn nek, of hoe voer ik de lokrol uit.


helm

  • Gast
Reactie #174 Gepost op: 11 maart 2013, 13:20:07
Bij de TNCC gaat het als volgt verder:

F)   Full set of vital signs
G)   Give comfort measures
H)   History en head-to-toe assesment
I)   Inspect posterior surfaces


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #175 Gepost op: 11 maart 2013, 13:23:17
...
De D (E eigenlijk niet zo veel) komen steeds vaker terug in de hulpverlening.
...
De E is juist van belang. Zelfs het Oranje Kruis besteedt aandacht aan het beschermen van het slachtoffer tegen koude, bijvoorbeeld door een slachtoffer af te dekken met een jas, deken of reddingsdeken.

Om door te gaan op René,
(verkeers)ongevallen worden ook niet behandeld bij het oranje kruis of rode kruis (3*, bij 4* komt die wel terug). Terwijl je als EHV'er toch wel die kennis moet hebben, bijvoorbeeld bij een auto cross. En dan niet het knippen, dat is voor de brandweer en het ALS personeel. Maar wel hoe fixeer ik iemand zijn nek, of hoe voer ik de lokrol uit.
De wat??


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #176 Gepost op: 11 maart 2013, 13:24:53
Maar aan de andere kant denk ik dat dit soms de hulpverlening ook ten goede kan komen.
Over de casus van dit topic hadden wij alleen een monitor mee omdat deze in ons voertuig zat. Gaan wij met eigen vervoer naar een BLS event gaan  wij niet een monitor ophalen, maar alleen een EHBO tas.
Het feit dat de monitor toevallig in het voertuig zit, wil nog niet zeggen dat je hem moet gebruiken. Er zat waarschijnlijk wel meer in het voertuig dan alleen een monitor. Je gaat toch ook geen infuus prikken?

Zoals al gezegd, als je de monitor nodig hebt om te zien dat het niet goed gaat en je hulp moet inschakelen dan doe je iets niet goed. Het mooie van bijvoorbeeld de ABCDE methodiek is dat je, zonder monitor, het slachtoffer gestructureerd onderzoekt en kijkt naar (potentiële) stoornissen in de vitale functies. Een meting kan in theorie je gevoel en je bevindingen ondersteunen, maar zal in de EHBO nooit je beleid beïnvloeden.


helm

  • Gast
Reactie #177 Gepost op: 11 maart 2013, 13:26:24
Om door te gaan op René,
(verkeers)ongevallen worden ook niet behandeld bij het oranje kruis of rode kruis (3*, bij 4* komt die wel terug). Terwijl je als EHV'er toch wel die kennis moet hebben, bijvoorbeeld bij een auto cross. En dan niet het knippen, dat is voor de brandweer en het ALS personeel. Maar wel hoe fixeer ik iemand zijn nek, of hoe voer ik de lokrol uit.

EHBO is toch eerste hulp bij ongelukken?? En dan geen ongelukken/ongevallen behandelen tijdens de ehbo-cursus??
Ik ben blij dat er concurrentie is in de schimmige ehbo-markt.

Het is logroll geen lokrol.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #178 Gepost op: 11 maart 2013, 13:29:40
Om door te gaan op René,
(verkeers)ongevallen worden ook niet behandeld bij het oranje kruis of rode kruis (3*, bij 4* komt die wel terug). Terwijl je als EHV'er toch wel die kennis moet hebben, bijvoorbeeld bij een auto cross. En dan niet het knippen, dat is voor de brandweer en het ALS personeel. Maar wel hoe fixeer ik iemand zijn nek, of hoe voer ik de lokrol uit.
EHBO is toch eerste hulp bij ongelukken?? En dan geen ongelukken/ongevallen behandelen tijdens de ehbo-cursus??
Ik ben blij dat er concurrentie is in de schimmige ehbo-markt.
gsdegoede, ik zou het Oranje Kruis boekje en het Rode Kruis boek nog maar eens goed doorlezen, ongevallen komen weldegelijk aan bod.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #179 Gepost op: 11 maart 2013, 13:31:43
Bij de TNCC gaat het als volgt verder:

F)   Full set of vital signs
G)   Give comfort measures
H)   History en head-to-toe assesment
I)   Inspect posterior surfaces
Interessant is overigens wel dat de TNCC afwijkt van de ATLS in de ABCDE benadering. Het onderdeel F bijvoorbeeld wordt in de ATLS aangeleerd tijdens de ABCDE, ofwel, bij het onderzoek van de B wordt (in de ziekenhuissetting) ook de saturatie aangesloten, in de C de bloeddruk en 3-lead ECG.