Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49500 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #180 Gepost op: 11 maart 2013, 13:34:15
EHBO is toch eerste hulp bij ongelukken?? En dan geen ongelukken/ongevallen behandelen tijdens de ehbo-cursus??
Ik ben blij dat er concurrentie is in de schimmige ehbo-markt.

Het is logroll geen lokrol.

Goed logroll of lokrol, you get the point.

Ongevallen zijn er in veel verschillende soorten en maten. Verkeersongevallen is een compleet andere cursus dan de basis BLS.

Ik ga nu mijzelf een beetje verdedigen.
Ik ben EHBOŽer en weet wat ik mag maar vooral wat ik niet mag. Ik mag via PADI zuurstof toedienen, maar buiten het duiken NIET.
Zoals ik al eerder heb aangegeven was ik op dat evenement ondergeschikt aan mijn collega. Zelfstandig zou ik geen monitor gebruiken. Dat word meestal ook niet gevraagd van een EHBOŽer. Maar het is altijd handig als je wel weet hoe de meest gangbare monitoren werken.


helm

  • Gast
Reactie #181 Gepost op: 11 maart 2013, 13:38:42
Interessant is overigens wel dat de TNCC afwijkt van de ATLS in de ABCDE benadering. Het onderdeel F bijvoorbeeld wordt in de ATLS aangeleerd tijdens de ABCDE, ofwel, bij het onderzoek van de B wordt (in de ziekenhuissetting) ook de saturatie aangesloten, in de C de bloeddruk en 3-lead ECG.

Ja, vaag he. Ik heb ze vrijwel allemaal gedaan/meegemaakt (TNCC ATLS PHTLS ENPC APLS e.d.) en overal is het op details net even anders.


helm

  • Gast
Reactie #182 Gepost op: 11 maart 2013, 13:41:56
Zelfstandig zou ik geen monitor gebruiken. Dat word meestal ook niet gevraagd van een EHBOŽer. Maar het is altijd handig als je wel weet hoe de meest gangbare monitoren werken.

Bij die Amerikanen leer je tijdens de cursussen altijd van die handige one-liners:
Treat the patient, not the machine!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #183 Gepost op: 11 maart 2013, 16:43:08

Overigens is de E een klein beetje mijn stokpaartje(door dit forum)  0098
Er was toch iets met een driehoek? :))
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #184 Gepost op: 11 maart 2013, 17:11:27
Wat kan een EHBO-er doen: Pols voelen en bij lage polsslag in combinatie met bovengenoemde symptomen professionele hulp inschakelen (112).

Pols voelen is ook geen onderdeel meer van het ok
Nurse powerrrrr


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #185 Gepost op: 11 maart 2013, 17:25:16
Pols voelen is ook geen onderdeel meer van het ok

Dus?


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #186 Gepost op: 11 maart 2013, 17:35:50
Dus?
Dus wordt het niet meer getraind.
Een EHBO-er getraind naar het OK kan dat dus niet.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #187 Gepost op: 11 maart 2013, 17:44:57
Dus wordt het niet meer getraind.
Een EHBO-er getraind naar het OK kan dat dus niet.

Inderdaad
Nurse powerrrrr


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #188 Gepost op: 11 maart 2013, 17:49:34
Iemand gebruikt maar een zin als citaat uit een heel bericht waarin ik aan geef wat de symptomen zijn van bradycardie, ik schets zelfs wat men mogelijk op een ECG monitor kan zien en sluit af door aan te geven wat een EHBO-er kan doen. Ik neem aan dat helemaal niets van mijn bericht in het Oranje Kruis boekje staat. Ik ben hier ook geen lid geworden om de inhoud van het Oranje Kruis boekje te posten.

Als men de inhoud van het bericht wil betwisten moet je wel een andere suggestie aandragen. Als ik refereer aan het Oranje Kruis boekje geeft men aan dat er tientallen verschillende opleidingen zijn op het terrein van EHBO. Nu komt het er op neer dat ik kies voor de term EHBO-er en wordt het plotseling weer gelezen als Oranje Kruis.

Voorts loopt er een topic over wat de EHBO-er graag extra wil doen, daar hebben mensen het over ballonbeademing of zuurstof toedienen. Best vreemd als ik hier lees dat EHBO-ers zich tegen vergoeding laten inhuren om dienst te draaien als medisch hulpverlener en nog niet eens iemand de pols kunnen voelen.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #189 Gepost op: 11 maart 2013, 17:52:49
Iemand gebruikt maar een zin als citaat uit een heel bericht waarin ik aan geef wat de symptomen zijn van bradycardie, ik schets zelfs wat men mogelijk op een ECG monitor kan zien en sluit af door aan te geven wat een EHBO-er kan doen. Ik neem aan dat helemaal niets van mijn bericht in het Oranje Kruis boekje staat. Ik ben hier ook geen lid geworden om de inhoud van het Oranje Kruis boekje te posten.

Als men de inhoud van het bericht wil betwisten moet je wel een andere suggestie aandragen. De ene keer geeft men aan dat er tientallen verschillende opleidingen zijn op het terrein van EHBO. Nu komt het er weer op neer dat ik bewust kies voor de term EHBO-er en wordt het weer gelezen als Oranje Kruis.

Voorts loopt er een topic over wat de EHBO-er graag extra wil doen, daar hebben mensen het over ballonbeademing of zuurstof toedienen. Best vreemd als ik hier lees dat EHBO-ers zich tegen vergoeding laten inhuren om dienst te draaien als medisch hulpverlener en nog niet eens iemand de pols kunnen voelen.

Het was alleen maar een mededeling, dat de standaard EHBO'er dat tegenwoordig niet meer n het pakket heeft zitten.
Nurse powerrrrr