Dit topic doorlezend komt bij mij steeds weer hetzelfde gevoel boven als wat ik bij andere topics over EHBO krijg.
En dat is een gevoel dat we geen duidelijke grenzen hebben gesteld aan EHBO. Of zijn deze grenzen er wel maar worden ze niet nageleefd?
Ik kijk er als volgt tegenaan:
EHBO is een basis opvang die door iedereen uitgevoerd kan worden met gezond verstand en enige kennis. (en daar wel of niet een papiertje aan gekoppeld.)
Het gaat om het herkennen van wanneer het wel en niet goed met iemand gaat en om de handelingen die je kunt verrichten om eenvoudig te behandelen of eventueel erger te voorkomen in afwachting van professionele hulp.
ABCD: prima methode, en wat je er nog achter plakt aan FGHI maakt mij niet uit. maar ABCD moet door een ieder op zijn eigen niveau worden toegepast.
En dan vind ik dat er geen grijs gebied is tussen EHBO en professionele (ALS) hulp.
Het is heel simpel: ben jij als EHBO-er ingezet dan gedraag je je als EHBO-er, wat je professie ook is. Dus een verpleegkundige die als EHBO-er werkt gaat niet meer doen dan een timmerman die als EHBO-er werkt. Want je bent op dat moment niet als verpleegkundige aan het werk maar wel als EHBO-er.
Waarom zou een EHBO-er dan de beschikking moeten hebben over een bus met alles erop en er aan? bv een monitor?
Een EHBO-er is niet opgeleid om de gemeten waarden te interpreteren en in te zien wat ze betekenen bij het specifieke beeld. Een EHBO-er kan in mijn optiek dan ook niet een poosje iemand observeren om te beoordelen of er professionele hulp moet komen. Moet je iemand gaan observeren dan is in mijn optiek die professionele hulp al geïndiceerd, al is het maar alleen het contact met de meldkamer, welke je helpt te bepalen of professionele hulp in welke vorm dan ook noodzakelijk is.
Wil je vanwege de vorm of omvang van het evenement meer kunnen bieden dan zul je professionele teams moeten inhuren.
In een overdracht naar de ambulance kun je dan ook allerlei mooie termen en waardes gebruiken maar ik ontvang liever een verhaal waarbij men gewoon aangeeft wat men gezien heeft, wat er opviel en wat het verloop was, gewoon zoals een leek dit verhaal zou doen, alleen wat meer gestructureerd.
En een goed ambulanceteam benaderd -indien de situatie veilig is- het slachtoffer, gaat in eerste instantie uit van wat hij met zijn zintuigen kan beoordelen en start daar een evt behandeling op. Pas in de loop van het verhaal komt de overdracht. Anders kan de hulpverlening onnodig vertraging opleveren.
Vergeet daarbij niet dat een uitgebreide overdracht (met wat voor gegevens dan ook) er voor kan zorgen dat de professionele hulpverlener zich gaat fixeren op het verhaal en niet op wat hij zelf vast stelt. Een goed hulpverlener laat zich niet fixeren, maar in de praktijk gebeurd het wel.
Bovendien zijn allerlei gemeten waarden voor professionele hulpverleners niet waardevol, ten eerste omdat er inmiddels tijd is verstreken en de waardes afwijkend van eerder gemeten kunnen zijn en ten tweede (neem mij niet kwalijk voor deze uitspraak maar zo werkt het nu eenmaal) kun je waardes helaas niet altijd serieus nemen aangezien je er niet 100% van uit kunt gaan dat de EHBO-er bekwaam is in het meten van de betreffende waardes.
Kortom: EHBO is een hele mooie (noodzakelijke) vorm van burgerhulpverlening waarbij het gezond verstand gebruikt moet worden en je jezelf gewoon moet gedragen als burger die weet wat hij in noodgevallen moet doen.
En om mijn relaas af te ronden: EHBO-ers staan bij mij hoog in het vaandel als ze zich op deze manier opstellen. Dan kan ik het volgen van EHBO-cursussen alleen maar aanmoedigen! Voor iedereen van jong tot oud.
Nog even over kleding:
Ik vind dat EHBO kleding ver af moet staan van het enamelblauw (dat is dat vage groen/blauwe ambulancekleurtje) met geel. Niet omdat ik me nu wil onderscheiden van de rest van "kijk mij" maar hoe meer de kleding op ambulancekleding lijkt hoe meer men van je verwacht. Dus ook het geel/blauw vind ik geen goede optie.
Maar goed, dat gaat op mer plekken fout: zo zaten het oude pak van MMT en de reddingsbrigade wel erg dicht bij elkaar en lijken de MMT-ers nu op de vuilnismannen (SORRY!!!) die bij mij door de straat lopen...
Het rode kruis is beschermd, inderdaad. De Star of Life /aesculaap (zie mijn afbeelding in mijn profiel) is niet beschermd en wordt helaas dan ook door EHBO-organisaties gebruikt, terwijl men niet kan voldoen aan de punten waarvoor dit teken staat. Zie onderstaande afbeelding. Misschien leuk om een nieuw EHBO logo te ontwerpen? of is dat er al??