Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49504 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #190 Gepost op: 11 maart 2013, 18:01:51
Dus wordt het niet meer getraind.
Een EHBO-er getraind naar het OK kan dat dus niet.
Kleine nuance aanbrengen:  een nieuwe EHBO-er getraind naar het OK kan dat dus niet  (als in: iemand die de laatste jaren OK-EHBO-er is geworden). Wie al wat langer meedraait kan dit wel, aangezien het ooit wel onderdeel was van de OK-opleiding.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #191 Gepost op: 11 maart 2013, 18:03:05
Het was voor ons niet ingeschaalt als risico evenement, anders gaan er idd artsen of plegen mee.

Wij dragen geel blauw en niet geel groen. Met duidelijk EHBO achter op en niet Medical Service o.i.d.

(Beetje late reactie op deze post. Gewerkt vandaag...)

Grappig, want ik vind het meer geel/blauw op de ambu. Geel groen is de dierenambulance, toch? En als ik het al niet zie... De gemiddelde persoon zal niet eerst je rug lezen en dan inschatten wat hij/zij kan verwachten. Het rood/wit van het rode kruis is wel heel anders. Waarom niet daar voor kiezen? En om even de hand in eigen boezem te steken: op de HAP dragen we exact hetzelfde uniform als de ambulance. Kan je ook wel wat vraagtekens bij zetten, toch? Ook al staat er op de rug 'doktersdienst' en klein op de voorkant 'chauffeur' zijn er zat patienten die mij beginnen aan te spreken in plaats van de arts.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #192 Gepost op: 11 maart 2013, 18:18:53
Dus wordt het niet meer getraind.
Een EHBO-er getraind naar het OK kan dat dus niet.

Dat lijkt me een beetje te kort door de bocht. Ik denk dat bijna iedereen wel een pols kan voelen. Hoe vaak bij bij gym op school niet onze hartslag moeten tellen na iets. Ik weet dat het bij een slachtoffer lastiger is dan bij jezelf. Maar om nou meteen te zeggen ik heb het niet geleerd dus ik kan het niet meer is wel erg kort door de bocht.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #193 Gepost op: 11 maart 2013, 18:28:36
(Beetje late reactie op deze post. Gewerkt vandaag...)

Grappig, want ik vind het meer geel/blauw op de ambu. Geel groen is de dierenambulance, toch? En als ik het al niet zie... De gemiddelde persoon zal niet eerst je rug lezen en dan inschatten wat hij/zij kan verwachten. Het rood/wit van het rode kruis is wel heel anders. Waarom niet daar voor kiezen? En om even de hand in eigen boezem te steken: op de HAP dragen we exact hetzelfde uniform als de ambulance. Kan je ook wel wat vraagtekens bij zetten, toch? Ook al staat er op de rug 'doktersdienst' en klein op de voorkant 'chauffeur' zijn er zat patienten die mij beginnen aan te spreken in plaats van de arts.

Even kort gezegd: Fout.
Het RK logo is beschermd en mogen mensen buiten die organisatie niet dragen. Tevens is het uniform van het RK Rood-Grijs
Op een evenement ga je ook voor een stukje herkenbaarheid. Neem als voorbeeld de MAI, deze dragen en blauwe sweater met EHBO erop (op lowlands), zo goed als het zelfde pakkie als de beveiliging..

Je moet je kunnen onderscheiden, en dan niet door geel groen te dragen als EHBO'er.
Waar ik het overigens met je mee eens ben dat dat niet kan, zie als voorbeeld "EHBO midden-Nederland" (o.a. bekend van de jaarbeurs in Utrecht) Hier dragen EHBO'ers de ambulance kleren met achter op iets van "Eerste Hulpverlener"

Hier ook een foto hoe EHBO kleren er uit zien. Geel Blauw.
En van een ambulance pak, bij jou dan vast wel bekend als je hem zelf ook draagt.
Er zit toch wel dergelijk verschil in.

*edit* foto's krijg ik dus niet voor mekaar, zal wel aan liggen dat ik nog een beetje nieuw ben hier..
dus hier maar een linkje
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.vosmedisch.nl/contents/media/poloehbo-high.jpg&imgrefurl=http://www.vosmedisch.nl/contents/nl/d262.html&h=363&w=507&sz=48&tbnid=zksKo3NKlRUjtM:&tbnh=90&tbnw=126&zoom=1&usg=__FPzPdBHP9zZu-z1fEYVeOD7I_M4=&docid=8iRdtuq9_TW5GM&sa=X&ei=rRQ-UfK_I4ev7AaP9YD4Bw&ved=0CEgQ9QEwAg&dur=692


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #194 Gepost op: 11 maart 2013, 18:50:12
Dit topic doorlezend komt bij mij steeds weer hetzelfde gevoel boven als wat ik bij andere topics over EHBO krijg.
En dat is een gevoel dat we geen duidelijke grenzen hebben gesteld aan EHBO. Of zijn deze grenzen er wel maar worden ze niet nageleefd?

Ik kijk er als volgt tegenaan:

EHBO is een basis opvang die door iedereen uitgevoerd kan worden met gezond verstand en enige kennis. (en daar wel of niet een papiertje aan gekoppeld.)
Het gaat om het herkennen van wanneer het wel en niet goed met iemand gaat en om de handelingen die je kunt verrichten om eenvoudig te behandelen of eventueel erger te voorkomen in afwachting van professionele hulp.

ABCD: prima methode, en wat je er nog achter plakt aan FGHI maakt mij niet uit. maar ABCD moet door een ieder op zijn eigen niveau worden toegepast.

En dan vind ik dat er geen grijs gebied is tussen EHBO en professionele (ALS) hulp.
Het is heel simpel: ben jij als EHBO-er ingezet dan gedraag je je als EHBO-er, wat je professie ook is. Dus een verpleegkundige die als EHBO-er werkt gaat niet meer doen dan een timmerman die als EHBO-er werkt. Want je bent op dat moment niet als verpleegkundige aan het werk maar wel als EHBO-er.

Waarom zou een EHBO-er dan de beschikking moeten hebben over een bus met alles erop en er aan? bv een monitor?
Een EHBO-er is niet opgeleid om de gemeten waarden te interpreteren en in te zien wat ze betekenen bij het specifieke beeld. Een EHBO-er kan in mijn optiek dan ook niet een poosje iemand observeren om te beoordelen of er professionele hulp moet komen. Moet je iemand gaan observeren dan is in mijn optiek die professionele hulp al geïndiceerd, al is het maar alleen het contact met de meldkamer, welke je helpt te bepalen of professionele hulp in welke vorm dan ook noodzakelijk is.

Wil je vanwege de vorm of omvang van het evenement meer kunnen bieden dan zul je professionele teams moeten inhuren.  

In een overdracht naar de ambulance kun je dan ook allerlei mooie termen en waardes gebruiken maar ik ontvang liever een verhaal waarbij men gewoon aangeeft wat men gezien heeft, wat er opviel en wat het verloop was, gewoon zoals een leek dit verhaal zou doen, alleen wat meer gestructureerd.
En een goed ambulanceteam benaderd -indien de situatie veilig is- het slachtoffer, gaat in eerste instantie uit van wat hij met zijn zintuigen kan beoordelen en start daar een evt behandeling op. Pas in de loop van het verhaal komt de overdracht. Anders kan de hulpverlening onnodig vertraging opleveren.

Vergeet daarbij niet dat een uitgebreide overdracht (met wat voor gegevens dan ook) er voor kan zorgen dat de professionele hulpverlener zich gaat fixeren op het verhaal en niet op wat hij zelf vast stelt. Een goed hulpverlener laat zich niet fixeren, maar in de praktijk gebeurd het wel.

Bovendien zijn allerlei gemeten waarden voor professionele hulpverleners niet waardevol, ten eerste omdat er inmiddels tijd is verstreken en de waardes afwijkend van eerder gemeten kunnen zijn en ten tweede (neem mij niet kwalijk voor deze uitspraak maar zo werkt het nu eenmaal) kun je waardes helaas niet altijd serieus nemen aangezien je er niet 100% van uit kunt gaan dat de EHBO-er bekwaam is in het meten van de betreffende waardes.

Kortom: EHBO is een hele mooie (noodzakelijke) vorm van burgerhulpverlening waarbij het gezond verstand gebruikt moet worden en je jezelf gewoon moet gedragen als burger die weet wat hij in noodgevallen moet doen.

En om mijn relaas af te ronden: EHBO-ers staan bij mij hoog in het vaandel als ze zich op deze manier opstellen. Dan kan ik het volgen van EHBO-cursussen alleen maar aanmoedigen! Voor iedereen van jong tot oud.

Nog even over kleding:
Ik vind dat EHBO kleding ver af moet staan van het enamelblauw (dat is dat vage groen/blauwe ambulancekleurtje) met geel. Niet omdat ik me nu wil onderscheiden van de rest van "kijk mij" maar hoe meer de kleding op ambulancekleding lijkt hoe meer men van je verwacht. Dus ook het geel/blauw vind ik geen goede optie.
Maar goed, dat gaat op mer plekken fout: zo zaten het oude pak van MMT en de reddingsbrigade wel erg dicht bij elkaar en lijken de MMT-ers nu op de vuilnismannen (SORRY!!!) die bij mij door de straat lopen...

Het rode kruis is beschermd, inderdaad. De Star of Life /aesculaap (zie mijn afbeelding in mijn profiel) is niet beschermd en wordt helaas dan ook door EHBO-organisaties gebruikt, terwijl men niet kan voldoen aan de punten waarvoor dit teken staat. Zie onderstaande afbeelding. Misschien leuk om een nieuw EHBO logo te ontwerpen? of is dat er al??

Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #195 Gepost op: 11 maart 2013, 19:40:12
Ik kan je bericht begrijpen ben het er ook deels mee eens.

EHBO is zeker aan te raden voor iedereen van jong tot oud.
Maar kennis binnen de EHBO is sterk verschillend. Iemand die nooit evenementen draait en dus ook nooit of bijna nooit in aanraking komt met ongevallen heeft een stuk minder kennis dan een EHBO'er die bijvoorbeeld 100 evenementen doet per jaar en dus met een veelvoud van dat aantal ongevallen in aanraking komt.

Een EHBO'er is en blijft een leek en kan dus inderdaad niet altijd beslissen of er professionele hulp bij moet komen.

Maar wat doet een ambulance bij iemand die teveel XTC heeft gebruikt? Die doet metingen en adviseert die persoon dan vaak om naar huis toe te gaan.
Niets ten kwade hier over verder, de pleeg is BIG beschermd een EHBO'er niet.
Bij een EHBD-U cursus word hier ook dieper op in gegaan. Feit blijft (zodat ik niet direct weer aangevallen wordt) een EHBO'er is een leek, maar kan soms over dusdanige kennis en ervaring beschikken dat hij of zij soms best kan oordelen of de toestand van een slachtoffer wat langer te beoordelen, wat een gigantisch aantal onnodige ritjes scheelt.
Maar op evenementen waar dit gebeurd zijn ook ALS'ers aanwezig.

Onze ambulance die dag was ons vervoersmiddel. We hadden net zo goed met eigen vervoer kunnen gaan, maarja dat zijn eigen kosten als je ook van een bedrijfsauto kan gebruiken.
De ambulance chauffeur/EHBO'ers heeft de monitor er bij gepakt en ja, achteraf had hij dat niet moeten doen, correct.

Wat dat allemaal verder betreft ben ik een voorstander van iets van MedicalRescue al doet (ook het enige van deze organisatie overigens) is onderscheid maken in BLS en het niet officieel erkende ILS (Itermidate life support).
Dat ILS zijn mensen die gewoon veel ervaringen en kennis hebben, zeg maar een beetje op ambulance chauffeur niveau.

Ja, volgens het boekje zou voor zo goed als ieder slachtoffer een ambulance moeten komen. Maar in de praktijk is dat 1, niet bij te benen door de RAV en 2 onnodige verspilling van belastinggeld.

Ik ga er van uit dat dit verder op een normale nuance, zoals Hoefhaan ook deed, verder gediscuseerd kan worden.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #196 Gepost op: 11 maart 2013, 20:21:16
Excuses voor de vele quotes, maar dat werkt even het mest overzichtelijk:

Maar wat doet een ambulance bij iemand die teveel XTC heeft gebruikt? Die doet metingen en adviseert die persoon dan vaak om naar huis toe te gaan.
Klopt, dit komt vaak voor. Maar de ambulanceverpleegkundige doet dit vanuit een basis waarin ervaring een rol speelt samen met achtergrondkennis. Je zult zien dat een minder ervaren ambulanceverpleegkundige eerder zal vervoeren dan naar huis verwijzen. En die ervaring en met name ook de achtergrondkennis mist de EHBO-er.

Onze ambulance die dag was ons vervoersmiddel. We hadden net zo goed met eigen vervoer kunnen gaan, maarja dat zijn eigen kosten als je ook van een bedrijfsauto kan gebruiken.
Op zich niets mis mee, is gewoon de middelen gebruiken die je hebt. Alleen het gevaar schuilt er in dat mensen meer van je verwachten dan je kunt bieden, en je inderdaad (als hij niet tevoren leeg is gehaald) over middelen beschikt die je normaal gesproken niet zou hebben.

Wat dat allemaal verder betreft ben ik een voorstander van iets van MedicalRescue al doet (ook het enige van deze organisatie overigens) is onderscheid maken in BLS en het niet officieel erkende ILS (Itermidate life support).
Dat ILS zijn mensen die gewoon veel ervaringen en kennis hebben, zeg maar een beetje op ambulance chauffeur niveau.

Maar daar vind ik het nu juist mis gaan. Al die gradaties in EHBO waardoor niemand meer weet wat men kan verwachten.
En ik denk dat je je aan moet passen naar je functie die je bekleed. Als ik als ambulanceverpleegkundige EHBO-er ben moet ik ook niet naar allerlei middelen willen grijpen. Ik ben op dat moment EHBO-er, en werk dan ook niet onder verantwoordelijkheid van een MMA en ben dus IN DIE SITUATIE niet zelfstandig bevoegd als ambulanceverpleegkundige.

Ja, volgens het boekje zou voor zo goed als ieder slachtoffer een ambulance moeten komen. Maar in de praktijk is dat 1, niet bij te benen door de RAV en 2 onnodige verspilling van belastinggeld.
Maar daar zijn twee mogelijkheden voor: als de GHOR beslist dat er een ambulance paraat moet staan dan is dat een eis en wordt die eis als het goed is uitgevoerd, dus is de dekking geregeld. Is het evenement niet van die aard dat dit noodzakelijk is dan kan de gastregio de dekking uit de normale bezetting garanderen.
En daarnaast is het ook nog eens zo dat je bij een melding naar 112 een getrainde centralist aan de telefoon krijgt die telefonisch al deels kan bepalen of er professionele zorg nodig is en in welke vorm.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #197 Gepost op: 11 maart 2013, 20:51:35


Ja, volgens het boekje zou voor zo goed als ieder slachtoffer een ambulance moeten komen. Maar in de praktijk is dat 1, niet bij te benen door de RAV en 2 onnodige verspilling van belastinggeld.



Ik ben arts geworden omdat ik het beste wil doen voor mijn patienten. Voor mij is maar 1 ding relevant en dat is mijn artseneed.  Als een behandeling te duur is dat moet een politicus of boekhouder het de patienten maar onthouden. Ik wil het beste voor mijn patient.

Ik begrijp niet zo goed dat iemand bij de EHBO gaat en weet dat volgens het boekje een ambulance alarmeren het beste is voor slachtoffer maar het niet doet omdat het verspilling is van belastinggeld en lastig uit te voeren is voor de RAV.

Eigenlijk sta je op een evenement als goedkope arbeidskracht die het probleem van RAV en ministerie van financien moet afwentelen op mensen die acute zorg nodig hebben.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #198 Gepost op: 11 maart 2013, 20:53:44
Ik denk dat je wel een verschil kan maken tussen ehbo'er en zeg maar een ehbo + (beestje moet een naampje hebben). Er zit namelijk een groot verschil tussen braderie in de wijk of "Vul hier groot dancefeest is".

De kwaliteit van de hulpverleners is dan wel dergelijk van belang. Als iedereen vpk was was het makkelijk op te vullen, allemaal plegen. Maar dat kan financieel gewoon niet uit voor zo'n evenement

Tja, een ambulance kan inderdaad een ander beeld schetsen dan het werkelijke niveau van de hulpverleners, weer iets achteraf wat misschien niet handig is geweest.

EHBO'ers bekwaam in drugs en alcohol hebben misschien niet de anatomische kennis wat die stoffen met je doen, maar beschikken vaak wel over die ervaring.
Ik heb dat zelf niet, maar een aantal collega's wel. Zij doen dit dan alleen als zij het zelf vertrouwen, vertrouwen zij het niet komt er alsnog een ambulance.

De GHOR blijft inderdaad ten aller tijde de overkoepelende organisatie.
Maar vaak worden particulier (stukken goedkoper) ambulance teams ingehuurd, met chauffeur, met pleeg. Dit gebeurd dan meestal vanuit de zelfde organisatie als de EHBO, of ter ondersteuning van de lokale EHBO club.
Dan heeft de GHOR dat inderdaad bepaald.
De ambu pleeg is dan gewoon in dienst als zijne ambu pleeg. Alleen mag er niet vervoerd worden buiten het evenementen terrein, dat is alleen toegestaan aan de RAV.

Hoe dit verder geregeld is binnen de GHOR hoeveel ambulances er paraat staan (van de RAV) voor een bepaald evenement weet ik ook niet, maar ben bang dat dit de bezetting er onder kan gaan lijden als echt voor iedereen een ambu komt.

Om nog even terug te komen op de EHBO kleding.
Ik denk dat het nu al redelijk onderscheid bied. Overeenkomsten zijn nodig voor de herkenbaarheid, maar je moet geen verkeerd beeld scheppen.
Draag je bijvoorbeeld geel-rood, heb je de reddingsbrigade al weer op je dak.
Wat dat betreft is het jammer dat de ambulance kleren niet beschermd zijn zoals politie uniformen dat wel zijn..


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #199 Gepost op: 11 maart 2013, 21:05:29
Ik denk dat je wel een verschil kan maken tussen ehbo'er en zeg maar een ehbo + (beestje moet een naampje hebben). Er zit namelijk een groot verschil tussen braderie in de wijk of "Vul hier groot dancefeest is".

De kwaliteit van de hulpverleners is dan wel dergelijk van belang. Als iedereen vpk was was het makkelijk op te vullen, allemaal plegen. Maar dat kan financieel gewoon niet uit voor zo'n evenement


Het geld wat die bezoekers hebben om zich in coma te zuipen en om zich vol te vreten met XTC is voldoende om de hele medische staf van een academisch ziekenhuis in te huren. Dus op zich kan het kaartje wel iets duurder gemaakt worden zodat de organisator de medische hulpverlening ter plekke kan financieren.