Maar vaak worden particulier (stukken goedkoper) ambulance teams ingehuurd, met chauffeur, met pleeg. Dit gebeurd dan meestal vanuit de zelfde organisatie als de EHBO, of ter ondersteuning van de lokale EHBO club.
Dan heeft de GHOR dat inderdaad bepaald.
De ambu pleeg is dan gewoon in dienst als zijne ambu pleeg. Alleen mag er niet vervoerd worden buiten het evenementen terrein, dat is alleen toegestaan aan de RAV.
Maar daar gaat het juist vaak mis. Ik heb diverse "ambulanceteams" op evenementen gezien compleet met ambulance, die volgens de eis van de GHOR ALS zorg moesten kunnen bieden en dan waren het slechts EHBO + ers die nog nooit van LPA hebben gehoord en slechts een paracetamol uitreikten bij een fractuur. En dat is echt geen uitzondering.
En dat is nou precies wat ik bedoel. Er moet helemaal geen EHBO+ zijn omdat dit onduidelijkheid kweekt.
EHBO+ ers kunnen wel extra zijn opgeleid maar zij hebben meestal niet de ervaring en achtergrondkennis die nodig is voor het werk wat ze doen en de keuzes die ze maken.
Het enige wat ik als EHBO+ zie is bv een verpleegkundige of arts die werkzaam is als EHBO-er en gewoon met zijn nuchtere verstand handelt. Zonder te grijpen naar middelen die hij daar in die functie helemaal niet zou moeten hebben.
Hoe dit verder geregeld is binnen de GHOR hoeveel ambulances er paraat staan (van de RAV) voor een bepaald evenement weet ik ook niet, maar ben bang dat dit de bezetting er onder kan gaan lijden als echt voor iedereen een ambu komt.
Vergeet niet dat er nog een meldkamer ambulancezorg tussen zit die filtert. Op het moment dat de GHOR denkt dat een evenement teveel een belasting gaat worden voor de reguliere paraatheid zal de GHOR als eis stellen dat er een ALS team op het terrein komt te staan. En dan wel een ALS team zoals SEH of Ambulance e niet een stelletje hobbyisten die zich daarvoor uitgeven maar het zeker niet zijn.