Maar daar gaat het juist vaak mis. Ik heb diverse "ambulanceteams" op evenementen gezien compleet met ambulance, die volgens de eis van de GHOR ALS zorg moesten kunnen bieden en dan waren het slechts EHBO + ers die nog nooit van LPA hebben gehoord en slechts een paracetamol uitreikten bij een fractuur. En dat is echt geen uitzondering.
Wanneer dat gebeurd zal de GHOR deze stichting of bedrijf landelijk moeten boycotten en als het even kan helemaal kaal plukken.
Dat is toch onvergevelijk.. Als de GHOR bij een evenement een ambu team wil staan is dat voor een reden, dan moet hier ook een compleet ambu team staan.
Ik heb inderdaad het volste vertrouwen in de MKA centralist.
Ik blijf wel een voorstander voor EHBO+, en daar vallen verpleegkundigen die EHBO dienst draaien uiteraard onder.
Maar er is onder de EHBO'ers zo veel verschil in kwaliteit en niveau, dat ik denk dat je hier ook onderscheid in kan maken. LPEV doet dit bijvoorbeeld ook door de zogenoemde "First Responders".
Die First responders, niet te verwarren met de rapid responders van de RAV, zijn ook gewoon EHBO'ers maar wel met veel kennis, en ook een stukje achterliggende informatie.
Ik ga wel met je mee dat deze EHBO + ten aller tijde onder de kop EHBO'er moet vallen en dus niet als ambu chauff of ALS (spreek voor zich lijkt me).
Maar het zal de hulpverlening op evenementen ten goede komen als je allemaal ervaren EHBO'ers hebt met veel kennis. Zij kunnen dan ook makkelijker de ALS crews assisteren.
Bij mijn afdeling van het Rode Kruis, waar ik ook vrijwilliger ben, gebeurd dit al. Dan doet een organisatie een aanvraag en daar word dan gewoon gevraagd naar "Ervaren EHBO'ers" en niet naar de mensen die net uit de opleiding komen.