Tjah wat moet een instructeur / docent uitstralen, ik heb het een en ander even op een rijtje gezet:
ten eerste: Moet de instructeur / docent weten waar hij het over heeft, is dit niet het geval dan merk je dat gelijk en heeft hij zich niet goed voorbereid op het geen wat hij ging doen.
Ten tweede: Moet de instructeur / docent een korte en krachtige inleiding houden. Doet hij dit niet dan verlies je aandacht wat je niet snel weer terug krijgt.
Ten derde: Moet de instructeur / docent zoals ik hierboven ook al vermeldde zorgen dat hij de aandacht houdt. Dit kan je doen door op verschillende toonhoogtes te praten, met je stem nadruk leggen op bepaalde zaken. Maak gebruik van voorbeelden (dit kunnen ook foute voorbeelden zijn en dan kan je de studenten om hun mening vragen). Zorg er als laatste ook voor dat je niet alleen een verzender van informatie bent , sta ook open om informatie te ontvangen. Dit zijn een aantal zaakjes waardoor je instructie niet saai wordt.
Ten vierde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat hij zelfverzekerd overkomt. Als je niet zelfverzekerd bent dan merk je dat heel snel (onrustig praten, nerveusiteit etc.).
Ten vijfde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat de gegeven informatie aansluit bij de al aanwezig informatie van de mensen. Is dit namelijk niet het geval dan kan het nergens aan gekoppeld worden en is het heel moeilijk om het te onthouden. Begin dus niet gelijk met heel veel informatie te strooien maar probeer het opneembaar te houden voor de cursisten.
Ten zesde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat hij doel heeft van de instructie, welke doelen wil je bereikt hebben na de instructie. Worden deze niet bereikt, kijk kritisch naar jezelf waar het aan ligt.
Dit zijn een aantal zaakjes die denk ik van groot belang zijn (dit is althans wat ze mij op school leren) voor het geven van een goede instructie. De eerste indruk is er altijd wel zoals witkopje zegt echter zijn de bovenste dingen veel belangrijker voor het geven van een goede instructie. Als laatste nog een tip, zet een glaasje water neer als je een instructie / presentatie moet geven, als je veel praat kan je een droge mond krijgen waardoor je wat zwaarder gaat praten met als gevolg dat je slechter te verstaan bent.
Als er nog nadere uitleg nodig is hoor ik dat wel.
Groeten Ricardo
Daar kan ik me wel in vinden Ik heb ooit eens een cursus gedaan spreken in het openbaar. Liever had de toemalig docent het over persoonlijkheidsvorming.
Persoonlijkheid
Ik ben het met de jaren meer en meer eens geworden dat je een persoonlijkheid moet neer zetten. Het topunt van kranzingheid is: hetzelfde neerzetten als een ander en dan een beter resutaat verwachten. Mijn part ga je goochelen
Voorbereiding
Zorg dat je altijd een goed slot hebt op het moment dat je het niet meer weet kun je altijd goed afsluiten. Voorbereiding is hierbij van levensbelang.
kleding:
Alles is afhankelijk lijkt mij van de instructie die je geeft een brandweerman verwacht je niet in een drie delig pak. Maar iemand die een AED cursus verwacht je in een geklede broek met bloes en eventueel stropdas.
Het is ook een serieus apparaat.
de kleding moet naar mijn inzicht aangepast zijn aan de instructie die je geeft. Soms zie ik docenten dat ik denk dat is nu jammer.
Fouten maken
Fouten maken mag mits je ze ook kan toegeven. Ik heb ook ervaringen gehad van docenten die dingen vertelde en achteraf niet waar waren. Kijk dat kan niet en hoeft ook niet hier heb je prima forms voor om zaken goed uit te zoeken
kennis
Ook vind ik het een voordeel als een docent / instructeur kennis heeft van lichaams taal. ik kan het boek van jules Fast de taal van het lichaam bijzonder aanraden.
Zaken op orde hebben
Zorg dat je zaken op orde zijn zoals beamer of projector als je tijdens de les moet gaan zitten klooien heb je het niet goed voorbereid. Als je er achter komt tijdens je les dat je iets niet hebt moet er een belletje gaan rinkelen.
houding
Sta rechtop is een stukje lichaamstaal.
Herken signalen zoals pen in de hand, handen wrijven
begin op tijd / stop op tijd