Politie houdt man aan en voorkomt spookrijden op A20 - Rotterdam 25-02-2013

Auteur Topic: Politie houdt man aan en voorkomt spookrijden op A20 - Rotterdam 25-02-2013  (gelezen 10343 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873

Interessante redenering, nog nooit eerder gehoord. Ga hier zeker eens navraag over doen, al ben ik het er niet helemaal mee eens. Maar dat zegt misschien meer over mijn koppigheid  0098
Als je hier jurisprudentie van hebt, graag. Dat mag ook via privé bericht! Zo ken ik ook een collega die een verdachte met een maglite heeft geslagen, ook dit is niet positief ge-eindigd.
De spullen die je van de baas krijgt zijn niet allemaal geweldsmiddelen, wel kun je ze gebruiken als een geweldsmiddel (en dat is toch heel wat anders!).

Daarbij dus even ingaande op jouw opmerking "moet de achtervolging niet afgebroken worden":
* artikel 7 + negeren stopteken = stopteken op grond van de WVW..... en niet op grond van strafrecht
Iemand die art 7. overtreedt is een verdachte, een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling en is dus niet strafbaar als hij niet aan het stopteken voldoet.
Hier krijg je weer die dubbele rol als toezichthouder in het kader van de verkeerswetgeving en opsporingsambtenaar in de zin van strafvordering.

Citaat
* auto staat niet gesignaleerd = Bij heterdaad staat een auto NOOIT gesignaleerd en kan het zelfs zo zijn dat je niet weet dat de auto gestolen is. Daarnaast kan het 12 uur duren voordat het RDW signaal A87 vermeld staat
Dat zeg ik ook niet, de achtervolging is wegens art. 7; Wat ik bedoel is dat als de auto als gestolen te boek staat je een sterker argument hebt voor die achtervolging, je kunt immers niet achter de identiteit komen en je hebt er een strafbaar feit bij. Aangezien de auto niet gesignaleerd staat kun je er vooralsnog vanuit gaan dat je de identiteit van de verdachte simpel kunt achterhalen.

Citaat
* kenteken = geen garantie voor vaststellen identiteit (immers zie A87) of auto geleend of op naam van een katvanger of vals kenteken
Klopt, maar lees hiervoor even PKN omtrend achtervolgingen; er wordt iets over geroepen. Ik ga het niet hier zetten om dezelfde reden als jij, je weet nooit wie meeleest.

Citaat
* gevaarlijke situatties creëren = dat doet de verdachte
* en dat opjagen daar gaat geen rechter meer in mee
Nee? Ik vraag me af of hij niet tegen de richting in een afrit op was gereden als hij niet werd achtervolgd. Als hieruit een ongeval was ontstaan denk ik dat het nog een interessante zaak kan opleveren.

Citaat
Als advocaat zou ik het gooien op het feit dat de verdachte lamdronken was, dat maakt hem "niet voor rede vatbaar" en klaar ben je. Ken ik ook nog een paar voorbeelden van  >:(
Ben benieuwd! Dronken zijn is geen strafuitsluitingsgrond, je hebt jezelf immers vrijwillig in een toestand gebracht waarvan je weet of had kunnen weten dat dit je in een staat zou brengen waarin je 'jezelf' niet in de hand hebt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
@moppersmurf: Het voertuig is geen geweldsmiddel, maar je gebruikt geweld door je voertuig dusdanig in te zetten. Voor de rest (geweldsrapportage en geen aanrijdingsformulier) eens en ook al zo toegepast en goedgekeurd. Je kent de voorbeelden ook wel. Als het maar subsidiair en proportioneel is en het doel niet op andere wijze bereikt kan worden.

@silque er zijn inmiddels wat uitspraken dat een stopteken gegeven in het verkeer door een politieambtenaar bijna altijd beschouwd kunnen worden als een stopteken om het gestelde in de WVW 1994 te controleren en dat er gevolg aan gegeven moet worden. Zeker als de aanleiding een verkeerszaak betreft. Ligt er ook aan hoe je het verwoord in je PV. Ik geef in principe altijd een stopteken op grond van de WVW1994. Dat is namelijk een bevoegdheid die mij is toegekend en die gebruik ik ook. En als het op grond van SR of SV gegeven wordt, hoeft de verdachte inderdaad niet mee te werken, maar als hij niet stopt mag de politie geweld gebruiken om hem aan te houden, mits proportioneel en subsidiair uiteraard (hoor ik daar stopsticks?). Hetzelfde als onttrekken aan aanhouding of niet willen verklaren. Keuze van de verdachte, maar kan wel consequenties hebben...


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Ik heb het niet over het beuken, ik heb het juist over die afrit. Met 5 pit auto's met loeiende sirenes wordt hij de afrit opgejaagd, de vraag is of dat handig is geweest of dat de achtervolging afgebroken had moeten worden. Het is namelijk niet bepaald een schokkend delict, kenteken heb je.
En ja, dat druist in tegen het gevoel van dienders... alleen soms is het een afweging kosten/baten. Maar ik ga nu offtopic  :-X
Ach ja de beste stuurlui ......

Ik zeg mooi gedaan. O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
@moppersmurf: Het voertuig is geen geweldsmiddel, maar je gebruikt geweld door je voertuig dusdanig in te zetten.

Ben t met je eens, die formulering is beter. Thnx!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Ik heb het niet over het beuken, ik heb het juist over die afrit. Met 5 pit auto's met loeiende sirenes wordt hij de afrit opgejaagd, de vraag is of dat handig is geweest of dat de achtervolging afgebroken had moeten worden. Het is namelijk niet bepaald een schokkend delict, kenteken heb je.
En ja, dat druist in tegen het gevoel van dienders... alleen soms is het een afweging kosten/baten. Maar ik ga nu offtopic  :-X

Dat er een achtervolging wordt afgebroken ivm het gevaar voor anderen kan ik begrijpen alleen dit (uiterst mooie) filmpje laat alleen het laatste zien,
niets laat zien wat ervoor is gebeurt.

Stomdronken en een ingevorderd rijbewijs..
En wat als de politie de achtervolging had gestaakt en meneer had in zijn adrelinerush 10 minuten later iemand doodgereden ?
Hoe verklaar je dat tegen de nabestaanden dat men hem al achterna had gezeten maar dit gestaakt hebben ?

Soms MOET iemand tot stoppen gebracht worden en wat mij betreft mag dat met alle middelen die beschikbaar zijn,
dit keer was het een goeie rampartij.

Grote hulde aan DHV RR Oost !  O0
Groetjes, Marco


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Marco, dat is een behoorlijk nonargument hè, "wat als...". Wat als deze man een ernstig ongeluk op de afrit had veroorzaakt, terwijl de personalia al bekend waren bij de politie? Hoe leg je dan uit dat er om zoiets toch door achtervolgd wordt?

Ik ga geen oordeel vellen, maar de vraag van silque is zeker terecht.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik snap de negatieve reactie dan ook niet echt, zeker niet van onderstaande:

Ach ja de beste stuurlui ......

Ik zeg mooi gedaan. O0

OF jij begrijpt de insteek van een discussie forum niet, OF jij hebt mijn post gewoon niet gelezen.


@TDmR: eens! Toch levert het geen strafbaar feit op om het stopteken te negeren. De reden voor het stopteken is namelijk omdat hij verdachte is van art 7 en geen (routine) controle van de wvw.

@Piles @Marco; dat is dus wat ik met de discussie wil bereiken. Uiteindelijk is er geen goed antwoord, situatie A en B hebben allebei voor en nadelen. Ik denk dat je moet afwegen wat in dit geval de grootste risico's met zich meebrengt; hoe de collega's hier gehandeld hebben is gewoon netjes!  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Marco, dat is een behoorlijk nonargument hè, "wat als...". Wat als deze man een ernstig ongeluk op de afrit had veroorzaakt, terwijl de personalia al bekend waren bij de politie? Hoe leg je dan uit dat er om zoiets toch door achtervolgd wordt?

Ik ga geen oordeel vellen, maar de vraag van silque is zeker terecht.

Ja...Wat als dit voertuig niet gecontroleerd was was er ook nooit een achtervolging geweest..

En zo lust ik er nog wel een paar zeg,
hierop ga ik ook echt niet meer verder op in want het is inderdaad weer zo hier,
de allerbeste stuurlui staan natuurlijk weer aan de kant !
Groetjes, Marco


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik vind het jammer dat je zo reageert Marco, de actualiteit heeft laten zien dat het namelijk geen onzin is (file fuik drama bijvoorbeeld?). Bovendien zitten we hier op een discussie forum, als je de discussie niet aan kan.... reageer dan gewoon niet.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
OF jij begrijpt de insteek van een discussie forum niet, OF jij hebt mijn post gewoon niet gelezen.

Enkele berichten zijn van een ander topic (Politie op youtube) naar dit topic verplaatst, dus kan het inderdaad zo zijn dat hij jouw eerdere bericht niet had gezien ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s