MMmmmm fijne IC afdeling en ziekenhuis waarbij de dienstdoende dokter op 20 minuten afstand woont....... Hoort die dokter niet gewoon IN het ziekenhuis aanwezig te zijn??
Welkom in de wereld buiten het WEZ en Leyenburg!
Het is allang geen verplichting meer om als arts dichtbij het ziekenhuis te wonen, en de arts ass die dienst hebben zijn agnio's en hebben nog minder sjoege van IC patiënten dan een afd pleeg...
Dit is realiteit in veel kleine perifere ziekenhuizen. Aan de andere kant geeft het ons als IC vpk een grote mate van vrijheid in ons werk. De verantwoording is hoog tijdens avond en nachten...maar ook dit heeft natuurlijk een keerzijde...
En even nog een antwoord op de vraag van Johan:
In de praktijk komt een patiënt 's avonds en 's nachts na telefonisch overleg met de dienstdoende anaesthesist op de IC. Wij doen dan de eerste opvang en stabiliseren. Op ons verzoek komt de arts dan alsnog in huis om beleid te maken. De eerste zakken vulling zitten er dan al in, als pat. respiratoir slecht is dan kappen wij hem tot de anaesthesist er is (KRAMP!!!!) dit kan in het slechtste geval 20 min duren...
Dat is dus wel lastig....Verder trachten wij bij opname al een beeld te krijgen wat de reden van instabiliteit is. Lab wordt afgenomen, zo nodig art gas, en ECG wordt gedraaid. X Thorax wordt gemaakt zodat de aneasthesist het plaatje ter beoordeling klaar heeft liggen.
Dit klinkt misschien bizar, maar na jaren in een Academisch Ziekenhuis gewerkt te hebben, vind ik deze manier van werken ook wel weer iets hebben. Er komt veel op onze schouders neer. In dit soort acute situaties gebruik ik de ABC.. methode om orde in de chaos te brengen. Het brengt mij bij de belangrijkste zaken en van het een komt dan vanzelf het ander. Dit wordt ons niet geleerd maar omdat manlief ambu vpk is heb ik dat handigheidje maar overgenomen.