Dat lijkt mij niet noodzakelijk hoor, we zijn hier tenslotte om met elkaar te discussiėren en daarvan te leren. Zolang het een constructieve en inhoudelijke discussie is (en dat is bovenstaande zeker!) zie ik geen reden tot excuses.
Bedankt voor het navragen en de terugkoppeling hier, is dat stuk in ieder geval duidelijk.
,
Maare...zit net allerlei regels en wetten nog een keer door te nemen en ben dingen tegen gekomen die misschien verklaren waar het probleem ligt. En in mijn ogen begint het nu steeds onduidelijker te worden
.
We hebben de Arbeidstijdenwet. Uitzonderingen hierop zijn vast gelegd in het Arbeidstijdenbesluit.(waaronder het afzien of oproep bij pauze.)
Voor sommige sectoren, waaronder vervoer -> taxi , zijn nog eens aparte regels ( ATB-Vervoer)
En nu komt het leukste
. Rhonus rijdt op een "taxi" , ik op een auto uitgerust voor medische doeleinden. ( blauwe platen vs gele platen)
-ATB Vervoer is van toepassing op (art. 2.1.1):
f. Taxi
o. Richtlijn 2002/15/EG -> Richtlijn is van toepassing op werknemers die deelnemen aan mobiele werkzaamheden in het wegvervoer die vallen onder Verordening (EEG) nr. 3820/85.
--> Verordening (EEG) nr. 3820/85 -> Art. 4 : Deze verordening is niet van toepassing op vervoer met: 8. speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen;
-Richtlijn 2002/15/EG is voor mij (gele platen) niet van toepassing, ATB-V is dus alleen van toepassing voor de taxi.
Pauze 2.5.6 :
1.De bestuurder op wie verordening (EG) nr. 561/2006 en het AETR-verdrag niet van toepassing zijn, handelt overeenkomstig artikel 5:4, tweede en derde lid, van de wet. ( EG. nr. 561/2006 =niet van toepassing; Artikel 3.e: speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen).
2. De bestuurder op wie het eerste lid niet van toepassing is, handelt in overeenstemming met artikel 7 van verordening (EG) nr. 561/2006 dan wel, voor zover het AETR-verdrag van toepassing is, in overeenstemming met artikel 7 van het AETR-verdrag.
Artikel 7 : Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.
Rhonus en ik doen alle twee dezelfde werkzaamheden. Maar omdat hij in een voertuig rijdt voorzien van blauwe kentekenplaten is hij verplicht pauze te nemen. Omdat ik in een voertuig rij voorzien van gele platen mag ik tijdens mijn pauze opgeroepen worden om werk te verrichten. Snappen we het nog?
Wat trouwens opvalt is dat de NL regelgeving op punten (negatief) verschilt met die van de EU regelgeving. Was het niet zo dat EU wet- en regelgeving boven de nationale wet- en regelgeving staat?