Ben zo'n 16 jaar EHBO'er geweest en als zodanig met name actief geweest binnen het BHV-gebeuren. Wat hiervoor werd geschreven klopt: na het behalen van het diploma is het t.b.v. de tweejaarlijkse verlenging van dat diploma, verplicht gesteld om een minimum-aantal herhalingslessen per jaar te volgen. In mijn bedrijf (overheidsinstelling) was het daarnaast mogelijk om deel te nemen aan 'interdepartementale' BHV-wedstrijden. Voor het overige was 'praktijkervaring' in de zin van EHBO' er zijn bij evenementen e.d. of een jaarlijkse test/toets niet verplicht.
Daarbij is het Oranje Kruisboekje in mijn ogen een pure basis waarmee je tijdens specifieke evenementen niet echt goed uit de voeten kan. Zelf heb ik bijv. na het behalen van mijn EHBO-diploma o.a. een aantal maal op een strandpost van de EHBO dienst gedaan. Ik moet zeggen: als ik daar alleen had gestaan, dus zonder ervaren EHBO' ers erbij, zou ik bij sommige zaken echt met de handen in het haar hebben gestaan. Zo kwam er iemand op de Post die in zee op een Pieterman had gestaan (klein visje met stekels op de rug). Gebeurt bijna nooit (visje zwemt hoofdzakelijk bij Portugal/Spanje heb ik mij laten vertellen), maar wij kregen ermee te maken. Blijkt dat je in afwachting van de ambulance de voet dan in zo warm mogelijk water moet houden. Had ik dus mooi niet geweten.
En zo is er bij elk soort evenement weer andere kennis benodigd. Vierdaagse vergt weer veel meer kennis van voetletsels, blaren en bij dancefeesten heb je weer meer te maken met drugs, alcoholgebruik etc.
Ondanks de basiskennis op grond van het OK-boek worden EHBO' ers, die vaak nog niet voor 'hete vuren' hebben gestaan, toch op anderen afgestuurd die in voorkomend geval in nood verkeren.
Waar ik voor pleit is om EHBO' ers als onderdeel van hun opleiding stage te laten lopen op een EHBO-post bij een evenement en dat ook voorwaarde te laten zijn voor de tweejaarlijkse verlenging. Daarbij ook jaarlijks als onderdeel van de herhalingslessen een test af laten nemen. Het risico is momenteel te groot dat BHV' ers die eigenlijk nog nooit echt in actie zijn hoeven komen omdat zij bijv. op een rustige kantoorafdeling werken, ineens met allerlei heftige taferelen te maken kunnen krijgen waarbij zij ineens ontzettend dichtslaan.
Ik heb gemerkt dat een fiks aantal EHBO' ers als zodanig wordt opgeleid omdat zij daartoe aangewezen worden zodat het bedrijf waar zij werken aan ARBO-normen kan voldoen. Datzelfde bedrijf wil haar mensen zo min mogelijk missen t.b.v. herhalingslessen en oefeningen e.d. Daar ligt ook vaak het probleem, ook qua motivatie.
Maar ik geef dus grif toe dat een verpleegkundige op een ambulance eigenlijk nimmer zal weten wat het opleidingsniveau is van de EHBO' er met wie hij/zij te maken krijgt. Wellicht dat bovenstaande voorstellen hierin iets kunnen veranderen.
Ik pleit overigens zeker niet voor uitbreiding van bevoegdheden van EHBO' ers. Net zo min ik bijvoorbeeld tijdens mijn 12-jarige 'carrière' bij de dierenambulance zou hebben gepleit voor het uitrusten daarvan met OGS. Daarvan zeg ik 'schoenmaker, blijf bij je leest'.