Er zijn ook genoeg instellingen / bedrijven die met simpele basis stof kunnen werken.. Echter er zijn ook voldoende bedrijven/organisaties die aan basis eerste hulp niet genoeg hebben, de standaard "certificerende opleidingen" bieden maar beperkt daar leerstof voor aan.
Ik geef al sinds 2000 Eerste Hulp ++/First Responder opleidingen, voor verschillende doelgroepen. Dit zijn bijna allemaal maatwerk opleidingen. Een evenementen hulpverlener/First responder bij motorcross evenementen, heeft andere behoeften, dan de industriele safety responder op scheepswerven, of in de petrochemie, of hoogtereddingsteams van de brandweer.
En de BHV-er bij Fokker, (zware giftige stoffen) heeft weer andere behoeftes, dan de BHV-er0 ++++ in een zorginstelling voor de psychiatrie, met alcohol en drugs problematiek. dan de BHV-er in de buitensport, en dan weer medewerkers in nearshore windmolen industrie.
Deze vormen van BHV/Eerste Hulp krijgen een veel uitgebreidere vorm van acute medische hulp.
Gezien de toch al zware opleidingen die die mensen krijgen, moet je goed kijken welke competenties voor die doelgroep zinvol zijn.
Een zwembad medewerker en een laboratorium medewerker, leren allemaal zuurstof eerste hulp. De zwembadmedewerker vaak wat eenvoudiger, terwijl de laboratorium medewerker (zeer biologische giftige stoffen) leert ballonbeademen, in het kader van zijn eigen veiligheid.
Om alle competenties en bijhorende achtergrond kennis, moet wel heel goed aangevuld worden, met scenario trainingen, met frequente herhalingen, en met stages voor praktijk ervaring, willen mensen competent blijven.
Het onderscheid in de leerstof voor al die teams zit er in de volgende punten.
1. Moeten ze patiënten evacueren, omdat de professionele hulp niet snel op locatie aanwezig kan zijn. (Moeilijk transport)
2. Hoelang duurt het voor de professionele hulp daadwerkelijk aanwezig is. Of ze zijn er snel, maar kunnen in het kader van hun veiligheid, niet bij de patiënt komen.
3. Is bij de reguliere professionele hulp kennis aanwezig over de stoffen, of de omstandigheden. (anti-Gifkoffers / besloten ruimtes)
4. Kans op hoog energetische trauma groot of juist kans op acute ziekte beelden groot.
5. Buitensport/ nearshore offshore/ defensie / scheepvaart Langdurige voor patiënten\slachtoffers moeten zorgen,
Nagenoeg alle vaardigheden rond alle gevorderde vormen van eerste hulp zijn niet eens individuele vaardigheden, maar teamvaardigheden..
In je eentje een nekkraag aanleggen ] logrollen of in je eentje iemand ballonbeademen, kan niet.. Dus je moet op elkaar als hulpverleners zijn ingespeeld. Dus er zijn een flink aantal randvoorwaarden waar aan je moet voldoen.
1. Indivudele vaardigheden en kennis op orde (1e en 2e beoordeling ABCDE methodiek)
2. Teamvaardigheden, rolverdeling, verantwoordelijkheden, Dus er moet met elkaar getraind worden, zodat je op elkaar ingespeeld raakt.
3. Begrip van kwaliteit van zorg aan de patient, leren prioriteiten stellen
4. Begrip van omgevingsfactoren, Incident management
5. Trainen, Oefenen, Scenario training, praktijk ervaring, beoordelingvermogen
Mijn stelling dus meer maatwerk gericht op de doelgroep, in plaats van eenheidsworst..