Mogen, moeten, willlen...
Als eerste hulpverlener ben je niet tuchtrechtelijk aansprakelijk volgens de wet BIG, omdat je niet in het BIG register bent opgenomen. Je 'mag alles', op voorbehouden handelingen na. Moet je dat willen?
Het moge duidelijk zijn dat heel veel hulpverleners graag meer willen... zuurstof, assisteren bij medische handelingen, ballon-beademen, monitoren aansluiten...
Mijn ervaring op het evenementen-terrein is dat als puntje bij paaltje komt, eerste hulpverleners toch snel bij de arts aankloppen om even mee te beoordelen. Ik houd ze er bij betrokken, laat zien wat ik doe, denk hard op etc. Ik zie zelden of nooit EHBO-ers maar wat aanklooien als er meer ervaren hulp is, die wordt er dan wel bij geroepen.
Hoewel het dan wel heel leuk is om heel veel handelingen er bij te trainen, vraag ik me oprecht af wat de meerwaarde is: Zonder arts of pleeg om je metingen te interpreteren of behandelen heb je er niets aan, en in alle eerlijkheid: Ik vertrouw de gemeten waarden van EHBO-ers niet: ik meet alles opnieuw. Een van de dingen die ik heb geleerd op evenementen is dan ook een enorme zelfredzaamheid om snel alles zelf te meten en klaar te maken
Ik snap de behoefte -vanuit de hobby- van veel hulpverleners om meer te leren, en daarin schiet het OK echt te kort omdat het een basic opleiding is. Ik weet alleen nog niet zo goed wat een goede EHBO-plus opleiding moet bevatten wil je er echt iets aan hebben.